AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #1 Skrevet 1. januar 2014 Ble litt inspirert av en annen tråd her (http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=799790) til å lufte litt tanker om han jeg holder på med. Gutten er kjempekoselig og veldig snill mot både vennene sine og meg, har en jobb og "på papiret" har han ca. orden på livet sitt. Det eneste som plager meg litt er at han røyker weed. Jeg tok det opp da vi først begynte å holde på, men han avfeide det ganske. Sier at han kun røyker ved anledninger hvor alle andre drikker, og han har ganske mange argumenter for weed kontra alkohol osv. vi la saken litt død der og da. Men nå som noen måneder har gått så er jeg fortsatt litt bekymret. Det er bare sånne småting som ikke alene er bekymringsverdige i deg selv, men lagt sammen: 1) Alle kompisene hans røyker. Tror ikke noen av de røyker daglig og jeg kan ikke si at jeg har sett at noen av de har problemer pr. dags dato, men jeg tenker i mitt stille sinn at jeg skulle ønske at han hadde minst noen kompiser som ikke er stoners. Det er et par av dem (som han bor med i kollektiv) som er veldig pro-legalisering og engasjerer seg i saken, og jeg føler litt at han henger seg veldig på dem når de snakker og sluker argumentene deres rått. Han er nemlig ikke særlig politisk av seg sånn ellers og jeg får inntrykk av at han litt lettpåvirkelig. 2. Da vi hadde den opprinnelige samtalen om hans forhold til weed så gav han uttrykk for at dette var en maks 1 dag i uka-greie, og det er riktignok sant at han sikkert klarer seg en uke uten veldig fint, men jeg ser jo at det ikke er slik i praksis. De han bor med er jo studenter, så da blir det jo noen jointer "fordi det er torsdag" eller "fordi vi er i humør til det" osv. ellers i uka. Jeg føler med andre ord at han kanskje lurer seg selv litt. At han sikkert har en "1-2 ganger i uka"-regel med seg selv, men at det i realiteten raskt blir 2-4 ganger om ikke mer. 3. Han sover mye. Jeg har riktignok hørt familiemedlemmer nevne at han sover mye mer etter at han hadde kyssesyken en gang, så jeg vet ikke hva det skyldes, men jeg synes likevel det er sykt. Av og til kan han legge seg etter middag klokken 17 og sove natta gjennom. Han står riktignok opp tidlig (før 06) når han skal jobbe osv, men det er fortsatt snakk om 12 timer +. Som regel er han heller ikke klar over at han sovner, og han har mistet mange avtaler osv. fordi han har sovnet. Noen netter så sover han "normalt" dvs. legger seg sånn at han får en 7-8 timer på øyet, men da er han så utslitt at det som regel blir etterfulgt av en dvale dagen etterpå. Han kan selv le av det og eventuelt blir irritert/skuffet hvis han går glipp av noe fordi han har sovet, men jeg har ikke sett noe hint til at han er bekymret/innser at han er litt unormal som sover så mye. Jeg mener - han går jo glipp av en stor del av livet når han kommer hjem fra jobb klokka 15, og sovner klokka 17! 4. I en periode hvor han var arbeidsledig så prioriterte han festing og weed. Jeg kan ikke "ta" han på det direkte, for vi var bare bekjente, men han har selv sagt at han var veldig blakk, samtidig som jeg har sett bilder fra perioden hvor det både røykes og drikkes ved mange anledninger. Kan jo hende at han ble påspandert, og jeg føler ikke for å "forhøre" han heller, men jeg stusser litt på det. Såå jeg vet ikke. I seg selv så ser jeg ikke det store problemet med weed, ikke større enn andre problemer ved mye rus/alkohol, men jeg føler for å ta en ny prat med han nå som vi har blitt litt mer close ellers. Trenger litt råd for hva jeg evt. skal si, for sist gang føler jeg at han klarte å argumentere godt for seg til tross for at noe av oppførselen hans bekymrer meg litt. Anonymous poster hash: e3334...d42
Jeanettica Skrevet 1. januar 2014 #2 Skrevet 1. januar 2014 Har vært sammen med et par gutter som "bare" røyket engang i uken, eller "bare" til spesielle anledninger. (Venner med de i dag). De hadde all argumentasjon i orden, og inntil et visst punkt så var jeg helt enige med de. Ene startet ut med fast og bra jobb og beholdt jobben i noen år. Er nå på sitt 10 år som arbeidsledig, har absolutt ingen problemer i følge seg selv, men røyker helst 5 ganger i døgnet og har vel testet det meste. Vi kan spise middag og diskutere ett eller annet og i neste sekunder sitter han på kjøkkenbenken og spør om jeg så det samme som han... Super stressa og i en annen verden. En annen kar holder jobben fint, og lever livet som hvem som helst andre. Røyker flere ganger om dagen (ikke på jobb), er paranoid, har narkistrekkene (Stemmen, sløvheten, og ALT dreier seg om cannabis) og hele livet blir lagt opp etter hvor kan man røyke. En gang i blant røyking anser jeg ikke som et problem. Men det jeg har sett, med de to jeg har datet og vennene deres, er at det sklir ut. Rusen tar over livet deres, helt eller i perioder. For min del ble det rett og slett for mye pes, stress, løgner og press på at jeg måtte røyke med de. For min del så funker det ikke å date noen som skal røyke. Men så lenge balansen finnes og man synes det er ok så kjør på. 2
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2014 #3 Skrevet 1. januar 2014 Hvis han holder det til nu og da, så må det være greit, men hvis du har bare den minste mistanke om at han lyver så skygg banen.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2014 #4 Skrevet 1. januar 2014 For meg høres ikke den her fyren ut som en fyr man bør bruke tid på, men jeg makter ikke slike hasjhau overhodet. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #5 Skrevet 1. januar 2014 Er dette enda en av de som har et "fornuftig og moderat" forbruk, og aldri opplever noen problemer, slik prolegaliseringsfolket hevder? Jeg ville ha gitt denne fyren et soleklart valg mellom deg og cannabis. Det er tydelig at han lyver for seg selv og ikke har full kontroll.Anonymous poster hash: 7fa99...f02
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2014 #6 Skrevet 1. januar 2014 4. I en periode hvor han var arbeidsledig så prioriterte han festing og weed. Jeg kan ikke "ta" han på det direkte, for vi var bare bekjente, men han har selv sagt at han var veldig blakk, samtidig som jeg har sett bilder fra perioden hvor det både røykes og drikkes ved mange anledninger. Kan jo hende at han ble påspandert, og jeg føler ikke for å "forhøre" han heller, men jeg stusser litt på det. Kan være at han skylder penger ja.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #7 Skrevet 1. januar 2014 Har et familiemedlem som røyker weed og vil råde deg til å ligge langt unna. Det du beskriver er typisk atferd for noen som gjør noe ganske mer enn "bare" å røyke en gang i uken. Det er ikke kos a la et glass vin eller fire på lørdagskveldene vi snakker om her. Weeden kommer et sted fra, det kjøpes og selges, og det betyr at han er i et kriminelt nettverk. Før du vet ordet av det involverer politiet deg også. Anonymous poster hash: c40e0...70d 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #8 Skrevet 1. januar 2014 TS her Greit å høre at det ikke bare er hos meg at varselslampene ringer litt. Jeg får gå i tenkeboksen litt... kanskje bare kutte fyren ut. Han bor jo i kollektiv med 4 stoners, så jeg har liksom ikke helt trua på at et ultimatum ville hatt noen effekt. Fyren liker jo å ta seg en joint så tror ikke han blir sittende å se på mens resten fyrer løs heller, men man veit jo aldri, hahah. Og jeg skrev weed fordi de jeg kjenner bruker ordet marihuana om grønt, hasj om brunt og weed som fellesbetegnelse, og han jeg holder på med røyker litt diverse. Vet ikke om det er korrekt terminologi though, men så lenge dere skjønner hva jeg spør om så får det bare være sånn, får ikke redigert innlegget mitt når jeg er AB. Anonymous poster hash: e3334...d42
