Gå til innhold

Fersk basilikum i potte. Matbutikk vs. hagesenter!

Anbefalte innlegg

Gjest Estrela
Skrevet

Jeg var og tittet på Oasen Hageland for en tid siden. Der hadde de masse flotte krydderurter til en grei pris, og kvaliteten virket myyye bedre enn på Rimi. (Og ikke minst; utvalget!...)

Er det noen av dere som har prøvd å ha en basilikumplante på kjøkkenbenken over lengre tid? Skulle så gjerne hatt til å bruke i mat. Tørket basilikum er ikke det samme, ivertfall ikke i pastasalater.

Er det noen spesielle forholdsregler jeg må ta om jeg vil ha en sånn plante på kjøkkenbenken? Hvordan skal den stelles? Lysforhold? Etc.

Håper noen vil svare. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest the imp
Skrevet

Jeg har prøvd med de du kan kjøpe i matbutikk, og har aldri fått den til å holde lenge. Uansett hvordan vi har prøvd å stelle den har den dødd etter kort tid.

Vil anbefale deg å potte den om og ikke la den bli stående i den lille potten du kjøper den i, da det kan virke som de er alt for små. Det står på plasten den er pakket i at det ikke skal være nødvendig, men jeg skal nå prøve det neste gang jeg da, for de holder ikke mer enn et par dager.

Skrevet

Har hatt basilikumplanter (kjøpt i matbutikk) flere ganger, men det har ikke gått særlig bra...de har en tendens til å dø ganske fort... Fikk en del gode råd for en stund siden her.

Gjest Xavia
Skrevet

Jeg har aldri prøvd å holde liv i urter hjemme. Sikkert fordi jeg har hørt at det ikke er lett å få til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Krydderurter som du vil ha stående over tid skal du kjøpe i en blomsterbutikk eller et hagesenter. Disse plantene er produsert for å kunne overleve, vokse og trives sommeren igjennom. Noen av dem overvintrer til og med, andre, som basilikum, er vanskeligere å ha med å gjøre.

Basilikum mistrives dersom temperaturen kommer under 10 grader, og det gjør den ofte her i landet. Det er derfor en god ide å plante den slik at den kan flyttes inn når det blir kjølig og vått.

Krydderurter fra dagligvarebutikken er derimot produsert for å overleve fram til forbruker og rett i maten. Akkurat som Rapid-salaten. Potta er bitteliten og rotsystemet er dårlig. Dessuten er plantene oppbevart kaldt, mørkt og i plast over lengre tid. Enkelte urter overlever dette, mens basilikum raskt vil ta sin død.

Skrevet

Vi har hatt butikkkjøpt basilikum ganske lenge. Det viktigste er varme, men ikke direkte sol! Derfro er ikke vinduskarmen et sjakktrekk når det gjelder basilikum... Men det aller beste er kanskje å så frø selv - det blir i hvertfall billigst i lengden!

Amarone

Gjest Tristessa
Skrevet

Gode råd: når du plukker basilikum, plukk de to "toppskuddene" slik at det blir plass til at nye skudd vokser ut. Ved å rive av hele stilker drepes planten langsomt.

Dersom enkelte av bladene/stilkene begynner å bli gule, plukk dem av. Dette vil skje uansett hvor godt du tar vare på planten!

Vann ikke for ofte. La jorden i potten bli tørr før du vanner på nytt. Basilikum skal ha det varmt, så sjekk ofte! La ikke planten stå i direkte lys heller.

Mine basilikumplanter varer lenge av gangen, men til slutt må en gi opp plantene, tror de er ettårige og er ikke noe som kan has i alle evigheter i motsetning til f. eks salvie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...