Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det normalt at temperaturen varierer i dagene før el?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på de siste dagene før el eller hele perioden fra starten av syklusen? Noen får temperaturdropp i forkant av el, så da blir det større endring i tempen. Mitt beste tips er å gå inn på fertilityfriend og bla litt i arkivet av andres grafer der. Kjempekjekt, spennende og lærerikt :)

Min personlige erfaring er at det varierte noe fra syklus til syklus. Noen sykluser spratt tempen veldig opp og ned, kanskje så mye som en halv grad fra høyeste til laveste (etter at jeg fjernet alle målinger relatert til f.eks. sykdom eller dårlig søvn av ulike grunner). Andre sykluser var tempen mye mer stabil. For min del så det ut som at når tempen hoppa og spratt mye før el var ikke grafen overbevisende om at jeg faktisk hadde el den syklusen, men jeg har bare et lite datagrunnlag, så klart, det kan ha vært tilfeldig.

Anonymous poster hash: b23c9...237

Skrevet

Jeg begynte først den 26. desember (6 dager etter første dag i menstruasjonen). I løpet av seks dager nå har temperaturen stor sett vært 36,4, bortsett fra en dag den var 36,3 og en annen 36,5.

Vet jo at el ikke er før om noen få dager uansett, men interessant å vite allikevel :)

Skrevet

Det syns jeg hørtes stabilt og fint ut :)

Bruker du termometer med én eller to desimaler? To er vanligvis anbefalt, men jeg veit folk fint kan finne el med én desimal også.

Må få tipse om tempetråden på babyverdenforumet. Der er det ofte godt med aktivitet, og hyggelige, hjelpsomme og oppmuntrende damer. Og ikke minst er det gøy å følge med på andres grafer når man selv befinner seg i de kjedelige dagene fram til el ;)

Hilsen samme ab som over.

Anonymous poster hash: b23c9...237

Skrevet

Har bare med én desimal. Var det vi hadde liggende her, så jeg bruker den foreløpig.

Har sånn tåelig greie på når eggløsning er, men dette er uansett ganske spennende. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før :)

Små gleder osv :)

Gjest Ravgull
Skrevet

Jeg målte med to desimaler og fant EL ut fra temping. Min temp varierte meg rundt 0,35 grader fra dag til dag før EL, og hoppet opp nesten + 0,50-0,70 etter EL.

De har forresten rimelig 2 desimalerstermometer på billige-tester.no - koster 99 kroner. :)

Skrevet

Min temp har variert med opptil 0,3 før EL, men stort sett har tempen vært en plass mellom 36,10-36,20. Veldig interessant med temping :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor temper man? Munnen, armhulen, anus?

Er interessert, prøver selv!

Anonymous poster hash: 488b7...c45
Skrevet

Vaginalt med dobbel desimal. Fås termometere til en billig penge til nettopp dette.

Gjest Sobril
Skrevet

Nå som jeg har tempet noen dager og det er liten variasjon i temperaturen - må jeg virkelig tempe vaginalt?

Det viktigste er vel ikke at den viser nøyaktig temperatur, men at man konsekvent temper i "samme hull" for å se om det er stigning? :klo:

Tenker at det blir litt som å forholde seg til samme badevekt.

Skrevet

Må og må. Man MÅ vel ingenting. Men var det jeg fikk anbefalt.

Har du fått noe mer svar angående det andre du sliter med?

Gjest Sobril
Skrevet

Nei. Kroppen fungerer relativt greit om dagen tror jeg. Har tatt noen blodprøver i det siste for å sjekke eggreserver. Skal tas dag 1, 10, 22 og 26 i syklusen. Har foreløpig bare tatt de to første. Så får vi se :)

Skrevet

Jeg har tempet i munnen, godt innunder tunga. Har stort sett fått fornuftige grafer ut av det. Hadde termometeret under puta, og tempa før munnen hadde vært no særlig åpen (i den grad man kan passe på hva man gjør mens man sover ;) )

Temping er kjempeinteressant og lærerikt! :)

Gjest Sobril
Skrevet

Fikk nettopp telefon vedrørende en del blodprøver jeg har tatt; har lavt stoffskifte. Dette kunne være en grunn til SA. Tok slike prøver rett etter jeg mistet også, og da var alt normalt. Men slikt kunne komme plutselig sa damen. Nå kan ikke jeg noe om dette, men anti-tpo viste 1300, og skal være på under 100.

Skrevet

Hva viser fritt t3 og t4 da?

Stoffskiftet kan definitivt påvirke. Samtidig finnes det noe som heter post partum thyreoditt som er midlertidig etter svangerskap. Jeg ville fulgt opp dette mer, absolutt.

Gjest Sobril
Skrevet

Hva viser fritt t3 og t4 da?

Stoffskiftet kan definitivt påvirke. Samtidig finnes det noe som heter post partum thyreoditt som er midlertidig etter svangerskap. Jeg ville fulgt opp dette mer, absolutt.

Jeg vet ikke. De er visst tatt, men jeg har hatt kontakt med Medicus i Trondheim, samt sykehuset i Vestfold og sykehuset i Telemark. De forskjellige blodprøvene blir sendt i reti og pleti.

Da jeg snakket med Medicus nettopp sa de at fritt t4 og TSH skal ha blitt sendt dem, men pg.a. ferie og osv har de ikke rukket å gå gjennom all posten enda. Damen jeg snakket med ymtet frempå med at "hvis det er så enkelt". Jaja - vi får se. Lavt stoffskifte gir ofte problemer med å bli gravid. Har ikke hatt slike tendenser etter vi begynte å prøve, men hvis jeg fikk lavt stoffskifte for kort tid siden kan det jo hende jeg vil ha dette problemet nå(?)

Skrevet

Uansett er det nå verdt å sjekke opp i. Og ikke la deg avspise med at ting er innenfor normalen. Tsh har for eksempel vide referanser, opp til 4-4.5, mens 95 % av befolkningen ligger på 1-1.5. Min erfaring er at mange leger ikke har helt peil og at man må være litt på selv. Som at jeg ba om blodprøver og fikk rekvisisjon til t3 og t4, fremfor fritt, noe som egentlig er meningsløst.

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

Uansett er det nå verdt å sjekke opp i. Og ikke la deg avspise med at ting er innenfor normalen. Tsh har for eksempel vide referanser, opp til 4-4.5, mens 95 % av befolkningen ligger på 1-1.5. Min erfaring er at mange leger ikke har helt peil og at man må være litt på selv. Som at jeg ba om blodprøver og fikk rekvisisjon til t3 og t4, fremfor fritt, noe som egentlig er meningsløst.

Hvis ikke jeg leser helt feil (*frøken Google*) så er stoffskiftet normalt dersom fritt T4 og TSH også er normale. Da vil det si at problemet skyldes noe annet - f.eks. en autoimmun sykdom. Jeg har jo fått påvist lupus antikoagulant, og med alle småplagene jeg har hatt i etterkant har jeg hele tiden mistenkt at jeg har "skikkelig" lupus også.

Har en lege som tar meg på alvor, så det er bare å smøre seg med tålmodighet og vente på prøvesvarene for evt å bli henvist videre til spesialist.

Skrevet

Ja, men så kan visst anti tpo vise at det jobber overtid og at man dermed vil få problemer senere, om jeg husker korrekt. Stoffskiftet er innfløkte greier.

Gjest Sobril
Skrevet

Ja, men så kan visst anti tpo vise at det jobber overtid og at man dermed vil få problemer senere, om jeg husker korrekt. