Gå til innhold

Fantes lus "før i tiden"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får "lusebrev" fra skolen i hytt og pine nå. Det har vært lus her i heimen tre ganger allerede. Jeg er drittlei. Men fantes lus før? Jeg mener 20-30 år siden eller enda lenger før? Vi fikk aldri noen lusebrev da jeg gikk på skole. Heller ikke hørte vi om noen som hadde lus..

Anonymous poster hash: 53b53...509

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde helsesøster som jevnlig kom og lusekjemmet hele skolen da jeg var liten. Så joda. Gjerne ikke brev i hytt og pine, men definitivt lus.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det fantes lus før...?! Mengder!

Anonymous poster hash: 071e3...81d
  • Liker 5
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hehe, lus har alltid fantes, ja. Men mengden spørs selvsagt på hva du mener med "før i tiden". Er det 200 år siden, var det vanligere med lus enn nå. Er det snakk om 1000 år siden, var det enda verre, lus var noe "alle" hadde, nærmest en normaltilstand. Er det 20-30 år siden, stiller det seg kanskje annerledes. Jeg kan ikke huske å ha hatt lus som barn, og kan ikke huske at noen andre hadde det heller. Nå synes jeg det er lus i barnehage/skole hele tiden. Muligens økning pga økt bruk av barnehage/flere barn/resistente lus? :vetikke:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var lus på skolen min for 32 år siden, men om det ble sendt rundt brev da det ble oppdaget er jeg usikker på. Det var i hvert fall uanmeldt lusekontroll på skolen.

Anonymous poster hash: da68f...b9b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32, har aldri hatt lus. Kan huske det gikk noen epidemier på skolen, men kan ikke huske om det ble sendt ut brev.

Anonymous poster hash: 9370a...244
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og husket det kom ett "lusebrev" ca 1 gang i året når jeg gikk på barneskolen. Heldig vis fikk jeg det aldri.

Ellers så husker jeg fra Astrid Lingren filmen Marikken at de fikk lus, og måtte ha lusevask, så ja det fantes nok lus før i tiden også!

Anonymous poster hash: 3ca80...108
AnonymBruker
Skrevet

Lus fantes før også ja, men problemet nå er at midlene vi bruker for å ta knekken på lusa har blitt uvirksomme - lusa er faktisk blitt resistent for enkelte midler...

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article701165.ece

Anonymous poster hash: 98279...ff2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi får "lusebrev" fra skolen i hytt og pine nå. Det har vært lus her i heimen tre ganger allerede. Jeg er drittlei. Men fantes lus før? Jeg mener 20-30 år siden eller enda lenger før? Vi fikk aldri noen lusebrev da jeg gikk på skole. Heller ikke hørte vi om noen som hadde lus..

Anonymous poster hash: 53b53...509

Jeg er 37, og jeg husker da jeg var 14 at stalljenta mi hadde lus. Så fantes iallefall lus da.. Men var ikke ofte noen hadde lus da jeg var mindre. Mye mere nå enn før. Men lus trivest best i nyvasket hår også.

Anonymous poster hash: dabe0...f96

Gjest navnelapp
Skrevet

Den største skilnaden frå mi barndomstid til no er at den gongen var det ikkje så vanleg å overnatte hos kvarandre. Vi gjorde det aldri, og det var ikkje vanleg at andre i nabolaget gjorde det heller. Mine barn var på overnattingsbesøk rett som det var, og som ein naturleg konsekvens av det vart det spreidd lus i mykje større grad enn før. Men du treng ikkje gå meir enn 60-70 år tilbake før det var langt meir vanleg. Då hadde det med hygiene å gjere, no heng det ikkje nødvendigvis saman med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helsesøster informerte om at det kom veldig mye lus til skolen på høsten, fordi våre nye landsmenn var i sine hjemland på sommeren og der var hadde alle lus, og de tok det med tilbake til Norge. Det er derfor alltid store luseepidemier på høsten. Dette er noe vi aldri av denne grunn, vil få bukt med.

Anonymous poster hash: 25f10...259
Gjest navnelapp
Skrevet

Helsesøster informerte om at det kom veldig mye lus til skolen på høsten, fordi våre nye landsmenn var i sine hjemland på sommeren og der var hadde alle lus, og de tok det med tilbake til Norge. Det er derfor alltid store luseepidemier på høsten. Dette er noe vi aldri av denne grunn, vil få bukt med.

Eg har/har hatt mine barn på skular med mange fleirkulturelle, og dei har slett ingen større hyppigheit av lus enn norske nordmenn, snarare tvert imot. Derimot har vi hatt nokre Steiner-mødre som ikkje vil bruke lusekur fordi det er skumle kjemikalier som er farleg for lusa, og dermed har drive reine lusefarmane heime hos seg. Eg har fleire muslimske venninner som har barn på same trinn som mine, og dei har aldri hatt det. Og dette er mødre som er veldig nøye med å sjekke slike ting.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde ikke lus da jeg gikk på skole eller var i barnehage. må ha vært heldig da jeg ser familier har lus i hytt å pine nå :P

men moren min var alltid viktig på at jeg ALDRI måtte låne lua til andre da :)

Anonymous poster hash: e3921...694
Skrevet

Var alltid noen med lus både da jeg var liten og på skolene ungene har gått på, noen av dem uten en eneste fremmedkulturell.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke bare pisspreik, det er rasistisk pisspreik.

Anonymous poster hash: da68f...b9b

• Liker 3
Skrevet

Lusespredning har lite med hygiene å gjøre, da såpe ikke dreper lus. Det må spesialmiddel til.

Skrevet

Ja, hodelusen oppsto før menneske oppsto.

AnonymBruker
Skrevet

Er 43 og kan i løpet av barne-/ungdomsskolen bare huske 1 gang at det var melding hjem om lus. Det må ha vært forferdelig flaut for eleven som hadde fått det, for det var mye tisking og hvisking om hvem det kunne være. Jeg gikk på en stor skole med store klasser (rundt 28 elever i vår klasse på barneskola. Mener å huske at det var lite vanlig med ferieturer til utlandet, med unntak av sommerferier i Sverige.

Anonymous poster hash: 50719...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helsesøster informerte om at det kom veldig mye lus til skolen på høsten, fordi våre nye landsmenn var i sine hjemland på sommeren og der var hadde alle lus, og de tok det med tilbake til Norge. Det er derfor alltid store luseepidemier på høsten. Dette er noe vi aldri av denne grunn, vil få bukt med. Anonymous poster hash: 25f10...259

Noen må bruke en hver anledning til å spre den kvalme rasismen sin.

Dette er bare sprøyt.

Anonymous poster hash: 6a8d1...7f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...