Gå til innhold

Tilbakevendende hodelus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 8 fikk lus for en liten stund siden. Dvs - jeg fant to levende lus og mange egg som jeg plukket ut samt at hun fikk kur.

Da jeg trodde det var borte fant jeg fire levende lus igjen, men ingen egg. Ny kur.

Her om dagen fant jeg noe som liknet egg. Saumfarte hodet hennes og fant vel tre som jeg plukket ut.

I dag, tre dager etter funn av egg har jeg kjemmet henne med lusekam en halvtime, og plukket ut 6-7 lus. Nå ser det tomt ut, og jeg finner INGEN egg. Har, dessverre, lært å se nøyaktig hvordan disse ser ut.

Hvordan får vi bukt med dette? Har forsøkt etter alle kunstens regler, men de ser aldri ut til å gå helt bort. Er ikke særlig mange heller, så det ser ut til at vi får bort det meste men ikke alt - hver gang.

Jeg er også sjekket, og foreløpig har jeg skjært klar.

Anonymous poster hash: 81bec...3b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask alt av luer, sengetøy osv, kan hende de overvintrer der, og da hjelper ikke kur i håret så lenge :)

Anonymous poster hash: 04535...ce7
Skrevet

Vask alt av luer, sengetøy osv, kan hende de overvintrer der, og da hjelper ikke kur i håret så lenge :)

Det har vi óg gjort hver gang de er oppdaget. Hodelus skal etter sigende ikke kunne overleve mer enn to-tre dager uten næring uansett. Og de lever jo på blod, og det får de ikke i en lue alene.

Dette er i hvert fall hva jeg har hørt/lest.

• Liker 1
Skrevet

Vi har bare hatt lus i hus en gang - eller to -når jeg trodde de var borte, så var de tydeligvis ikke det.

Løsningen var å kjemme, kjemme, kjemme. Hver dag i to uker, grundig - pasje for pasje. Kur på dag 1 og dag 14. Får du ikke ut alle eggene, så klekker jo de etter hvert - og de eggene sitter GODT i håret, men det har du vel erfart.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 72440...a52
Skrevet

...glemte en ting - vi skiftet sengetøy hver eneste dag mens vi holdt på også - bare for å være helt på den sikre siden.

Anonymous poster hash: 72440...a52
Skrevet

Tar du kur nr.2 etter 11 dager eller noe sånt da? Hvis ikke klekkes jo nye lus, og da har du det gående....

Skrevet

Tar du kur nr.2 etter 11 dager eller noe sånt da? Hvis ikke klekkes jo nye lus, og da har du det gående....

Etter åtte dager.

Skrevet

Lurer også på om du tok to kurer- vanskelig å tolke ut fra hovedinnlegget. Gjør du ikke det er det ikke rart lusa kommer tilbake, kuren dreper ikke alle eggene så du må ta kur på nytt når de er klekket. Det, og gjerne daglig lusekam, er langt viktigere enn å skifte sengetøy hver dag og fryse luer... som påpekt lever ikke lus lenge uten tilgang til blod, så det er et større problem at man ikke får vekk alle, eller at andre i klassen er sløve slik at det hele tiden er lus gående rundt...

Anonymous poster hash: 6cb6a...e47

Skrevet

Ja, tok to kurer. Dvs - første gang det ble oppdaget én kur og ny åtte dager etter. Andre gang samme prosedyre. Dvs fire kurer.

Skrevet

Da ville jeg vært redd for at det gikk en lusefarm eller to løs i klasserommet og smittet på nytt og på nytt. Kanskje du kan høre med læreren om de kan sende ut et felles lusevarsel?

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg vært redd for at det gikk en lusefarm eller to løs i klasserommet og smittet på nytt og på nytt. Kanskje du kan høre med læreren om de kan sende ut et felles lusevarsel?

De sendte ut varsel to ganger etter jeg meldte fra. Nå er det jo fri, men hun har lekt med et par jenter fra klassen i jula.

Fant de på henne ved en tilfeldighet første gang. Innbiller meg at foreldre generelt ser for kjapt over. Ser jo ut som små, sorte sandkorn bare og ikke lett å vite hva man leter etter.

Skrevet

Synes det nesten er litt pussig at jeg ikke får lus selv. Hun er jo "all over me" innimellom. Mye kos og klem. Men - er ingen som ser noe på meg. Har både hatt mann, mamma og jentungen selv til å sjekke.

Tenkte det kunne være jeg som er kilden.

Jeg driver forresten med behandling mot hårtap. Har forstørret hodebunnen 200 ganger med en slik maskin. Ingen lus eller egg å se der heller.

Skrevet

Vi tok lusekur to ganger med en ukes mellomrom. Kjemmet håret annen hver dag i samme periode.

Men ;Vær obs på at lus kan bli resistente på produktet som du bruker. Hvilken merke har du? vi brukte første gang produktet som er svinesterkt og som skal sitte i håret i 12 timer. Den er noe skit. virket ikke.

Vi gikk over på Linicin som skal være i håret i 15 min. Den funket perfekt. To kurer med den og aldri mer lus.

Alt sengetøy ble vasket på 90 grader for hver nye kur som ble satt. Altså to ganger på 14 dager. Alle i familien må sjekkes! Sofaer eller andre steder barnet kan ha hatt hodet sitt inntil, ble dekket med nye håndklær/ tepper hver gang det ble brukt av noen i familien , da unngår man å smitte seg selv med en lus som sitter fast i tekstilen fra f.eks. dagen før.

Det beste er å dra fra huset en helg, da vil alle lus dø. Ellers vasket vi barnas luer og skjerf, og dynejakker med krager ble lagt i fryseren. Husk også å fryse ned dyne og pute en hel dag til barnet som har lus, når kuren er tatt samtidig. Husk å skifte laken også! Hårbørster og div. hårpynt må også ha en omgang i fryser. Klærne som blir brukt må ligge to dager eller vaskes etter bruk under luseepidemien.

På denne måten ble vi kvitt problemet, og har ikke hatt det på to år nå. Ikke minst må barnet ditt ha langt hår i spenner og flette/hestehale til vanlig, da vil heller ikke smitten bli så aktuell. Langt hår på jentene i klassen flagrer vilt rundt seg, og kan fint overføre lus fra et hårstrå til neste hårstrå. Si ifra til ditt barn om å holde avstand fra andres hode/hår. Lykke til.

Anonymous poster hash: 31252...62b
Skrevet

Til siste ab. Jeg brukte samme lusemiddel. Kjøpte linicin i dag.

Børster osv har alle blitt lagt i fryser - nå som tidligere. I dag dro hun til far, og skal være der i fem dager. Sånn sett bør det være lusefritt her når hun kommer tilbake. Er det ikke det, må det være at synderen er undertegnede.

Skrevet

Foruten lusekur, gre daglig med lusekam, ta ny behandling etter ca 5-7 dager etter første lusekur. Fryse alt du har av dyner/puter osv, samt vaske alt på 60 grader, samt tørketrommel har jeg funnet ut at en utrolig effektiv behandling mot lus foruten lusekam to ganger daglig er å faktisk bruke Glattetang på håret. Når ingenting annet fungerte her i huset, tok jeg glattetangen på 200 grader gjennom håret til barna hver dag i en uke. Null lus. De lever jo ikke over 60 grader sies det, og 200 grader er mye over 60 grader :)

Skrevet

Prøv den elektriske lusekammen fra apoteket! Den tok knekken på alt her

Anonymous poster hash: 015f1...955

Skrevet

Elektrisk lusekam gjør susen! Datteren til en jeg kjenner hadde lus i seks måneder! Lusekur på lusekur, men gikk aldri helt bort. Den elektriske kammen fikk tatt det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts, men har hatt lus fra mai her i familien!! Har brukt ALT!!! Fulgt bruksanvisninger til punkt og prikke, fryst ned, vasket, men like forbasket kommer de tilbake!!!!!

Har på det verste oppdaget "en stor" lus i håret til ei av jentene dagen etter en lusekur, et mareritt!!

Siste gangen tok vi dobbel lusekur!

Først tok vi schampo på hele familien, fryste ned og vasket alt. Tre dager etter tok vi denne sterke på alle som skal være på gjennom natten. Åtte dager etter schampokur, tok vi ny shampokur, vasket og fryste ned, etterfulgt av sterk kur tre dager senere. Vi grer og grer og grer! Fire uker senere oppdaget jeg tre LUS i håret til jenteungen!!! Har fulgt opp med lusekur, men har virkelig ikke tro på at det skal forsvinne! (Har for lengst mistet oversikten over antall lusekurer nå.

Skal virkelig teste ut elektrisk lusekam! Takk for tipset!

Anonymous poster hash: 36330...bbe
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei du som får lus tilbake igjen og igjen.

Det er de vanligste årsakene til at dette skjer:

1) Du har ikke gjennomført behandlingen nøyaktig etter bruksanvisningen på kuren.

2) Du har ikke foretatt en 2.-runde med kur 8-10 dager etter første kur. Uten denne ekstra runden, kan ingen kjente kurer garantere å gjøre deg lusefri. Årsaken ligger i eggenes suverene overlevelsesevne. En ny runde etter at overlevende egg er klekket, er helt nødvendig.

3) Du har ikke behandlet alle i husstanden, og dere smittes tilbake. Det er typisk at far slipper unna, fordi han har så kort hår, og at dere tror at dere ville sett det, om han hadde noe.

4) Du har glemt andre smittekilder. Typisk er besteforeldre og tanter og andre som passer barna innimellom.

5) Du har behandlet med insektgift eller lusesjampo. Disse er dessverre ikke alltid effektive. De giftbaserte kan lusene være resistente overfor, og lusesjampo er simpelthen ikke så effektiv.

Min datter på 8 fikk lus for en liten stund siden. Dvs - jeg fant to levende lus og mange egg som jeg plukket ut samt at hun fikk kur.

Da jeg trodde det var borte fant jeg fire levende lus igjen, men ingen egg. Ny kur.

Her om dagen fant jeg noe som liknet egg. Saumfarte hodet hennes og fant vel tre som jeg plukket ut.

I dag, tre dager etter funn av egg har jeg kjemmet henne med lusekam en halvtime, og plukket ut 6-7 lus. Nå ser det tomt ut, og jeg finner INGEN egg. Har, dessverre, lært å se nøyaktig hvordan disse ser ut.

Hvordan får vi bukt med dette? Har forsøkt etter alle kunstens regler, men de ser aldri ut til å gå helt bort. Er ikke særlig mange heller, så det ser ut til at vi får bort det meste men ikke alt - hver gang.

Jeg er også sjekket, og foreløpig har jeg skjært klar.

Ryddet for reklame. Stjernesol, mod.

Endret av Stjernesol
Skrevet (endret)

Hei du som anbefaler vasking av "alt".

Faktisk er gjensmitte fra klesplagg og sengetøy meget sjelden. Hodelusenes overlevelsesevne i romtemperatur er elendig, og praktisk talt all smitte skjer nærmest umiddelbart fra hode til hode.

Hvis man vil være helt sikker på ikke å smitte via tøy, kan dette legges til side i tre dager uten å brukes, og alle lus vil være døde.

Ryddet for reklame. Stjernesol, mod.

Endret av Stjernesol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...