AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #1 Skrevet 1. januar 2014 Vi er et ungt par med to barn i tidlig barnehagealder. Inntekt på 850-900' i året. Vi eier hus verdt ca 4,5-5 mill som er belånt med 1,5 mill og studielån på ca 500'. Vi eide en leilighet i et mindre populært område i Oslo som økte med 550'' i verdi fra 2006-2011, og vurderer nå om det ville lønt seg å ta opp mer lån for å kjøpe en liten leilighet vi kan leie ut som investering. Hva tror dere? Er det helt på jordet å ta opp 1,5-1,8 mill mer i lån og forvente å tjene 2-3 hundre tusen på noen år med vårt utgangspunkt? Jeg tenker i såfall å be om avdragsfritt lån for deler eller hele lånet. Og hvordan er reglene for salg av leilighet man kun har leid ut?Anonymous poster hash: 54084...835
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #2 Skrevet 1. januar 2014 Vi er et ungt par med to barn i tidlig barnehagealder. Inntekt på 850-900' i året. Vi eier hus verdt ca 4,5-5 mill som er belånt med 1,5 mill og studielån på ca 500'. Vi eide en leilighet i et mindre populært område i Oslo som økte med 550'' i verdi fra 2006-2011, og vurderer nå om det ville lønt seg å ta opp mer lån for å kjøpe en liten leilighet vi kan leie ut som investering. Hva tror dere? Er det helt på jordet å ta opp 1,5-1,8 mill mer i lån og forvente å tjene 2-3 hundre tusen på noen år med vårt utgangspunkt? Jeg tenker i såfall å be om avdragsfritt lån for deler eller hele lånet. Og hvordan er reglene for salg av leilighet man kun har leid ut?Anonymous poster hash: 54084...835 Du betaler 28% skatt av gevinsten ved salg. Husk også meglerutgifter. I tillegg betaler du skatt av leieinntekten. Sett dere ned og regn ut om dere skal gå i pluss. Anonymous poster hash: 71a3c...e43
Noteknekk Skrevet 1. januar 2014 #3 Skrevet 1. januar 2014 Har ikke link nå men jeg leste nylig en artikkel der de frarådet folk å kjøpe hus/leilighet som en økonomisk investering fordi at markedet har endret seg såpass mye at dette ikke lenger vil svare seg. Det kan se ut som at boligprisene er på vei nedover nå, i forhold til siste årene. Så før dere går videre med dette prosjektet ville jeg sjekket og forhørt meg nøye rundt :-)
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #4 Skrevet 1. januar 2014 Ja jeg har lest et par slike artikler, men jeg synes egentlig det har stått sånne artikler jevnt over de siste årene, og likevel går markedet oppover totalt sett. Anonymous poster hash: 54084...835
nojac Skrevet 1. januar 2014 #5 Skrevet 1. januar 2014 Så før dere går videre med dette prosjektet ville jeg sjekket og forhørt meg nøye rundt :-) Det eneste som er helt sikkert er at det ikke nytter å "forhøre seg rundt". For ingen sitter med fasiten. Rådene kommer til å sprike i alle retninger. Kom tilbake om to år, så skal jeg fortelle deg nøyaktig hva du burde gjort i dag. 2
Gjest Bud Skrevet 2. januar 2014 #6 Skrevet 2. januar 2014 Det eneste som er helt sikkert er at det ikke nytter å "forhøre seg rundt". For ingen sitter med fasiten. Rådene kommer til å sprike i alle retninger. Kom tilbake om to år, så skal jeg fortelle deg nøyaktig hva du burde gjort i dag. For et flåsete svar. For å gjøre seg opp en fornuftig mening må man tilegne seg kunnskap, og hvordan skaffer man seg denne kunnskapen? Lotto er 100% gamling, boligspekulasjon er en investering med kalkulert risiko med i verste fall et begrenset tap.
