Gå til innhold

Kan et barn lyve om seksuelt missbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 12 år og har alltid vært en litt bråkete og utagerende jente. Hun har siden barnehagen til tider mobbet andre og nå er hun bråkete i klassen og hun får ofte lapper med hjem fra læreren der det står at hun har bannet, spist ulovlig godteri i friminuttene og generelt bryter regler. Vi har sjekket henne for adhd, men hun har ingen diagnose. For 6 mnd siden innførte vi et glutenfritt kosthold og dette hjalp veldig, men det oppstår fortsatt episoder som beskrevet over.

I julen fortalte min elskede datter at læreren hennes, en ung mann på 25 år, har tatt på henne i dusjen på skolen. At han har bedt henne om å sende henne nakenbilder og at han ser "ekkelt" på henne i timen. Jeg har selvfølgelig gitt henne uendelig med kjærlighet og støtte i disse dagene og har ikke gitt NOE uttrykk for at jeg ikke tror på henne. Men jeg må ærlig innrømme at når jeg nå sitter her alene med tankene mine så tror jeg rett og slett at hun lyver. Hun har helt siden hun ble født vært et veldig oppmerksomhetssykt barn og brukt løgn til å skape dramatikk rundt seg. Jeg vet enda ikke hvordan jeg skal ta opp dette med skolen, men har time hos fastlegen min i morgen så jeg starter der.

Det jeg lurer på er om noen her har opplevd at barn lyver om slike ting? Og når du leser innlegget mitt, får du følelsen av at hun lyver eller at hun snakker sant?

Anonymous poster hash: 849b1...be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både ja og nei! Barnet fortjener å bli hørt. Begynn med fastlegen du, og ta det derfra. Et barn som er utsatt for overgrep kan søke oppmerksomhet, og virke engstelig for å være alene. Men et barn som er utsatt for overgrep kan også være aggressivt og stenge seg inne

• Liker 7
Skrevet

Ei jeg vokste opp med løy om den nye stefaren sin, det kom frem ni år senere at det bare var oppspinn, hun ville nemlig ha mora for seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en jævlig (unnskyld språkbruken) utspekulert og fæl pre-fjortis, og kunne absolutt ha diktet opp noe sånt. 12-åringer er ikke så uskyldige som en skulle tro.

Men, du må selvsagt ta dette videre likevel. Om du tviler i sinn må du ikke tvile i handling.

Håper dere finner ut av det. Ekkel situasjon!

Anonymous poster hash: 6ab4e...68c
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Ja: http://no.wikipedia.org/wiki/Bjugn-saken

Anonymous poster hash: eace0...1ca

På generelt basis så er ikke frikjenning i en slik sak det samme som at barnet juger. Jeg er selv utsatt for overgrep av min egen far, han fikk ingen dom,men han er ikke noe mindre skyldig av den grunn.

Endret av Blomst83
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun kan ha diktet det opp. Og dette vil kunne ødelegge livet til denne læreren. Send henne til psykolog.

Anonymous poster hash: 8e0fd...b64
AnonymBruker
Skrevet

Vet om barn som har løyet om dette ja. Om din datter har gjort det kan jeg ikke svare på da jeg ikke kjenner henne. Men en sånn påstand skal tas alvorlig uansett. Begynn med å ta hun med til fastlegen og ta det derifra.

Anonymous poster hash: 3b9da...b7a
Skrevet

Det er vanskelig å vite om hun lyver eller ei. Men du skal ta det på alvor når hun sier det. Ville anmeldt læreren. Da vil en etterforsking starte opp og hun vil bli avhørt. Hvis det viser seg i ettertid at hun lyver. Aka politiet ikke ser hennes utsagn som troverdig kan du snakke med henne hvordan dette påvirker andre rundt henne negativt (f.eks læreren). Antakeligvis vil hun ikke lyve på seg dette igjen (om hun lyver).

Du må ihvertfall vise at du tar henne alvorlig.

Og ja, jeg har tenkt på ulempen dette kan medføre læreren. Men tenk om det er sant? Da er det stoor sjanse for at læreren har gjort dette mot noen andre. Og for all del, IKKE si noe til læreren. Da kan han gå å slette bevis. Spesielt hvis noe av dette ikke har foregått muntlig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å vite om hun lyver eller ei. Men du skal ta det på alvor når hun sier det. Ville anmeldt læreren. Da vil en etterforsking starte opp og hun vil bli avhørt. Hvis det viser seg i ettertid at hun lyver. Aka politiet ikke ser hennes utsagn som troverdig kan du snakke med henne hvordan dette påvirker andre rundt henne negativt (f.eks læreren). Antakeligvis vil hun ikke lyve på seg dette igjen (om hun lyver).

Og ja, jeg har tenkt på ulempen dette kan medføre læreren. Men tenk om det er sant? Da er det stoor sjanse for at læreren har gjort dette mot noen andre. Og for all del, IKKE si noe til læreren. Da kan han gå å slette bevis. Spesielt hvis noe av dette ikke har foregått muntlig.

IKKE misforstå, jeg forsvarer ikke læreren eller har et ønske om å beskytte han, men jeg vil ikke anmelde han og potensielt ødelegge livet hans om dette bare er oppspinn. Jeg lurer på om det kanskje kan være lurt å få en psykolog til å prate med jenta mi først? Jeg sa til henne at hun ikke trenger å gå tilbake til skolen den første uka, men da sa hun at hun gjerne ville det så lenge hun kunne slippe gym. Hun fikk mensen for første gang for noen måneder siden, og har siden da ikke likt å trene/gymme. Jeg snakket med søsteren min om alt dette og hun sa at da hun var på samme alder fant de på lignende historier om en ung lærer.

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hvordan finner man ut om en sånn historie er sann? Hva med å innvolvere politiet med en gang, la de avhøre datteren din? Skremme henne litt med alvoret av å si noe slikt? Er det ikke sant er ingen skade skjedd, og jenten din blir tatt i løgn og gjør ikke det samme igjen. Er det sant, blir læreren tatt og får rykte på seg som han fortjener.

Hadde en lærer som faktisk gjorde dette her mot meg og flere andre så jeg synes faktisk at man skal behandle anklagen helt alvorlig - men la politiet undersøke det og fastslå om det er løgn før læreren blir involvert.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Det at du kaller det en ulempe er jo bare tragisk. Jeg tror ikke du skjønner hvor alvorlig det er å bli anklaget for overgrep. Det vil forfølge denne læreren resten av livet.

Først bør de snakke med noen profesjonelle.

• Liker 18
Skrevet

Få helsesøster eller andre til å snakke med hele klassen samla, ta opp tema overgrep og andre aktuelle temaer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at du kaller det en ulempe er jo bare tragisk. Jeg tror ikke du skjønner hvor alvorlig det er å bli anklaget for overgrep. Det vil forfølge denne læreren resten av livet.

Først bør de snakke med noen profesjonelle.

Jeg er veldig enig i dette. Det er snakk om en ung, nyutdannet og flink lærer, med samboer og hele livet foran seg. Om det er sant skal han få som fortjent, men jeg føler jeg må undersøke det litt nærmere før jeg anmelder han. Tenker også at det kan være vanskeligere å innrømme at alt er løgn om det går for langt. Tenker at en psykolog kan være flink til å gjennomskue henne om det er sant eller løgn. Uff, vanskelig situasjon:( Helt grusomt om det er sant, jeg håper virkelig det bare er løgn.

• Liker 3
Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Forferdelig dilemma. Har du spurt om å få se meldingene han angivelig har sendt henne?

Edit; jeg misforstod tydeligvis.

Ville lekt litt frøken detektiv selv samt fått henne i samtale med psykolog før jeg anmeldte læreren.

Endret av Sobril
Gjest Blomst83
Skrevet

Nå skal jeg ikke jeg ta stilling til om læreren er skyldig eller ikke,men det som skremmer meg litt i denne tråden er alle som tenker på læreren.Ja jeg ser poenget,men hva hvis denne jenta snakker sant, og ingen tar fatt i det av hensyn til lærern? Hvordan tror dere livet vil bli for denne jenta. I mine øyne blir det dobbel overgrep.

Gjest Sobril
Skrevet

Foreløpig har han ikke fysisk forgrepet seg? Ts spurte også om vi, ut i fra hva hun fortalte, trodde at jenta løy.

Synes dette er et tvilstilfelle og bør behandles deretter foreløpig.

Har selv blitt misbrukt, så det er ikke slik at jeg konsekvent forsvarer overgripere.

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg ikke jeg ta stilling til om læreren er skyldig eller ikke,men det som skremmer meg litt i denne tråden er alle som tenker på læreren.Ja jeg ser poenget,men hva hvis denne jenta snakker sant, og ingen tar fatt i det av hensyn til lærern? Hvordan tror dere livet vil bli for denne jenta. I mine øyne blir det dobbel overgrep.

Forstår veldig godt hva du mener, og tro meg, dette skal vi komme til bunns i. Jenta mi får all den kjærligheten hun trenger nå og jeg viser selvfølgelig ingenting av denne tvilen overfor henne. Det er bare at hun oppfører seg ikke noe annerledes enn ellers og hun vil heller ikke snakke om det. Hun bare fortalte meg det og har ikke ønsket å nevne det siden. Jeg har latt henne styre dette selv ettersom jeg ikke vil presse henne til noe tilfelle det er sant. Tenker også at hvis dette er noe hun bare finner på så er det jo noe som plager jenta, og at hun ikke har det helt bra.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor er en mannlig lærer inne i jentedusjen?

Skrevet

Fastlege, helsesøster, psykolog. Hvis jenta får psykolog så kan hun opparbeide tillit til psykologen, og bearbeide følelser ved hjelp av psykologen. Kjenner to barn som ble utsatt for overgrep av samme mann. Mannen døde tidlig, og først da barna var nesten voksne var de istand til å slippe fram i seg minnet. Den ene av dem har kommet seg gjennom det ved hjelp av psykolog, den andre virker ikke som hun klarer å ta imot hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...