Gå til innhold

Erfaring med øyeoperasjon/laser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er nærsynt (-2.25) og har litt skjeve hornhinner, og har litt lyst til å ta en operasjon for å bedre synet.

Så, jeg lurer på om her kan fortelle meg om dere erfaringer med slike typer operasjoner?

Anonymous poster hash: 85c6c...e65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også -2,25, og er skjeløyd (problemer med samsynet). Jeg ønsker også å operere meg. Min far har hatt en slik operasjon, og for han gikk det veldig bra. Han beholdt godt syn i mange år, men nå må han bruke briller igjen. Det er ikke like ille som før da, sier han.

Skrevet

Jeg opererte i august og har nå så og si perfekt syn. Var på -4,25 og -5,25. Alt har gått på skinner og jeg har ikke hatt noen bivirkninger/komplikasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte med cTen laser (overflatebehandling). Jeg var nærsynt. Fikk bra syn, men fikk også kronisk tørre øyne. Må ta øyedråper resten av livet. De er tørre pga en disposisjon for tette talgkjertler i øyelokket. Detteburdeen erfaren øyelege oppdage. I forkant av operasjonen, sånn at man unngår å operere seg om man er disponert for tørre-øyne-syndrom.

Anonymous poster hash: 0a6de...9b9

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Flere som har erfaringer med dette? Jeg fikk nylig beskjed om at jeg kanskje ikke kan bruke linser mer, og jeg kan ikke tenke meg et liv med briller (driver med så mange aktiviter som ikke er kompatible med briller).

Leste en annen tråd her med noen som hadde vært veldig uheldige i 2011 og angret, ellers har jeg så langt bare hørt om positive erfaringer. Fint om flere nevner hvilke klinikker de har vært på. Jeg vurderer memira, men hva skal jeg se etter ift. hvilken klinikk man velger?

Memira har jo mange klinikker i landet, er det noen som er bedre og hvordan finner jeg evt. ut dette.

Anonymous poster hash: f3a5d...c62
Skrevet

Hei.

Jeg er nærsynt (-2.25) og har litt skjeve hornhinner, og har litt lyst til å ta en operasjon for å bedre synet.

Så, jeg lurer på om her kan fortelle meg om dere erfaringer med slike typer operasjoner?

Anonymous poster hash: 85c6c...e65

Jeg hadde samme styrke, men også grovt skjev hornhinne da jeg tok laseroperasjon med Lasik i Sandvika i 2006. Opererte bare ett øye da det andre øyet på den tiden hadde så svakt behov for korrigering at det var såvidt de fikk det til med briller, så det var ikke nødvendig å operere.

Operasjonen gikk kjempefint i mitt tilfelle, men fem år senere måtte jeg på'n igjen med briller siden synet på det "friske" øyet hadde blitt verre, og siden det var det dominante øyet hadde liksom det opererte øyet hengt seg på elendigheten og blitt verre igjen det også.

Per i dag har jeg -1.00 på det opererte øyet og -1,75 på det "friske" øyet, uten et snev av skjev hornhinne.

Hadde jeg ikke operert og synet likevel ble verre på den måten det har blitt, ville jeg endt opp med -4.25 på det øyet som ble operert, samt NM i rævskjev hornhinne. Da med et colabunn-brilleglass og et vanlig tynt brilleglass.

Så ille nok ut med briller før jeg opererte; det ene øyet ble jo mindre enn det andre gjennom glassene, så i dag hadde jeg sikkert sett helt noldus ut hadde det ikke vært for operasjonen den gangen. :fnise:

Uansett hvor dårlig synet mitt blir nå, vil jeg i det minste aldri gå rundt med skjev hornhinne på det ene øyet igjen, så jeg var glad for at jeg tok operasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med Memira i Sverige? Vurderer å ta operasjon der. De har samme prosedyrer, så vil tro at det er problemfritt, men hva hvis det skulle skje noe. Tenker rettigheter hvis man sammenligner utførelse av inngrepet i Norge kontra Sverige.

Skrevet

Jeg skal ta forundersøkelse på mandag, på Memira.
Har -4 på høyre øye, og mener -1,75 på venstre, samt skjeve hornhinner.
Jeg har slitt med tilpasning av briller i det siste, og kan ikke bruke linser (ubehagelig for meg), og er luta lei nå :P

Skrevet (endret)

Jeg hadde ca -7 på begge øynene og skjeve hornhinner. Jeg fikk linseimplantat (ICL) hos Memira for ca 2 år siden. Beste jeg har gjort i mitt liv! Det tok 15min på hvert øye, og dagen etter hadde jeg nærmest perfekt syn! Hadde litt tørre øyne i starten, men det gikk over. Kostet 60.000,-.

Endret av Purple Diamond
Skrevet

Var til forundersøkelse i dag (Memira), og hadde en veldig hyggelig dame.
Grundig undersøkelse og godt med informasjon.
Jeg hadde visst ganske små øyne, så hun var litt spent på om instrumentet ville få plass - hjelpes..
Forhåpentligvis er jeg ikke den første med det.
Jeg fikk klarsignal, og skal etter planen ta FemtoLASIK den 19. juni.
Har noen uker på å tenke, var ikke noe stress å avbestille eventuelt, men jeg er deffinitivt mest på siden om å gjøre det.
Veldig spennende og veldig nervepirrende, tusen tanker går i gjennom hodet for det er tross alt øynene som skal bli tukla med :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren min gjorde det hos Memira. Hun slet med skikkelig tørre øyne/tette tårekanaler i mange måneder og hadde stort ubehag. Så gjorde de et eller annet for å korrigere det, og da rant øynene hennes konstant. Hun kunne ikke bruke sminke og det så ut som hun gråt hele tiden. Hun slet med disse tingene i rundt 1,5 år tror jeg det var. Nå har det gått seg til heldigvis.

Anonymous poster hash: 87129...4a9
AnonymBruker
Skrevet

Moren min gjorde det hos Memira. Hun slet med skikkelig tørre øyne/tette tårekanaler i mange måneder og hadde stort ubehag. Så gjorde de et eller annet for å korrigere det, og da rant øynene hennes konstant. Hun kunne ikke bruke sminke og det så ut som hun gråt hele tiden. Hun slet med disse tingene i rundt 1,5 år tror jeg det var. Nå har det gått seg til heldigvis.

Anonymous poster hash: 87129...4a9

Angrer hun nå som det har gått seg til, eller syn es hun det var verdt det?

Virker forøvrig som Memira har gode prosedyrer til å rette opp hvis noe blir feil. Jeg snakket med ei som sa at 1/4 måtte reopereres, men det var helt normalt visst.

Var til forundersøkelse i dag (Memira), og hadde en veldig hyggelig dame.

Grundig undersøkelse og godt med informasjon.

Jeg hadde visst ganske små øyne, så hun var litt spent på om instrumentet ville få plass - hjelpes..

Forhåpentligvis er jeg ikke den første med det.

Jeg fikk klarsignal, og skal etter planen ta FemtoLASIK den 19. juni.

Har noen uker på å tenke, var ikke noe stress å avbestille eventuelt, men jeg er deffinitivt mest på siden om å gjøre det.

Veldig spennende og veldig nervepirrende, tusen tanker går i gjennom hodet for det er tross alt øynene som skal bli tukla med :P

Hvilken Memira var du hos, eller skal du operere hos?

Ingen som har tatt i Sverige? Damen jeg snakket med sa at de hadde mange norske kunder.

Skrevet

Hvilken Memira var du hos, eller skal du operere hos?

Ingen som har tatt i Sverige? Damen jeg snakket med sa at de hadde mange norske kunder.

Drammen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått problemer med tørre øyne etter synskorrigering m laser. I tillegg har jeg blitt veldig lysømfintlig og sliter både med snø, sol og dataskjerm. Opererte på Argus i Oslo.

Anonymous poster hash: ba244...527

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått problemer med tørre øyne etter synskorrigering m laser. I tillegg har jeg blitt veldig lysømfintlig og sliter både med snø, sol og dataskjerm. Opererte på Argus i Oslo.

Anonymous poster hash: ba244...527

Æsj :(

Hvor lenge siden opererte du?

Hvilken type operasjon hadde du?

• 3 uker senere...
Skrevet

Etter planen skulle jeg jo ta FemtoLASIK i dag,
og alt gikk som smurt frem til jeg skulle få på øyeklemmer og få instrumentet på plass -
der stoppa det gitt :P

Jeg har små øyne, og det var en risiko for at det ikke ville gå, men vi gjorde et verdig forsøk.
Skal tilbake 27. august for å ta LASEK i stedet.
Lengere rekonvalesens, men det får bare gå.
Jeg har ikke mulighet til å ikke kunne bruke bil på alt fra 1-3 uker per nå,
så da er det bedre å komme seg over sommeren og bruke høsten til dette.
Positive er at den er billigere, men negative er at man får det litt mer ubehagelig/smerter i dagene etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...