Gjest gjesta Skrevet 16. mai 2004 #1 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg vil ha frukt i hagen! - eller bær. Noen med erfaring som kan tipse litt? Hva er enklest, og minst utsatt for skadedyr og fulger? Hva med epletrær og plommetrær - tror det er det jeg har mest lyst på, evt kirsebær. Er det noen typer som er mer bankers enn andre og hvilke typer er selvbestøvende? Og hvilke trær må ha mye sol, og hvilke kan klare seg med litt mindre? Skal på hagesenteret og spørre, men det er greit med litt basiskunnskap før jeg kommer dit, da tror de alltid at jeg har peiling og tar meg så seriøst atte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #2 Del Skrevet 16. mai 2004 Hei!!! Frukt og bær er veldig godt, enig med deg der... Først... fugler forsyner seg mer enn gjerne av trær med kirsebær eller moreller... men kan legge nett over dem når sommeren kommer, så får du beholde litt selv også. Epler, pærer og plommer får stå i fred for fugler, men kan angripes av sopp og andre skadedyr.. De fleste sortene er ikke selvbestøvende, men på hagesenter får man trær hvor en annen sort er podet inn, slik at bestøvingen likevel går greit. Det er noe som er lurt å spørre om. Hvilken sorter man velger, kommer litt an på hva man liker, og hvor lagringsdyktige frukten skal være. Tidlige eplesorter er f.eks Prins. (gode, røde epler) Gravenstein og aroma er mer syrlige, kommer senere på høsten, og kan lagres lenger. Frukt og bær modnes fortere i sol, men alle tåler ganske mye skygge. Vet ikke om dette var noen hjelp jeg... *ler* Men lykke til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå