Gå til innhold

Æsj... Markering inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjente jeg ble ordentlig irritert igår da jeg oppdaget at valpen hadde markert på en av tøylekene til guttungen. Litt senere markerte han et annet sted også så da er det vel igang med nytt dillemma her i hus: hva gjør man for å få valpen til å slutte å markere inne?

Valpen er snart 7mnd gammel, er husren og har vært det en god stund så jeg vet han ikke har markert fordi han veldig måtte tisse.

Blir liivredd hver gang han går rundt og snuser her for om han markerer på f.eks sofaen så blir den helt ødelagt for den er ganske lys i fargen og laget i stoff.

Anonymous poster hash: cdb90...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være flere årsaker til tissing inne:

1) den ikke er helt husren

2) den er i puberteten og kan plutselig "glemme" alt den har lært

3) den er i en fryktperiode og markering er naturlig

4) stress (må tisse oftere)

5) fysiske årsaker (trøbbel med blære, katarr o.l.)

Jeg ville holdt den under oppsikt så mye som mulig. Ved det miste tegn (du må være i forkant) til å løfte på beinet, så kaller du på hunden og får den med ut umiddelbart. Ikke si masse ting, bare vær stille og ros når den tisser ute.
Være ekstra rosende når den tisser ute når dere er på tur (gjerne med godbit) - som å begynne på nytt.
Kombinasjonen unghund + små barn er ofte årsak til forhøyet stress. Dette synes nødvendigvis ikke utenpå, men kommer til uttrykk med slike atferdsendringer.
Om nødvendig ikke tillate tilgang til sofaen hvis den tisser på den.

Skrevet

Prøv bellyband!

AnonymBruker
Skrevet

Prøv bellyband!

eller gidde å gjøre jobben selv!

Pissebånd til bikkja! Sprøyt!

Anonymous poster hash: cf647...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...