Gå til innhold

Endre (u)vaner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir et spm rundt leggevaner. Datteren min på to år og to mnd var en drøm å legge frem til hun var 18 mnd. Da hun var det så flyttet vi ut av huset som var hennes hjem, og inn i et midlertidig hus. Ingen av tingene her er våre, og huset har store rom. Vi skal bare bo her til februar, da huset vi bygger er ferdig til å flyttes inn i. Av praktiske årsaker deler vi rom med datteren i det midlertidige huset. I det gamle så hadde hun eget. I det gamle var det bare å legge henne, og det var samme hvem som la henne. I det midlertidige så ble det full kræsj med en gang. Til å begynne med måtte hun vugges i søvn også legges. Nå legges hun og jeg ligger ved siden av. Hun godtar ikke at pappaen legger og blir helt hysterisk og redd hvis han prøver. Hun legges for natten i egen seng, men kommer ofte oppi til oss om natten.

Jeg har ikke hatt energi til å ta tak i dette på et vis siden vi bare bor her for noen måneder. Har valgt enkleste løsning. Jeg har et ønske om at leggingen skal gå slik den gjorde frem til hun var 18 mnd igjen. I det nye huset vil hun få et lite rom igjen, og huset generelt er mindre. Hun vil se alle tingene våre igjen, som nå lagres et sted. Vi forsøker å forberede henne på at vi skal flytte og sier at "her skal vi bo" når vi ser på huset. Vi snakker en del om at hun vil se igjen alle tingene sine der, og vi snakker om hvordan vi har tenkt å ha rommet. Hun får være med å bestemme noe av det.

Jeg håper at dette hjelper noe. Hun ble ikke forberedt på flyttingen hit vi bor nå, noe vi ikke tenkte på i det hele tatt. Men jeg antar leggingen kan være noe vanskelig når vi på nytt flytter. Jeg får ikke ligget ved siden av henne i det nye huset, men har mulighet til å sitte ved siden av henne. Er det noen som har noen snille, fine metoder til hvordan jeg kan tilnærme at vi får tilbake en god gammel legging? Jeg håper det at hun har blitt lagt i sin egen seng hver eneste kveld kan hjelpe oss noe. Hun et aldri blitt lagt i vår seng for legging på kvelden.

Tips tas i mot med takk :)

Anonymous poster hash: 45f24...d05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heiser, i håp om tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Heiser, i håp om tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å dytte igjen....

Gjest Clafoutis
Skrevet

Jeg skjønner at dette er frustrerende, men jeg vet ikke om jeg har så mye fornuftig å bidra med... Jeg hadde nok i hvert fall ikke giddet å ta tak i dette i huset dere nå bor midlertidig, siden det mest sannsynlig vil dukke opp igjen når dere flytter for godt i februar. Men når dere først har flyttet, kan dere jo kanskje forsøke en metode vi har brukt med stort hell på vår sønn (han var imidlertid bare 15 måneder, så mulig det er enklere når de er mindre? :klo: ) Han har aldri vært lett å legge, og da han bikket året ble vi helt nødt til å gjøre noe drastisk for å forenkle leggingen.

Vi gjorde kveldsrutinen som vanlig og sang to sanger for ham på sengekanten før vi bredde over ham, sa natta og ga ham en nuss på hodet. Så satt vi oss (jeg og mannen byttet på annenhver dag) på en stol ved siden av senga hans og ble bare værende der til han sovnet, men ga ham lite oppmerksomhet. (Han reiste seg opp med én gang og sto og hylte og slo i senga fordi han ikke ville legge seg). Etter en ukes tid begynte han å akseptere det nye leggeregimet, og la seg til å sove forholdsvis raskt etter at vi hadde sagt natta. Da flyttet vi stolen til halvveis mellom senga hans og døra til rommet. Dette tok det også en ukes tid før han aksepterte, og da flyttet vi stolen til utenfor døren (men fortsatt synlig for ham). Etter ytterligere en uke godtok han også dette, og legger seg nå endelig ganske problemfritt og uten styr, etter to sanger, natta og nuss på hodet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at dette er frustrerende, men jeg vet ikke om jeg har så mye fornuftig å bidra med... Jeg hadde nok i hvert fall ikke giddet å ta tak i dette i huset dere nå bor midlertidig, siden det mest sannsynlig vil dukke opp igjen når dere flytter for godt i februar. Men når dere først har flyttet, kan dere jo kanskje forsøke en metode vi har brukt med stort hell på vår sønn (han var imidlertid bare 15 måneder, så mulig det er enklere når de er mindre? :klo: ) Han har aldri vært lett å legge, og da han bikket året ble vi helt nødt til å gjøre noe drastisk for å forenkle leggingen.

Vi gjorde kveldsrutinen som vanlig og sang to sanger for ham på sengekanten før vi bredde over ham, sa natta og ga ham en nuss på hodet. Så satt vi oss (jeg og mannen byttet på annenhver dag) på en stol ved siden av senga hans og ble bare værende der til han sovnet, men ga ham lite oppmerksomhet. (Han reiste seg opp med én gang og sto og hylte og slo i senga fordi han ikke ville legge seg). Etter en ukes tid begynte han å akseptere det nye leggeregimet, og la seg til å sove forholdsvis raskt etter at vi hadde sagt natta. Da flyttet vi stolen til halvveis mellom senga hans og døra til rommet. Dette tok det også en ukes tid før han aksepterte, og da flyttet vi stolen til utenfor døren (men fortsatt synlig for ham). Etter ytterligere en uke godtok han også dette, og legger seg nå endelig ganske problemfritt og uten styr, etter to sanger, natta og nuss på hodet :)

Tusen takk for tips! Det kan jeg forsøke å prøve :) Det er litt frustrerende ja, og vi var ikke forberedt på det heller siden det gikk så fint der vi bodde før. Kommer ikke til å ta noen kamp på dette området før vi har bodd oss til litt i det nye huset. Men greit med tips og forberede seg litt mental før det skal gjennomføres :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har hun de siste par ukene også begynt å våkne på kvelden, mellom 21.30 og 22.30. Sikkert blitt en vane, men jeg orker ikke ta tak i dette nå heller. Jeg har også vært inne på at det kanskje ikke er en vane, men at hun merker at vi snart skal flytte igjen. Huset begynner å bli ganske ferdig, og vi snakker masse om det. Fryktelig irriterende med denne flyttingen egentlig, vi som hadde så gode rutiner. Men det var ikke annet alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...