Gå til innhold

Er det lov å ty til "usunt" nå? :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med kraftig forstoppelse, noe som har gjort av matinntaket blir redusert da jeg ikke klarer å spise så mye pga forstoppelsen gjør meg veldig oppblåst og gjør at jeg konstant føler meg veldig mett. Har anoreksi men har i et år nå jobbet med å legge på meg og bli frisk, ønsker ikke lenger å slanke meg, så har ikke lenger problemer med det. Så derfor er dette vekttapet veldig irriterende fordi jeg som sagt er motivert til å bli frisk, og jeg ser hvor tynn jeg er og vil ikke lenger være sånn.

Men en ting jeg skal innrømme at jeg ikke helt tillater meg er for mye ting som godteri/potetgull/brus/sjokolade osv i hverdager, lar meg selv spise så mye jeg vil i helgene men i hverdager er det helt forbudt..En teit regel som spiseforstyrrelsen bestemmer over og som er veldig vanskelig å bli kvitt :( Men nå har forstoppelsen/mageproblemene gjort det så ille å spise nok at jeg har droppet helt ned til 37,8 kg. Med en alder på 14 og en høyde på 165 (ca) så sier det seg selv at dette er alt for lite, og jeg vet det godt selv.

Næringsdrikker bruker jeg allerede, og jeg får i meg ca 1500-1700 kcal daglig (noen dager er bedre en andre, derfor blir det jo ikke eksakt samme kaloriinntak hver dag..), så spørsmålet er om det vil være greit å småspise på ting som sjokolade/godteri/potetgull/mat som ikke fyller meg opp sånn for å få i meg ekstra kalorier? For jeg får i meg ganske bra næring i det jeg spiser, men problemet er at det kalorimessig blir for lite, men den spiseforstyrrede delen av meg er veldig i mot godteri og ting som det hver dag, selv om det siste jeg vil er å gå ned i vekt, så derfor hadde det vært veldig fint med deres mening, evt flere tips! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette vet du svaret på selv.

Men de tingene du nevner vil ikke hjelpe deg mot forstoppelsen, så egentlig vil jeg heller anbefale deg å spise normale måltider som frokost, lunsj, middag og kvelds med litt frukt innimellom.

Det er ikke dumt å ha som regel at snop og snacks spises i helgene mens hverdagen er sunn mat. Nå er det forøvrig ikke hverdag i dag, men helligdag og jeg driver i allefall ikke slanking i julen.

Skrevet

Dette vet du svaret på selv.

Men de tingene du nevner vil ikke hjelpe deg mot forstoppelsen, så egentlig vil jeg heller anbefale deg å spise normale måltider som frokost, lunsj, middag og kvelds med litt frukt innimellom.

Det er ikke dumt å ha som regel at snop og snacks spises i helgene mens hverdagen er sunn mat. Nå er det forøvrig ikke hverdag i dag, men helligdag og jeg driver i allefall ikke slanking i julen.

Får i meg nok fiber, er ikke bra med for mye heller. Er derfor jeg spør om det ville være greit med noe mere usunt for å få opp kaloriinnaket, fordi jeg som sagt for i meg bra med næring fra før..

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har allerede svart på det. Det er helligdag - altså ikke hverdag.

Skrevet

Jeg har allerede svart på det. Det er helligdag - altså ikke hverdag.

Ja, jeg har forstått det. Men ferien er over i morgen, så jeg spør om det er greit til VANLIG ikke om det er greit nå som det er ferie.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er det du egentlig vil vite? At det er i orden å spise snop? Hvem bestemmer egentlig det, er det ikke du?

Skrevet

Hva er det du egentlig vil vite? At det er i orden å spise snop? Hvem bestemmer egentlig det, er det ikke du?

Om det er greit å småspise på smågodt/potetgull/sjokolade i hverdager også, og ikke bare helger for å få inn bedre kcal. Er jo så mye prat om at man skal legge på seg på en "sunn" måte og ikke ty til usunt, derfor er jeg usikker på om jeg bør, men jeg vil jo like vell ikke gå mere ned i vekt..

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvem bestemmer det. Er det ikke du?

Skrevet

Istedetfor å ty til snop og snacks for å gå opp i vekt så bjrde du heller spise nøtter og avokado f.eks. det er fetende på en sunn måte. Så slipper du å skade kroppen med tomme kalorier.

• Liker 2
Skrevet

Hvem bestemmer det. Er det ikke du?

Jeg klarer ikke å bestemme det selv.

Skrevet

Istedetfor å ty til snop og snacks for å gå opp i vekt så bjrde du heller spise nøtter og avokado f.eks. det er fetende på en sunn måte. Så slipper du å skade kroppen med tomme kalorier.

Problemet er at jeg ikke orker det, blir for mye og for mettende.

Skrevet

Hva med iskrem eller boller? Litt bedre alternativ enn snop.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

For å svare på spørsmålet ditt.

Alt er lov. Det er ingen regler andre enn de reglene du setter for deg selv. Så lenge du får nok fiber og rett næringsrik mat(minimum 1500 kcal) så kan du fint spise litt ekstra oppå der igjen(så lenge ikke snop erstatter maten du SKAL ha den dagen).

Skal du ha snacks så anbefaler jeg heller f.eks mørk nøttesjokolade, popcorn etc fremfor for mye smågodt,melkesjokolade og chips da det er "sunnere snacks", men ingenting er ulovlig uansett hva dag det er.

Det viktigste er at du ikke erstatter kaloriene du skal ha i deg i form av sunn mat med dårlige kalorier. For å bli frisk av SF så er det viktig at du lærer deg å spise god og sunn næringsrik mat så og så mange ganger om dagen. For mye godteri og sukker kan være en trigger i lengden. Men at du frigjør deg fra tankegangen om litt usunt i hverdagen så er det faktisk sunn tankegang i ditt tilfelle.

Så om du er fysen på en sjokolade på en onsdag så tar du deg en sjokoalde på en onsdag :) Er ikke noe ulovlig det :)

Endret av Runforit
  • Liker 1
Skrevet

Hva med iskrem eller boller? Litt bedre alternativ enn snop.

Det kan jeg jo spise :) Må bare ha laktosefri is da jeg har laktoseinntoleranse, men det er jo ikke vanskelig.

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt.

Alt er lov. Det er ingen regler andre enn de reglene du setter for deg selv. Så lenge du får nok fiber og rett næringsrik mat(minimum 1500 kcal) så kan du fint spise litt ekstra oppå der igjen(så lenge ikke snop erstatter maten du SKAL ha den dagen).

Skal du ha snacks så anbefaler jeg heller f.eks mørk nøttesjokolade, popcorn etc fremfor for mye smågodt,melkesjokolade og chips da det er "sunnere snacks", men ingenting er ulovlig uansett hva dag det er.

Det viktigste er at du ikke erstatter kaloriene du skal ha i deg i form av sunn mat med dårlige kalorier. For å bli frisk av SF så er det viktig at du lærer deg å spise god og sunn næringsrik mat så og så mange ganger om dagen. For mye godteri og sukker kan være en trigger i lengden. Men at du frigjør deg fra tankegangen om litt usunt i hverdagen så er det faktisk sunn tankegang i ditt tilfelle.

Så om du er fysen på en sjokolade på en onsdag så tar du deg en sjokoalde på en onsdag :) Er ikke noe ulovlig det :)

Tusen takk for bra svar! Mener selvfølgelig å spise ekstra, ikke noe erstatning for de andre måltidene, kan prøve å spise mest ting som mørk sjokolade og sånn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...