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #9 Skrevet 1. januar 2014 Hei. Meg fra tråden du ble inspirert av Dette er slikt min "type" også har pjattet med i begynnelsen. Røyker sjeldent bla bla bla. Men tro du meg, når kompisene er hasjhoder de og, så er det mer enn LITT røyking de holder på med. Styr unna, og se deg om etter en mann som er rusfri. Anonymous poster hash: f2148...e92 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #10 Skrevet 1. januar 2014 Ville heller hatt et forhold til noen som røyker weed enn noen som drikker alkohol i helgene for å si det sånn. Anonymous poster hash: 74b3d...e2c 2
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2014 #11 Skrevet 1. januar 2014 Har et familiemedlem som røyker weed og vil råde deg til å ligge langt unna. Det du beskriver er typisk atferd for noen som gjør noe ganske mer enn "bare" å røyke en gang i uken. Det er ikke kos a la et glass vin eller fire på lørdagskveldene vi snakker om her. Weeden kommer et sted fra, det kjøpes og selges, og det betyr at han er i et kriminelt nettverk. Før du vet ordet av det involverer politiet deg også. Anonymous poster hash: c40e0...70d Jepp, TS har nok kommet i snutens søkelys bare ved å ha noe med ham å gjøre.
Lea2 Skrevet 1. januar 2014 #12 Skrevet 1. januar 2014 Jeg var sammen med en i min pure ungdom som røyka et par ganger hver helg. Ikke fryktelig problematisk i utgangspunktet og i begynnelsen reagerte jeg ikke særlig på det. Problemet var at han ble totalt paranoid når han hadde røyka. Mista hodet helt og trodde at folk var ute etter ham, gikk rare veier hjem og kom gjerne hoppende inn vinduet fordi "noen" var i garasjen og skulle ta ham. Det forplantet seg litt videre også.. blant annet med hensyn til omgangskrets og steder der de "vanka". Flere av vennene hans hadde for lengst gått over på sterkere stoffer i helgene og helgerøykinga var blitt daglig. Selvsagt var det flere av dem som bare røyka også og som fungerte fint på jobb og ellers. Men det ble gjerne sånn at når vi var ute, så var det på steder der de aller fleste brukte stoff i en eller annen grad.. vennenes kjærester kom gjerne fra samme miljø osv. Det fungerte ikke for meg. Han slet med å holde på jobber, ikke pga stoff, men mer pga folk rundt ham, som levde livet på dagpenger og sosialstøtte. Dette påvirket ham og han mistet jobber ganske ofte en stund, selv om han faktisk var helt oppegående til hverdags. Så tenk deg godt om. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #13 Skrevet 1. januar 2014 Røyker iblant, men får å bevise ovenfor min samboer at jeg har bruket under kontroll, så tar jeg årlig eller halvårlige pauser når jeg/hun føler får det. Hadde en liten periode der jeg røyket 4 ganger i en mnd, da følte hun og jeg at det er nok, så jeg er på min årlige pause fra cannabis. Jeg liker cannabis, jeg liker øl også. Er ikke en av de forbanna typene som skal forsvare cannabis mot alkohol. cannabis har sine helsemessige skader på lik-linje som alkohol, snus, røyk, gass, junk food osv.. Å bli helt avholds nekter jeg, av grunner; Av og til må ALLE få koble ut hodet å kose seg litt, enten med junk-food, alkohol, snus/røyk, cannabis eller fallskjermhopping. Anonymous poster hash: f50f5...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #14 Skrevet 1. januar 2014 Jepp, TS har nok kommet i snutens søkelys bare ved å ha noe med ham å gjøre. Nå vet jeg ikke om det var ironisk ment, men det skal faktisk ikke veldig mye til. Snuten slår til når snuten slår til, og har man et forhold til en person, så er man faktisk sammen med vedkommende, antakelig også når h*n er på vei til eller fra kjøp eller salg, eventuelt også med stoffet på seg. Anonymous poster hash: c40e0...70d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #15 Skrevet 1. januar 2014 Og ja, cannabis er angst fremkallende. En av de masse grunnene til at jeg tar cannabis i kontrollert miljø. (Har 1 venn som også røyker). Han har også sine pauser hehe, vi har røyket 3 ganger sammen i gjennom hele livet Anonymous poster hash: f50f5...7fa
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2014 #16 Skrevet 1. januar 2014 Nå vet jeg ikke om det var ironisk ment, men det skal faktisk ikke veldig mye til. Snuten slår til når snuten slår til, og har man et forhold til en person, så er man faktisk sammen med vedkommende, antakelig også når h*n er på vei til eller fra kjøp eller salg, eventuelt også med stoffet på seg. Anonymous poster hash: c40e0...70d f.eks.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #17 Skrevet 1. januar 2014 Jeg er sammens med en som røyker. Han er ikke sløv, neddopet, på tyngre stoffer, avhengig osv. Han klarer å holde seg i månedsvis uten røyk. Når han har røyk, så er eneste forskjellen jeg ser på han at han blir litt roligere og ikke så hyper lengre. Han får ofte oppheng, og da rydder og vasker han, lager mat. Ikke vits å si at dette kommer til å endre seg, han har røyket i over 10 år, og han fungerer helt normalt. Dårlig hukommelse har han alltid hatt, og jeg må si at jeg som ikke røyker han dårligere hukommelse enn han. Og han sliter ikke det sekund med potensen. Har selv alltid vært med folk som røyker, da jeg ikke er så glad i fulle folk. Aldri hatt noe problem verken med politi eller at røykerne er blitt avhengige av andre stoffer pga røyk. Ikke har alle de jeg kjenner blitt schizofrene, fått psykiske lidelser, sitter ikke med noia. De oppfører seg rett og slett som vanlige folk. Aldri har de blitt voldelige. Det nærmeste jeg har sett de komme en slosskamp, var at to av de stirret på hverandre lenge, til de ikke lenger husket hva problemet var i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 0a2ca...b9a 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #18 Skrevet 2. januar 2014 Gidd hvis du vil, så blir det en mindre sløv "kul" fyr på markedet. Har datet noen ja, og de ble bare chubby av alle munchiesene, en fikk ereksjonssvikt og psykiske problemer, en annen fikk prematur ejukalasjon, og ingen av dem ga meg så mye glede som de som er klare i hodet. Liker ikke tåkete folk. Møtte Anonymous poster hash: ba92a...a1e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #19 Skrevet 2. januar 2014 (...kom borti Post-knappen... ) Møtte en som tilbydde seg å la være å røyke for min del, men jeg bare avslutta det. Har ikke tro på det. De velger det av en grunn, og weedpropagandaen er ofte ganske sementert. Anonymous poster hash: ba92a...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #20 Skrevet 2. januar 2014 Takk for innspill. Har ingen problemer med å tro på at dere som sier at dere har datet fyrer som røyker/har røyket og som det har gått bra med, men jeg tror ikke det er noe for meg det med å gå og vente og lure på om han blir en del av den positive eller negative statistikken med weed. Jeg har heller ikke stor tro på at et ultimatum egentlig vil hjelpe. Sure, jeg tror han kunne ha sluttet for en stund for min del, men jeg vil jo helst at han i såfall skal gjøre det for sin del, ikke for min. Skal avslutte det i morgen, men tar en prat med han om røykingen uansett. Tenker at det er greit for hans del å få vite hvorfor jeg drar. Så kan han jo forhåpentligvis tenke litt over det for sin egen del. Anonymous poster hash: e3334...d42 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå