Gå til innhold

Vanskelig situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg kommer hit fordi jeg trenger sårt hjelp og råd til min vanskelige situasjon.

Jeg ble i starten av desember sagt opp av jobben fordi den ble lagt ned og har deretter søkt på dagpenger og fått dette innvilget. Jeg får 5400 kr i måneden til å leve for. problemet mitt er at jeg har en husleie på 6000 kroner. Jeg søkte om supplerende sosialhjelp forrige mandag og venter på svar, men fikk beskjed om at dette kan ta lenger tid enn vanlig på grunn av helligdager.

Så har jeg fått advarsel fra utleieren at husleien må betales og jeg fikk 14 dager på meg. Det vil si at jeg vil bli kastet ut den 7 januar, har forklart situasjonen min til han men for huseieren er leien en god del av inntektene hans så han må ha pengene. Søknaden min vil nok ikke bli behandlet før 1 eller 2 uker etter det, hvis jeg i det hele tatt får det innvilget.

Jeg søker på alle jobber som er mulig å søke på, men ikke så mye å få i en liten bygd, i tillegg til at jeg heller ikke har mulighet til å flytte fordi jeg tar vare på min syke mor som bor ikke så langt unna. Det er heller ikke plass i leiligheten hennes til at jeg kan bo der.

jeg vil bare ha et sted å bo slik at jeg ikke blir hjemløs. Jeg kan ikke låne penger av noen og har heller ingen jeg kan bo hos da jeg kjenner så og si ingen her og har kun 1 venn. Bekymringene mine tar knekken på helsen min og jeg er søvnløs hver kveld i tillegg til at jeg mister store mengder med hår på grunn av stress. jeg kan godt sulte meg og prøve å spise kun annenhver dag slik at jeg får kuttet på de utgiftene hvis det er det som trengs, ikke noe problem. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal få betalt husleien.

Anonymous poster hash: 68b93...b7f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møt opp på NAV på torsdag, forklar situasjonen. Du har krav på nødhjelp!

Huseier kan uansett ikke kaste deg ut så fort pga. manglende betaling. Da må han først sende en begjæring til namsmann, som er den som evt. kan kaste deg ut. Dersom du fortsatt ikke har klart å betale innen da, så vil nok namsmann la deg få litt tid så lenge de ser at du venter på hjelp fra NAV.

Uansett bør du få mer enn 5400 fra NAV, du burde få dekket husleie i tillegg. Dokumenterte du ikke alle utgifter når du søkte hjelp derfra?

Skrevet

Hvordan har du klart deg før da? Du kan jo neppe ha hatt særlig inntekt tidligere om du får bare 5400 i mnd, har du tjent bedre i 2013 kan det være lurt å søke ny beregning av dagpengene over nyttår for da går de ut fra forrige års inntekt om den er bedre (altså 2013)....

Anonymous poster hash: 40e2f...0ad
  • Liker 2
Skrevet

Huseier kan uansett ikke kaste deg ut så fort pga. manglende betaling. Da må han først sende en begjæring til namsmann, som er den som evt. kan kaste deg ut. Dersom du fortsatt ikke har klart å betale innen da, så vil nok namsmann la deg få litt tid så lenge de ser at du venter på hjelp fra NAV.

Det kommer helt an på hva som står i kontrakten, dersom kontrakten har utkastelsesklausul (slik stadig flere kontrakter har pga upålitelige betalere som ts) kan ha sende purring med 14 dagers betalingsfrist, og dersom det ikke blir betalt da kan hun kastes rett ut. Forøvrig er det en dårlig deal å bli kastet ut, fordi hun da ikke har referanser til et nytt leieforhold. I tillegg er det dårlig gjort å ikke betale det man skylder.

TS, syns du i tillegg til å kontakte nav bør kontakte banken din og be om lån på en måneds husleie. Den betaler du tilbake når/hvis du får penger fra nav. Forøvrig blir det vel med deg som alle andre, dersom du ikke bor et sted det er mulig å få jobb må du rett og slett flytte dit det er arbeid.

Anonymous poster hash: d311c...692

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan du betale halvparten av husleien nå? Og så arbeider du med å finne resten?

Hvor syk er din mor? Kan du ha krav på omsorgslønn for å ta deg av henne?

Har du søkt bostøtte?

Hvor langt er det til nærmeste plass med bedre muligheter for jobb?

Hvor gammel er du? Hva slags jobber har du søkt på? Hvilke tilbud har NAV gitt deg (jobbsøkerkurs, jobb med lønnstilskudd, kursing, etc)? Ikke vær redd for å stille krav på NAV, de er der for å hjelpe deg, selv om de oppfører seg som om det var deres penger.

Din mor, får hun den hjelpen hun har krav på og trenger? Har du forklart din mor at du er nødt til å flytte for å få jobb?

Skrevet (endret)

Har du tilbudt huseieren en midlertidig sum? Kanskje du kan få lov til å betale halvparten av beløpet nå, og resten senere i januar?

Det tror jeg at jeg ville sagt ja til dersom jeg var huseier - du viser at du har betalingsvilje, selv om du uforskyldt har havnet i en vanskelig situasjon.

Endret av Miss-Grey

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...