VilHaHund Skrevet 1. januar 2014 #1 Skrevet 1. januar 2014 Jeg vurderer stekt å kjøpe valp, men er svært usikker på valg av type. Krav: -Liten kosehund -Må være allergivennlig -Minst mulig bjeffing -Lite ingenting røyting Jeg er ungdom i 20-årene. Jobber, så hunden må kunne være alene 8 timer. Enkle små turer, jeg er ikke særlig aktiv. Noen som har anbefalinger av hundrase? Har lest at Puddel er best, men de eneste to jeg kjenner som har hund har puddel, så vil helst ikke ha puddel. Jeg har lest og kommet frem til Maltese, Maltipoo, Bolonka.. Skikkelig søte hunder!!! Noen som har erfaring?.. Har dere ellers råd og ting jeg bør tenke på, setter jeg STOR pris på tilbakemeldinger!! Bør jeg kjøpe nyfødt valp, noen mnd gammel, stor, etc? Har ingen erfaring med hund.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #2 Skrevet 1. januar 2014 De aller færreste hunderasene er allergivennlige for alle typer allergier man kan ha. Folk reagerer på ulike ting ved hunder, som flass, pels og spytt, og det er ingen hunderaser som ikke har en-to av disse tingene som gir allergi.. Så det viktigste er å finne ut hva man reagerer på. Etter det tenker jeg at det må vurderes om du har tid til en hund? De fleste hunder klarer seg fint de åtte timene man er på jobb, men når man er så ung, så har man ofte aktiviteter som kommer i tillegg til de timene man er på jobb hver dag. En hund lever også 10 år+, så det er viktig å tenke seg godt om. Når det er sagt tenker jeg kanskje en Chinese crested powder puff eller en bichon havanais. Anonymous poster hash: 45b75...825 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #3 Skrevet 1. januar 2014 Det er så mange som har for strenge krav til hunder! De skal ikke røyte, de skal være kosete, de skal ikke bjeffe og omtrent gå tur med seg selv. Minst?0! Kan de dra på butikken og handle for deg er det jo bare fint... Jeg anbefaler denne rasen: http://www.fisher-price.com/en_US/brands/laughandlearn/products/30407Anonymous poster hash: bdeb1...e22 13
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #4 Skrevet 1. januar 2014 Håper virkelig du ikke er seriøs nå TS. Ut fra din beskrivelse bør du ikke ha ansvar for et levende vesen.Anonymous poster hash: ce05d...205 11
Tabris Skrevet 1. januar 2014 #5 Skrevet 1. januar 2014 (endret) Hva kan du tilby hunden? "Små, enkle turer" er for lite, selv for små hunder. Det er ikke gitt at en rase er allergivennlig, det er heller ikke gitt at hunden blir en "kosehund", og det høres ut som om du ønsker mer enn kosebamse uten noe arbeid enn at du er klar for hva det innebærer å ha en hund. Kjøpe nyfødt valp? Hvis du har så lite kunnskap om hund, så vil jeg på det sterkeste anbefale å lese deg opp om hund ganske mye før du i det hele tatt vurderer om du skal ha en. Du må vite hva en hund er, hvilke behov den har, forstå deres kroppspråk og ønsker slik at du kan ta vare på dem på best mulig måte - og ikke minst for å vite om du egentlig selv ønsker en hund med det arbeidet det innebærer. Endret 1. januar 2014 av Tabris 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #6 Skrevet 1. januar 2014 Ikke skaff deg hund, du er verken moden og ansvarsfull nok. Anonymous poster hash: 42f7c...75a 5
daemonia Skrevet 1. januar 2014 #7 Skrevet 1. januar 2014 Du bør ikke kjøpe deg hund nå når du er borte 8 timer til dagen. Vent til sommerferie heller. Men ingen bjeffing, ingen røyting, og ikke ditt og ikke datt? Høres ut som veldig spesielle krav. Eneste måten du kan oppnå dette på er gjennom din egen innsats. Bjeffing har med oppdragelse å gjøre, røyting har noe med hvor mye du selv legger i pelsstellet å gjøre. Det vil selvfølgelig ligge igjen et teppe av hundehår etter de fleste hunder i de verste røyteperiodene om du ikke er nøye med å børste for eksempel. Også ernæring har betydning for røyting. Og alle hunder trenger mye mosjon! Det er ikke størrelsen det kommer an på sånn sett. Papillonene mine går like mye tur og får like mye stimulans som Schäferen jeg hadde en gang i tiden Men puddel er vel det som kommer nærmest dine krav ut fra hva du skriver, men alt krever som sagt en del egeninnsats. Forresten så er ikke Maltipoo en rase, det er en blanding som kyniske folk tar seg grovt betalt for fordi (som du sier) de er så søte. Men lykke til med valget da, hva enn det blir til 1
Tabris Skrevet 1. januar 2014 #8 Skrevet 1. januar 2014 Puddel røyter ikke, men de krever mye pelsstell likevel siden pelsen må klippes jevnt og trutt. Og kortklippet puddel (som er mest relevant for de som ikke er interessert i pelsstellet selv og ikke stiller ut) har en pels som borrelås, hvor alt av kvister, løv og det meste fester seg i pelsen. I tillegg er puddelen aktive hunder, som de aller, aller fleste hunder er - og bør få være. Hvis man vil ha en hund med masse krav, men det eneste man kan gi tilbake er kos i sofaen og en "liten, enkel tur", så synes jeg oppriktig at man skal revurdere hele ønsket om hund. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #9 Skrevet 1. januar 2014 Enkle små turer, jeg er ikke særlig aktiv. Så hvorfor i all verden vil du ha hund da? Skaff deg katt heller! De lufter seg selv, og driter i deg mesteparten av døgnet bare de har en høy utikksplass hvor de har full kontroll over omgivelsene. Anonymous poster hash: 93ede...b68 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #10 Skrevet 1. januar 2014 skaff deg katt, så trenger du bare å rengjøre kassen å fore den.... du virker ikke moden nok til å ha hund når du "bare skal gå små turer" å ikke vil ha noe med pels eller bjeffing å gjøre. det er ingen hunder som kommer til deg ferdig trent med mindre du får en voksen, å da får du i tilleg til hunden mange uvaner. hva gjør du når den vil ut om natten fordi den må på do? eller du kommer hjem å ser at sofaen er rivd i filler? naaai tror du burde drøye litt jeg. les deg opp på hunder først Anonymous poster hash: 3e7d0...5de 3
Gjest Vevila Skrevet 1. januar 2014 #11 Skrevet 1. januar 2014 Ville heller gått for katt TS, de trenger verken tur eller bjeffer
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #13 Skrevet 1. januar 2014 Enig med de andre her, anskaff deg heller katt. Hund er ikke for alle, man skal ha tid og engagement for hunden; det skal være ens prioritet. Det høres ikke ut som du er helt der TS, så katt er nok beste valg for deg, og tror det er noe du og katten vil være veldig tilfreds med. en hund vil ikke ha det bra i det livet du skisserer at den skal bo i, men det kan være fult tilfredstillende for en katt Anonymous poster hash: f4870...f95
Sheltay Retrac Skrevet 1. januar 2014 #14 Skrevet 1. januar 2014 Les deg opp på hundehold og vent til du kan mer om hund. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #15 Skrevet 1. januar 2014 Foreslår en hund fra lekebutikken i første omgang. Anonymous poster hash: fd2b4...cd0 3
Millimani Skrevet 1. januar 2014 #16 Skrevet 1. januar 2014 En katt krever mye mindre av deg enn en hund Katter er ute-dyr dag og natt, men trenger ikke passes på av eierne sine mens de er ute. En katt klarer seg mye selv. Er eier på jobb i åtte timer så klarer katter seg selv inne eller ute, bare det er tilgang på mat og vann. Jeg ville heller gått for katt, hadde jeg vært deg!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #17 Skrevet 1. januar 2014 Så stille det ble fra deg da TS? Og du har opprettet bruker her inne bare for denne tråden? Mistenker deg for å være ett troll. Ingen jente i 20 årene som har lest (som du sier) om hunder tror de kan kjøpe en nyfødt hund. Anonymous poster hash: 7d705...f8b 2
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 1. januar 2014 #18 Skrevet 1. januar 2014 Jeg vurderer stekt å kjøpe valp, men er svært usikker på valg av type. Krav: -Liten kosehund -Må være allergivennlig -Minst mulig bjeffing -Lite ingenting røyting Jeg er ungdom i 20-årene. Jobber, så hunden må kunne være alene 8 timer. Enkle små turer, jeg er ikke særlig aktiv. Noen som har anbefalinger av hundrase? Har lest at Puddel er best, men de eneste to jeg kjenner som har hund har puddel, så vil helst ikke ha puddel. Jeg har lest og kommet frem til Maltese, Maltipoo, Bolonka.. Skikkelig søte hunder!!! Noen som har erfaring?.. Har dere ellers råd og ting jeg bør tenke på, setter jeg STOR pris på tilbakemeldinger!! Bør jeg kjøpe nyfødt valp, noen mnd gammel, stor, etc? Har ingen erfaring med hund. Som sagt så er det ingen raser som er garantert allergivennlige. Folk reagerer på forskjellige ting. For det andre så bør ikkje du får deg hund! Ser at folk har anbefalt deg katt her i tråden men vil heller sei at du kanskje bør begynne med ein bamse. Den er kosete, allergivennlig, bjeffer ikkje og krever ikkje så lange turer. Hunden skal vere åleine i 8 timer fordi du er på jobb så skal du komme heim for så å ikkje gå tur med den?? Eg jobber sjølv 8 timer dagen, men hunden får ein lang tur både før jobb og etter jobb. Håper absolutt du tar til deg rådene her, du er absolutt ikkje moden nok til å ta vare på eit dyr. 1
VilHaHund Skrevet 1. januar 2014 Forfatter #19 Skrevet 1. januar 2014 Håper virkelig du ikke er seriøs nå TS. Ut fra din beskrivelse bør du ikke ha ansvar for et levende vesen.Anonymous poster hash: ce05d...205 Takk! Den kravliste har jeg fått av familien for å få lov til å han hund hjemme...
VilHaHund Skrevet 1. januar 2014 Forfatter #20 Skrevet 1. januar 2014 Så stille det ble fra deg da TS? Og du har opprettet bruker her inne bare for denne tråden? Mistenker deg for å være ett troll. Ingen jente i 20 årene som har lest (som du sier) om hunder tror de kan kjøpe en nyfødt hund. Anonymous poster hash: 7d705...f8b Det var et lite hyggelig svar fra deg.. Jeg har hatt nettverksproblem så ikke klart å komme på før nå.. Og en gang var vel din først trå med ny bruker!?! Med nyfødt hund mener jeg selvsagt ca 8 uker gammel! Hadde jeg skrevet valp kan det fort tolkes som en 5 mnd gammel hund..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå