Gjest Jon Are Skrevet 1. januar 2014 #1 Del Skrevet 1. januar 2014 Midt i julen er det vanskelig å holde seg til lavkarbo og å trene. Noe som jeg ikke har klart heller. Mye på grunn av besøk, etc. Ikke vært tid til å gjøre det hundre prosent. Nå har jeg mye rester igjen fra både ribbe og kalkun. Tenkte å ta dette sammen med en salat (prøver å følge et kosthold bestående av lite karbohydrater) Jeg lurer på om det skader veldig om jeg tar litt karbohydrater til . Med litt mener jeg ca to spiseskjeer med ris. Det hender seg at jeg steker kalkunen med grønnsaker, og det er litt mer fristende med litt ris. Vil dette få blodsukkeret til å stige såpass at det ødelegger hensikten? (blosukkerstigning) Med hilsen fra: Jon Are Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #2 Del Skrevet 1. januar 2014 Det spørs hva ditt mål er. Hvis målet er vektnedgang ville jeg kuttet ut risen, uansett hvor lite det er. Risen er jo unødvendig. Og er virkelig ris mer fristende enn grønnsaker? Hvilke grønnsaker? Hva med en god, feit saus? Er ikke det mer fristende enn ris da? Anonymous poster hash: b36a2...d8d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/#findComment-13742998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brillefin Skrevet 1. januar 2014 #3 Del Skrevet 1. januar 2014 Litt karbohydrater er da ikke farlig. Og uansett, det spørs hva du legger i lavkarbo. Har du en grense? Lavkarbo kan jo være alt i fra 0 til under 150 g feks.. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/#findComment-13743015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #4 Del Skrevet 1. januar 2014 Du glemmer at salat og grønnsaker også er karbohydrater. Det aller viktigste er å spise proteiner først så du får dekket det behovet. Proteiner finner du jo både i ribbe og i kalkun. Grønnsakene, som består av monosakkarider og disakkarider, vil gi en raskere økning i blodsukker enn ris vil. Men om du vil gå ned i vekt, er det lurere med grønnsaker. Anonymous poster hash: f669f...871 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/#findComment-13743032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 1. januar 2014 #5 Del Skrevet 1. januar 2014 Du glemmer at salat og grønnsaker også er karbohydrater. Det aller viktigste er å spise proteiner først så du får dekket det behovet. Proteiner finner du jo både i ribbe og i kalkun. Grønnsakene, som består av monosakkarider og disakkarider, vil gi en raskere økning i blodsukker enn ris vil. Men om du vil gå ned i vekt, er det lurere med grønnsaker. Anonymous poster hash: f669f...871 Det har jeg faktisk ikke tenkt på . Så da er det ikke udelt positivt med grønnsaker altså. Med hilsen fra: Jon Are Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/#findComment-13744854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #6 Del Skrevet 1. januar 2014 Det har jeg faktisk ikke tenkt på . Så da er det ikke udelt positivt med grønnsaker altså. Med hilsen fra: Jon Are Grønnsaker som vokser under jorda har mye stivelse som gir veldig rask blodsukkerstigning når det er varmebehandlet. Men grønnsaker som vokser over jorda er som regel snille mot blodsukkeret. Så spis så mye grønnsaker du orker av de som vokser over jorda. Men husk at for eksempel mais er korn og ikke grønnsak. Og korn holder man seg unna på lavkarbo. Anonymous poster hash: b36a2...d8d 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/#findComment-13745276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 2. januar 2014 #7 Del Skrevet 2. januar 2014 Det har jeg faktisk ikke tenkt på . Så da er det ikke udelt positivt med grønnsaker altså. Med hilsen fra: Jon Are Pass på at du ikke havner i boblen som enkelte lavkarbo-nybegynnere havner i: "Karbohydrater er ondskap". Grønnsaker er en svært viktig del av kostholdet og en skal ikke frykte grønnsaker fordi det er karbohydrater i dem. Det er likevel helt uproblematisk å spise et ketogent lavkarbokosthold og likevel innta 5-700g grønnsaker per døgn. Nå kjenner jeg ikke til hva dine mål med lavkarbodietten er bortsett fra å gå ned i vekt. Jeg tenker på om du har tenkt over hvor mye karbohydrater du har tenkt å innta per dag. Og det er egentlig her det er relevant å vurdere om du kan spise litt ris, brød eller hva du måtte ønske. Om målet er en streng ketogen diett er det ca 20g/døgn og da må en være restriktiv med f.eks. stivelsesrike grønnsaker som potet/søtpotet og stortsett alle rotgrønnsaker som vokser under jorden. Utenom kanskje sellerirot. Om du velger en litt mer liberal variant og tillater 50-70g per døgn så kan du stortsett velge fritt blant alle grønnsaker. Og kanskje tillate litt ris. Uansett er det bedre å droppe risen og spise mer grønnsaker som inneholder mer andre næringstoffer. Sannsynligvis går du ned i vekt uansett hva du velger. Forskjellen er gjerne hvor fort det går, hvor lett det er å holde seg til restriksjonen og alle de sosiale aspektene. Uansett er det viktig å ikke gå i fellen å kjøpe en mengde lavkarboprodukter. Det er flere viktigere ting i et kosthold enn bare mengden karbohydrater. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/#findComment-13746502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 2. januar 2014 #8 Del Skrevet 2. januar 2014 Pass på at du ikke havner i boblen som enkelte lavkarbo-nybegynnere havner i: "Karbohydrater er ondskap". Grønnsaker er en svært viktig del av kostholdet og en skal ikke frykte grønnsaker fordi det er karbohydrater i dem. Det er likevel helt uproblematisk å spise et ketogent lavkarbokosthold og likevel innta 5-700g grønnsaker per døgn. Nå kjenner jeg ikke til hva dine mål med lavkarbodietten er bortsett fra å gå ned i vekt. Jeg tenker på om du har tenkt over hvor mye karbohydrater du har tenkt å innta per dag. Og det er egentlig her det er relevant å vurdere om du kan spise litt ris, brød eller hva du måtte ønske. Om målet er en streng ketogen diett er det ca 20g/døgn og da må en være restriktiv med f.eks. stivelsesrike grønnsaker som potet/søtpotet og stortsett alle rotgrønnsaker som vokser under jorden. Utenom kanskje sellerirot. Om du velger en litt mer liberal variant og tillater 50-70g per døgn så kan du stortsett velge fritt blant alle grønnsaker. Og kanskje tillate litt ris. Uansett er det bedre å droppe risen og spise mer grønnsaker som inneholder mer andre næringstoffer. Sannsynligvis går du ned i vekt uansett hva du velger. Forskjellen er gjerne hvor fort det går, hvor lett det er å holde seg til restriksjonen og alle de sosiale aspektene. Uansett er det viktig å ikke gå i fellen å kjøpe en mengde lavkarboprodukter. Det er flere viktigere ting i et kosthold enn bare mengden karbohydrater. Takk for utfyllende og godt svar. Mitt mål er litt vektnedgang og å bygge opp mer muskler , altså se litt mere fit ut. Med hilsen fra: Jon Are Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/799753-har-det-noe-si-om-man-tar-veldig-lite-karbohydrater-pasta-ris-til-middagen-eller-vil-det-%C3%B8delegge-en-lavkarbo-diett/#findComment-13746742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå