VesleBråka Skrevet 17. mai 2004 #21 Skrevet 17. mai 2004 Datoen 7. juni bringer mer historie, men jeg husker ikke helt. Var det ikke 7. juni 1945 at kongefamilien kom tilbake til landet (som alle har sett i svart-hvitt)? Når var det de forlot landet i 1940, kom de seg ut i april? Jeg husker fra historietimen at de reiste til elverum først.
Gjest Singel Oslo Skrevet 17. mai 2004 #22 Skrevet 17. mai 2004 Helt enig med "Viva" og "gjest" over her! Jeg feirer heller ikke dagen.
Gjest Elenath Skrevet 17. mai 2004 #23 Skrevet 17. mai 2004 17. mai er blitt "kuppet" av barnefamilier. For meg er 17. mai en påminnelse om at jeg verken har mann eller barn. Dagen er hva man gjør den til selv. Vi har ingen barn igjen i familien, men har en hyggelig dag sammen allikevel.
Usikker Skrevet 17. mai 2004 #24 Skrevet 17. mai 2004 17. mai er blitt "kuppet" av barnefamilier. For meg er 17. mai en påminnelse om at jeg verken har mann eller barn. Selv om jeg ikke er enig med "anonym" i ordet "kuppet" - så føler jeg det er en familiedag - med barna i sentrum - og siden jeg ikke har egen familie så "holder jeg meg i bakgrunnen" denne dagen. Er egentlig en litt sår dag......... :-? Men jeg synes 17. mai skal markeres - da jeg synes vi skal verdsette at vi er en fri, sjølstendig nasjon. Vi har demokrati - og har det stort sett veldig bra i Norge (og ja, jeg vet ikke alle har det like bra). Vi er privilligerte - slik jeg ser det! 8)
Gjest Yoni Skrevet 17. mai 2004 #25 Skrevet 17. mai 2004 Jeg feirer ikke 17. mai. Jeg hater maset og styret og setter heller ikke pris på horder av nasjonalister eller nasjonalisme i seg selv, forøvrig.
Litago Skrevet 17. mai 2004 #26 Skrevet 17. mai 2004 Hadde jeg vært hjemme i Norge så hadde jeg sikkert feiret 17. mai i bunad og invitert gode venner til lunsj. Jeg er helt enig at dette er barnas dag, men for oss som ikke har barn så er det blitt "vennenes dag". Synes det er kjempekoselig jeg! Her blir det nok en helt vanlig mandag i dag ja. Men norske flagg på middagsbordet skal det garantert bli! Hurra, hurra, hurra! *vifter med norsk flagg ut av vinduet*
xeyes Skrevet 17. mai 2004 #27 Skrevet 17. mai 2004 Hadde jeg vært hjemme i Norge så hadde jeg sikkert feiret 17. mai i bunad og invitert gode venner til lunsj. Jeg er helt enig at dette er barnas dag, men for oss som ikke har barn så er det blitt "vennenes dag". Synes det er kjempekoselig jeg! Her blir det nok en helt vanlig mandag i dag ja. Men norske flagg på middagsbordet skal det garantert bli! Hurra, hurra, hurra! Jeg kan vel si det sammme! Men norske flagg har jeg ikke med..
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2004 #28 Skrevet 17. mai 2004 Luna skrev: Jeg feirer ikke 17. mai. Jeg hater maset og styret og setter heller ikke pris på horder av nasjonalister eller nasjonalisme i seg selv, forøvrig. Har egentlig ikke så mye med denne tråden å gjøre, men må bare få spørre om en ting. For meg er nasjonalisme et positivt ladet ord...altså bare det å være stolt av og glad i landet sitt. Overdrevet nasjonalisme er noe annet, og er høyst negativt ladet. Hvorfor er nasjonalisme negativt? Har ikke dette ordet allment blitt oppfattet som positivt ladet?(kanskje for noen ti-år siden) Hvilken oppfatning har dere? Er det et positivt eller negativt ladet ord?
Milly:) Skrevet 17. mai 2004 #29 Skrevet 17. mai 2004 Jeg digger 17. mai og feirer dagen ved å flagge, gå ut og gå i tog/se på toget, ha på meg bunad, være sammen med familie og venner og spise is og god mat. Det er tradisjon og skaper i mine øyne som regel ikke overdreven nasjonalisme, men glede over å bo i Norge. Det må jo være lov å være glad i landet sitt også Jeg er stolt over å feire nasjonaldagen, ikke alle land gjør det (ikke nødvendigvis fordi folk er undertrykte e.l., men fordi landet ikke har en slik tradisjon). Alt styret i media kan jeg forøvrig klare meg uten (nasjonalsangen går jo på repeat både på radio og tv).
Gjest Yoni Skrevet 17. mai 2004 #30 Skrevet 17. mai 2004 Luna skrev: Jeg feirer ikke 17. mai. Jeg hater maset og styret og setter heller ikke pris på horder av nasjonalister eller nasjonalisme i seg selv, forøvrig. Iflg Oxford Advanced Learner's Dictionary: "nationalism: a feeling of love for and pride in your country; a feeling that your country is better than any other" "Common to most national movements is a belief in national greatness supported by a glorified, mythical past, in a liberating mission (particularly in wartime), and some kind of 'divine' mission of the nation." (Fra Oxford Dictionary of Twentieth-Century World History) Alt det der gjør meg kvalm og jeg velger å ta avstand fra det.
Crazee Skrevet 17. mai 2004 #31 Skrevet 17. mai 2004 Eg for min del ser ikkje noko nasjonalisme ute på 17. mai. Eg ser masse nasjonalkjensle, og glede, og det er heilt fint. Eg er glad i landet mitt eg, og glad me har vår eiga grunnlov og regjerer oss sjølve. Og det er vel det me markerer og feirar - ikkje at me er betre en andre nasjonar. (For det er me jo ikkje.)
Sarabi Skrevet 18. mai 2004 #32 Skrevet 18. mai 2004 Jeg feirer ikke 17. mai... I år var vi på landet og bare kosa oss...
Gjest Anonymous Skrevet 21. juni 2005 #34 Skrevet 21. juni 2005 Jeg vil ikke akkurat si at jeg feirer, men vi har ofte middag med familien etc på 17.mai.
Diktern Skrevet 22. juni 2005 #35 Skrevet 22. juni 2005 Jeg feirer selvsagt 17 mai! Det er da ikke noe galt i å være glad i og stolt av landet sitt. At jeg er glad i Norge betyr da ikke at jeg ser ned på folk fra andre land? Jeg tror nasjonalfølelsen synker når velstanden øker. For bare noen tiår siden var nasjonalisme et mye mer positivt ladet ord enn i dag. Jeg synes det er synd at det bare er "lov" å være glad i landet sitt når menneskene der er undertrykte.
Gjest Leola Skrevet 22. juni 2005 #36 Skrevet 22. juni 2005 Iår hadde vi en ganske herlig 17. mai-feiring. For første gang på 13 år hadde jeg ikke unger i barnetoget. Så jeg kunne sove og ta det helt med ro om morgenen, spise frokost og se på TV - måtte bare komme oss avgårde for å se eldstemann i russetoget kl. 14:00. Det er koselig med 17. mai - men jeg må være så ærlig at det var herlig å slippe morgenstress, barnetog, leker og konkurranser på skolen etterpå ...
kula Skrevet 22. juni 2005 #37 Skrevet 22. juni 2005 Hvorfor må man begynne med togene og saluttene så TIDLIG?! det er fridag, ungdommen vil sove da! :-(
Robban43 Skrevet 22. juni 2005 #38 Skrevet 22. juni 2005 Ja va ska en si. Blir litt provosert av trådstarter som tydelig blander kortene litt. 17.mai er den dagen da den norske grunnlov ble undertegnet i Eidsvollbygningen 1814 og at vi skulle frigjøre oss fra unionen med Sverige. Riktignok skjedde dette ikke før 1905. Men å blande inn andre nasjoner og deres flagg i denne diskuajonen er virkelig å si at en egentlig ikke har oppfatta meninga med dagen. Klart alle kan være med å feire VÅR nasjonaldag med VÅRT flagg. Hvor i helsike er intensjonen med en sånn feiring hvis dette skulle ligne paraden ved ett olympisk arrangement???? Å kalle dette nasjonalisme i ett "negativt" fortegn er å ha skylapper for øya. Faktisk er det mange nasjoner rundt om i hverden som feirer sinn uavhengighet, men uten å bli beskylt for å være rasister av den grunn. At vi ble en selvstendig nasjon å ønsker å feire den med den tradisjonen vi har ser jeg på som en positiv ting. Vi kan jo dra diskusjonen så langt å si at jo men det SAMISKE flagget er jo ikke representert offentlig på denne dagen. Nei jaggu ikke rart. De er fremdeles en del av NORGE og det samiske flagget er ikke ett symbol for NORGE, men ett symbol for den samiske delen av norges befolkning. Ergo ikke noe diskriminering ovenfor andre nasjoner og dere flagg. Lik regel. Jeg feirer dagen med god samvittighet og kommer til å gjøre det så lenge jeg lever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå