Gå til innhold

Hjelp meg med å bli glutenfri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg reagerer på gluten. Har nok ikke cøliaki, men tenker en form for intoleranse. Jeg blir veldig tung i kroppen og oppblåst etter brødmåltider så tenkte i første omgang å kutte ut mat med mye gluten som brød.

Har kjøpt et par pakker med ferdig melblanding for å lage meg rundstykker som jeg kan ta opp fra frysern. Dette vil jo fungere helt fint for det vil ikke bli noe stress ift å passe på alt av matvarer og hva de inneholder, men om jeg må kutte ut absolutt alt av gluten så ser jeg at det vil bli en utfordring.

Hvordan gjør man dette på enklest måte? Hva burde jeg ha i hus? Hvor burde jeg handle og er det noen som har fine oppskrifter som ikke er for kompliserte?

Dere som bor sammen med flere, spiser hele familien glutenfritt? Hvis ikke, hvordan gjør dere det med middager?

Hadde blitt kjempe glad for svar :)

Anonymous poster hash: e38c5...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble feit av glutenfritt mel. La om til lavkarbo. Da er det lett å leve naturlig glutenfritt. Lag brød og knekkebrød av hovedsaklig frø og nøtter i stedet. Hvis jeg er hos andre, lar jeg bare være å ta det som inneholder gluten og jeg tar med mitt eget brød.

Anonymous poster hash: 4ca8a...403
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ble feit av glutenfritt mel. La om til lavkarbo. Da er det lett å leve naturlig glutenfritt. Lag brød og knekkebrød av hovedsaklig frø og nøtter i stedet. Hvis jeg er hos andre, lar jeg bare være å ta det som inneholder gluten og jeg tar med mitt eget brød. Anonymous poster hash: 4ca8a...403

Har lest litt om begge deler, men det virker så utrolig tungvindt også har jeg mann og barn å tenke på i tillegg for de må også ha mat.

Syns det virker utrolig krevende å holde på med dietter. Har prøvd i en periode å ikke spise noe brødmat, spist egg til frokost istedenfor og følt meg mye bedre så tenker at glutenfritt brød er et fint alternativ til de gangene jeg har lyst på brød

• Liker 1
Skrevet

Har lest litt om begge deler, men det virker så utrolig tungvindt også har jeg mann og barn å tenke på i tillegg for de må også ha mat.

Syns det virker utrolig krevende å holde på med dietter. Har prøvd i en periode å ikke spise noe brødmat, spist egg til frokost istedenfor og følt meg mye bedre så tenker at glutenfritt brød er et fint alternativ til de gangene jeg har lyst på brød

Det er ingen diett, det er et vanlig kosthold og ikke mye pes. Må bare sette seg litt inn i ting og tang i begynnelsen. Men du må seff ikke leve lavkarbo og hvis du lever fint med glutenfritt brød så kan du jo det. :)

Men en tanke utifra det lille du skriver her: Er du sikker på at det er gluten du reagerer på og ikke reduksjon av karbohydratene i seg selv som er årsaken til at du føler deg bedre? Bare ha det i bakhodet. :)

• Liker 2
Skrevet

Det er nemlig lett å bli tung og oppblåst av for mye brød/karbohydrater.

• Liker 1
Skrevet

Det er nemlig lett å bli tung og oppblåst av for mye brød/karbohydrater. Anonymous poster hash: 4ca8a...403

Jeg vet ikke, men å forsøke å gå over til glutenfritt brød høres enklere ut enn å legge om hele kostholdet. Jeg syns kosthold er vanskelig nok fra før av og skjønner ikke en dritt av karbo, proteiner osv ;) hehe. Har ikke tid til å begynne å utdanne meg heller.

Men det kan jo godt være at karbohydratene er synderen. Hva spiser man til frokost om man skal spise lavkarbo eller noe ala lavkarbo da?

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Cøliaki er et stort problem her i Norge. Vet dere hvorfor? Fordi de store brødleverandørene som Bakers og div andre fabrikkbakerier pumper dem full av ekstra tilsatt hvetegluten.

Det er fabrikkene veldig gode på å skjule.

Vet dere hva hvetegluten hovedsaklig er brukt for?

Det er for å få brødene til å se større ut enn det de egentlig er. ca 500g brød laget uten hvetegluten vil se ca 30-40% mindre ut enn brød laget med ekstra tilsatt hvetegluten.

Det er jo også noe bra med å bruke hvetegluten, for grove brød vil bli luftigere, men til hvilken kostnad?

Ekstra tilsatt hvetegluten gjør sånn at man over tid utvikler CØLIAKI, og ingen andre land i verden spiser de like mye brød som i Norge.

Når man tenker over det nå til dags så kjøper folk helst billige ting der de kan spare, og betaler hva det skal være for de nye Iphone, Ipad, treningstights osv osv, men billig brød til 5 kr på rimi kjøper de masse av.

Gjør meg en tjeneste å les hva det faktisk står på innholdsfortegnelsen neste gang dere skal kjøpe brød.

Er det mer enn 3 ting dere ikke forstår hva som står der så google hva det er.

http://dinmat.no/Artikler/Vart-luftige-brod

Hilsen Bakern.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du fortsatt får oppblåst mage av glutenfritt brød, vet du at karbohydratene er synderen. Glutenfritt er nemlig skyhøykarbo. Da kan du prøve å lage ditt eget brød eller knekkebrød av frø og korn (bare google oppskrifter). Eller lag deg omelett til frokost. :)

• Liker 1
Skrevet

Men til å hjelpe TS.

Du burde gå til din fastlege og sjekke om du faktisk har Cøliaki.

Det er ingenting å tape på det, og dersom du faktisk har cøliaki så får du dekket noe av matbudsjettet ditt. husker ikke hvor mye, men tror det er 1-2000 i måneden.

Hilsen Bakern.

Skrevet

Dropp de glutenfrie "alternativene", de er dyre og smaker vondt (og gud veit hva som er gjort med melet for å få det glutenfritt). Man ikke spise brød eller pasta. Det går fint an å leve på salater, oppskåret frukt og grønt, supper, nøtter, egg, ost, yoghurt med bær, og kjøtt/fisk med potet/ris/byggryn til middag. Bare fantasien setter grenser. Er det bare hvete du ikke tåler, kan du spise havregryn og rugknekkebrød også.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du fortsatt får oppblåst mage av glutenfritt brød, vet du at karbohydratene er synderen. Glutenfritt er nemlig skyhøykarbo. Da kan du prøve å lage ditt eget brød eller knekkebrød av frø og korn (bare google oppskrifter). Eller lag deg omelett til frokost. :)

Det stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har ingen problemer verken med karbohydrater eller gluten, men med hvete. Jeg kan godt spise speltbrød eller bakst laget av andre melsorter enn hvete, og det går helt fint. Minimalt med omlegging av kostholdet blir det også.

Til TS, har du sjekket om det er hveteintoleranse du kan ha? Mange som tror de har glutenallergi reagerer egentlig bare på hvete, som dessverre er å finne i utrolig mange matvarer.

Anonymous poster hash: 61407...56d

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har ingen problemer verken med karbohydrater eller gluten, men med hvete. Jeg kan godt spise speltbrød eller bakst laget av andre melsorter enn hvete, og det går helt fint. Minimalt med omlegging av kostholdet blir det også.

Til TS, har du sjekket om det er hveteintoleranse du kan ha? Mange som tror de har glutenallergi reagerer egentlig bare på hvete, som dessverre er å finne i utrolig mange matvarer.

Ja, det er sant. Flere mulige årsaker her.

Skrevet

Jeg sjekka for en del da jeg var 15-16år gammel, men om cøliaki og hveteintolleranse ikke kan sjekkes med blodprøver så er det ikke sjekka.

Var laktoseintollerant før, men etter et svangerskap har jeg blitt bra igjen. Jeg tror iallefall ikke at laktose er synderen for før ble jeg sinnsykt dårlig i magen av melk, mens nå går det fint. Kan bli litt kvalm av store mengder da, men det er kanskje ikke så rart?

Er litt "redd" for å dra til legen og be om utredning fordi jeg har en del plager med kroppen og er redd han snart tror jeg VIL at noe skal være galt med meg. Derfor tenkte jeg å teste ut litt på egenhånd først.

Hvis jeg f,eks spiser egg til frokost, uten brød. Hvor mye skal/kan jeg spise da?

AnonymBruker
Skrevet

Denne boka her handler om hva gluten gjør i kroppen og hvorfor man også burde holde seg langt vekk fra glutenfritt mel http://www.amazon.co.uk/Wheat-Belly-Davis-William-MD/dp/1609611543/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1388569470&sr=8-1&keywords=wheat+belly

I det hele tatt så synes jeg det er en utrolig dårlig ide å stole på matindustrien, punktum.

Hvorfor skal man holde seg langt vekk fra glutenfritt mel?

Rismel er brukt i hundrevis av år i Asia.

Maismel er brukt i hundrevis av år i Mellom- og Sør-Amerika, det samme er Quinoa.

Potetmel, havremel og bokhvete har blitt brukt i hundrevis av år i Europa og Nord-Amerika.

Teff blir mye brukt i enkelte Afrikanske land.

Maismel, rismel og potetmel er riktignok rike på stivelse, og er høyglykemiske, slik at de påvirker blodsukkeret i høy grad hvis ikke det blir balansert riktig med protein og fett i tillegg, men ikke skadelige brukt i liten til moderat mengde, og med fornuft.

Quinoa, havre, bokhvete og teff er proteinrike og fiberrike melsorter, med lav til moderat glykemisk indeks.

Så, hvorfor skal man holde seg langt vekk fra glutenfri melsorter?

Anonymous poster hash: 4e933...db4

• Liker 2
Skrevet

Kort sagt; glutenfritt mel får blodsukkeret ditt til å skyte rett til himmels, akkurat som vanlig mel gjør. Dette gjør at man legger på seg, samt at man har økt risiko for flere lidelser. Hvis du vil ha detaljer, så kan du jo lese boka ellers er det mye informasjon rundt omkring på nettet. For meg er det fullstendig det samme hva andre spiser :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt; glutenfritt mel får blodsukkeret ditt til å skyte rett til himmels, akkurat som vanlig mel gjør. :)

Alt av karbohydrater, også grønnsaker og frukt, påvirker blodsukkeret i større eller mindre grad.

Som sagt i innlegget over, potetmel, maismel og rismel påvirker i stor grad, men det finnes andre glutenfri meltyper som ikke gir samme raske blodsukkerstigning fordi det er en høyere andel av proteiner og fiber i melet.

Det er snakk om å få i seg de rette karbohydratene, og da er noen kostholdsretnigner strengere enn andre. Men å advare mot glutenfritt mel på generelt grunnlag, uten å samtidig å si at man reklamerer for lavkarbo, synes jeg blir for dumt.

Anonymous poster hash: 4e933...db4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekka for en del da jeg var 15-16år gammel, men om cøliaki og hveteintolleranse ikke kan sjekkes med blodprøver så er det ikke sjekka.

Var laktoseintollerant før, men etter et svangerskap har jeg blitt bra igjen. Jeg tror iallefall ikke at laktose er synderen for før ble jeg sinnsykt dårlig i magen av melk, mens nå går det fint. Kan bli litt kvalm av store mengder da, men det er kanskje ikke så rart?

Er litt "redd" for å dra til legen og be om utredning fordi jeg har en del plager med kroppen og er redd han snart tror jeg VIL at noe skal være galt med meg. Derfor tenkte jeg å teste ut litt på egenhånd først.

Hvis jeg f,eks spiser egg til frokost, uten brød. Hvor mye skal/kan jeg spise da?

Du trenger ikke å bry legen om det og heller teste ut på egenhånd som du sier, men før du legger om kosten radikalt, som å spise egg istedenfor brød, ville jeg forsøkt å kutte ut enkelte kornsorter over lengre tid. Jeg ville startet med hvete siden den er den vanligste sorten.

• Liker 1
Skrevet

Alt av karbohydrater, også grønnsaker og frukt, påvirker blodsukkeret i større eller mindre grad. Som sagt i innlegget over, potetmel, maismel og rismel påvirker i stor grad, men det finnes andre glutenfri meltyper som ikke gir samme raske blodsukkerstigning fordi det er en høyere andel av proteiner og fiber i melet. Det er snakk om å få i seg de rette karbohydratene, og da er noen kostholdsretnigner strengere enn andre. Men å advare mot glutenfritt mel på generelt grunnlag, uten å samtidig å si at man reklamerer for lavkarbo, synes jeg blir for dumt. Anonymous poster hash: 4e933...db4

Jeg reklamerer ikke for noe som helst. Jeg spiser det jeg synes er greit å spise og blåser i hva andre gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...