Gå til innhold

Alene til Mellom-Amerika

kjøttkaker

Anbefalte innlegg

Hola!

Jeg har alltid hatt lyst å dra på en såkalt backpackertur. Nå er jeg snart 30 år og panikken begynner å komme ;) Føler derfor at tiden er inne. Er det noen som har vært på en slik tur før og har noen anbefalinger? Jeg tenkte å være borte ca 4-5 uker, på et relativt rimelig budsjett(dvs ikke over 30.000).Honduras, Mexico,Beliz og Nicaragua er det som frister(selvsagt åpen for andre steder også). Har ikke gjort noen grundig research enda, bortsett fra å titte litt på flybilletter osv.

Burde jeg ha en "base"? Tenkte kanskje på Mexico her?

Hvor burde jeg bo?

Hva MÅ jeg se?

Dykkemuligheter(dykkesertifikat)?

Hvor bestille flybilletter fra og til? Prøvde t/r Mexico - billigste på 6000kr

Hvor burde jeg dra?

Må jeg kunne spansk? :/

Setter pris på konstruktive innspill ;) Kjeder du deg, plag naboen i stedenfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En stor fordel med og kunne litt spansk, lett å lære når man reiser til latin Amerika. Ville ikke reist alene, ikke trygt.

Anonymous poster hash: 4bd24...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært forsiktig med å reise alene i disse områdene. I alle fall når man er hvit og kvinne. Du får utrolig mye, og ikke alltid like hyggelig oppmerksomhet.. Har vært i Guatemala og Honduras (+ snorklet i Belize) og jeg vil virkelig anbefale deg å oppleve disse områdene! Og ja, en stooor fordel å kunne greit bra med spansk, da de i de fleste områdene ikke snakker engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anastasia

Jeg har reist rundt i Mexico, Cuba og Colombia med en venninne. Anbefaler deg heller ikke å dra alene, er mye kriminalitet i disse landene du nevner. Hvordan du legger opp turen kommer an på hva du ønsker å oppleve. Regner med du kanskje vil nyte litt strandliv og besøke flere steder? En rundreise kan koste fra kr 10.000 og oppover, avhengig av ruten og når tid på året du reiser. Jeg reiser alltid via USA når jeg er i Mellom-Amerika, den turen jeg har bestilt nå kom på kr 12.000 (Nashville/Las Vegas/Costa Rica). Bestilte på Kilroy, kan anbefale de,er veldig flinke :)

Mexico er og blir min favoritt, er et utrolig flott land! Men det er en av de landene i verden med mest kriminalitet, så vær veldig forsiktig. Jeg liker meg i Cancun, vet det er mange som syns det er et harry turisthøl men jeg elsket det. Er et veldig fint sted å bo også kan du reise på masse utflukter. Chichen Itza er et must, ruiner etter mayaindianerne. Også likte jeg Cozumel og Isla de Mujeres, her er det også fine dykkermuligheter.

I Mexico snakker alle engelsk men skal du reise til andre land i Mellom-Amerika kan det være greit å kunne litt spansk hvertfall. Og jeg anbefaler å velge gode hoteller, standarden er ofte veldig dårlig. Bedre å betale litt mer, ofte koster det ikke så mye mer for et 4-stjerners hotell heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut Todos Santos- Guatemala, men IKKE reis alene.

Anonymous poster hash: 4bd24...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Guatemala nå og anbefaler virkelig å dra hit om du skal til mellom amerika!

Jeg reiser alene forresten.

Tips- reis på dagtid og legg i litt ekstra penger på å reise med litt dyrere bussselskaper enn kun lokal. Bo på hosteller, da møter du mange som har reist rundt i området som kan tipse deg med sine erfaringer fra hva du burde og ikke burde og hvordan enklest komme seg rundt. Ofte møter du folk du kan dra videre med og.

Ikke alle snakker engelsk i Mexico forresten. Selv ikke i turistbyer som cancun og playa, men med en spansk glosebok og kroppsspråk kommer du langt.

Endret av pinar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, Antigua er fint! Selv om det er litt kunstig der.. Også bør du kjøpe med kaffebønner på Bagel Barn, hvis du liker kaffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Antigua er fint! Selv om det er litt kunstig der.. Også bør du kjøpe med kaffebønner på Bagel Barn, hvis du liker kaffe!

Åå elsker Antigua! Er her akkurat nå og føler meg veeeeldig hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg ikke å reise til Houndouras. Et svært belastet land med mye gjengkriminalitet og drap. Houndouras er verdens voldeligste land og det er det en grunn til.

Jeg ville enten ha reist Mexico-Guatemala-Belize eller Nicaragua-Costa Rica-Panama

I Mexico og Guatemala er det mye flott historie samt mye å se m.t.p pyramider,naturen og slikt imens feks Costa Rica er et typisk backpacker land. Panama er også nylig blitt et typisk land rike amerikanere drar til for å feste på lik linje som i Mexico(spesielt cancun)

Ang bosted så finnes det jo såklart hoteller og hosteller,men om du ønsker å bo gratis finnes couchsurfing.org som går ut på å kunne bo gratis hos andre men helst burde du holde deg til max 1-3 netter pr person du er hos og såklart være smart med hvem du velger ut.

Det er mye å se i alle disse landene,og alle landene har sine særpreg så vil ikke si et land er "bedre"enn noe annet,men Mexico og Costa Rica er som sagt typiske turistland og dermed litt dyrere sammenlignet med de andre landene.

Ang Houndouras så mener jeg ikke at det er livsfarlig å reise dit akkurat da volden skjer i utsatte områder, men du burde kanskje velge noen tryggere land. Selv har jeg vært i belastede land og følt meg smått utrygg noen ganger men aldri slik at jeg ikke har turt å gå på gata på dagstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...