nojac Skrevet 2. januar 2014 #7 Skrevet 2. januar 2014 For et flåsete svar. For å gjøre seg opp en fornuftig mening må man tilegne seg kunnskap, og hvordan skaffer man seg denne kunnskapen? Ikke hos deg, tydeligvis. For da hadde du vel svart? Problemet er at boligmarkedet er svært usikkert for tiden, og at prognosene spriker i alle retninger. Og det finnes ikke noe sted man kan oppsøke for å finne ut om det vil lønne seg å kjøpe en utleieleilighet nå. .Og slik er det for de fleste investeringer utenom banksparing. Skatteregler og den slags er det derimot lett å innhente informasjon om. Og at bolig uansett er en bedre investering enn lotto er det vanskelig å være uenig i... 2
Gjest Bud Skrevet 2. januar 2014 #8 Skrevet 2. januar 2014 Ikke hos deg, tydeligvis. For da hadde du vel svart? Problemet er at boligmarkedet er svært usikkert for tiden, og at prognosene spriker i alle retninger. Og det finnes ikke noe sted man kan oppsøke for å finne ut om det vil lønne seg å kjøpe en utleieleilighet nå. .Og slik er det for de fleste investeringer utenom banksparing. Skatteregler og den slags er det derimot lett å innhente informasjon om. Og at bolig uansett er en bedre investering enn lotto er det vanskelig å være uenig i... Så flott at du tok hintet! Hold hersketeknikkforsøkene dine for deg selv så er du sikkert en likandes kar.
nojac Skrevet 2. januar 2014 #9 Skrevet 2. januar 2014 Så flott at du tok hintet! Hold hersketeknikkforsøkene dine for deg selv så er du sikkert en likandes kar. For å være helt ærlig, så tok jeg vel ikke hintet .. Og jeg tror uansett ikke at det er mye vits i å bruke "hersketeknikker" mot anonyme brukere på et diskusjonsforum. Denne tråden handler om hvorvidt det vil lønne seg å kjøpe utleieleilighet nå. Jeg har ikke svaret og har nøyd meg med å påpeke at usikkerheten for tiden er stor, og at en først i etterkant kan komme med fasit. Har du noe å bidra med til saken, Bud? OK Siden TS ber oss si hva vi "tror", så tror jeg ikke på et stort og langvarig fall i sentrale områder med stor tilflytting og mangel på utbyggingsarealer. (Selv bor jeg i et slikt område) Men jeg ønsker ikke å opptre som noen form for "rådgiver" i dette spørsmålet...
helenaa Skrevet 2. januar 2014 #10 Skrevet 2. januar 2014 Jeg tror du kan gjøre boligkupp nå. Jeg har fulgt med på finn lenge, og prisene har gått ned. Siden norsk økonomi går fint og tilflyttingen til oslo fortsetter mens boligbyggingen stopper opp, tror jeg ingenting på at prisene vil synke mer. Hvis jeg hadde fått mer lån, skulle jeg slått til nå!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #11 Skrevet 3. januar 2014 Prisene kommer til å fortsette å gå ned, jeg ville ventet. Som en investering du ikke har tenkt til å betale ned lånet på kan du fort tape, og ende opp med å miste egenkapital fra eksisterende hus. Hvis du ikke har råd til å betale ned lånet på ny bolig vil risikoen være for høy for økonomien deres når dere ikke tjener mer.Anonymous poster hash: b4c0a...243
Lea2 Skrevet 3. januar 2014 #12 Skrevet 3. januar 2014 Jeg hadde gjerne gjort dette om jeg hadde hatt mulighet til det. Dvs om jeg hadde vært siikker på at inntekten ikke forandret seg eller at jeg av en annen grunn kunne blitt nødt til å selge. Altså veldig langsiktig. Jeg tror at en viss type leiligheter sentralt i Oslo aldri kommer til å bli upopulære på markedet. Det er bare synsing fra min side selvfølgelig, men studenter, nyetablerte eller førstegangskjøpere kommer mest sannsynlig alltid til å trenge 1- og 2-romsleiligheter sentralt i Oslo. Kanskje ikke på beste vestkant.. det er der jeg tror at verdien kanskje vil synke mest fremover. Men så lenge folk fortsatt har samme inntekt og trygge jobber, så tviler jeg sterkt på at boligmarkedet kommer til å stupe i de største byene.. og særlig på sikt. Pga mediene og "ekspertene" tror jeg nok at det kan gå litt ned fremover, men at det kommer til å stabilisere seg. Kanskje lurt å vente litt? Eller kanskje se om det er mulig å gjøre et kupp pga at de fleste andre avventer og at enkelte har et akutt behov for a selge? Nå har dere jo barnehagebarn, men om dere ser langt frem i tid.. kanskje 15-20 år, så har dere jo også en mulighet til å hjelpe barna inn på boligmarkedet (leie eller eie) ved å eie en slik leilighet også.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #13 Skrevet 3. januar 2014 Hvis dere i stedet ser etter et hus med utleiedel slipper dere 28% skatt på leieinntekten og gevinst ved salg av boligen blir skattefri. Skatteverdien er også lavere, som er positivt hvis dere etter hvert får formueskatt. Anonymous poster hash: 2d701...9ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå