Gå til innhold

Steke sopp - hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får aldri sopp til å bli skikkelig god når jeg steker den selv. Hvordan gjøres det riktig? Jeg må ha det inn med teskje....

Anonymous poster hash: 011a8...d18
AnonymBruker
Skrevet

Er du nøye på fettet eller ikke?

Hvis ikke, stek i en blanding av litt olje og mye smør. Først sterk varme dog rør så det ikke brenner seg. Sterk varme til vannet har fordampet, så svakere varme. Salte og pepre (må alltid ha mer salt og pepper enn jeg først tror, smak til).

Blir godt men ikke akkurat sunt ;-)

Anonymous poster hash: c712d...efb

AnonymBruker
Skrevet

Bruk MYE smør. Om du tror du har brukt for mye, ta i en dæsj til.

Anonymous poster hash: 3a2b1...cb3
  • Liker 4
Skrevet

Egentlig skal man vel steke i tørr panne til alt vannet trekkes ut av soppen, og så la det fordampe helt. Deretter MYE smør :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg steker soppen i olje eller smør til den har fin stekeskorpe... Bruker derimot en solid dæsj smør som krydder på slutten av steketiden

AnonymBruker
Skrevet

Børst av soppen, ev skjær, ikke skyll. Bruk mye smør i stekepannen, middels varme først, deretter svak varme, steketid opptil 15 minutter avhengig av soppen og størrelsen. Salte og pepre og ev persille før servering.

Anonymous poster hash: 6ccca...2e1
Skrevet

Følger Julia Childs franske metode, fres i tørr panne for å få ut vann. Ikke for mye sopp i pannen av gangen, deretter godt med smør og la det surre.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med alle tipsene overfor her, vil bare legge til at mange har en tendens til å ikke steke soppen lenge nok. Først må vannet ut på høy varme og så tilsetter jeg smør og olje og surrer leeenge på svak varme. Den tåler mye lengre steketid en du tror. Den kan se ferdig ut relativt tidlig i forhold til smaken. Og som noen andre også sier: Den trenger som regel mer og salt og pepper en du tror. Så smak til. Og bruk nykvernet salt og pepper! :)

Jeg synes understekt sopp kan ha en tendens til å smake og lukte klor/sperm :sprettoy:

Anonymous poster hash: 86c15...036
Skrevet

Jeg liker å steke sopp i ovnen med grillfunksjonen på :)

AnonymBruker
Skrevet

Tørr panne på for ikke sterk varme,så vannet fordamper. Skyll den ikke. Så smør og olje i pannen. Pepre den,den tåller mye pepper. Kverner salt over når den er ferdig

Anonymous poster hash: 861c8...387
Skrevet

jeg tar en god dæsj smør eller olje i panna, deler soppen oppi og tar på salt, pepper og gurkemeie. Rør rundt. Det blir kjempe godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...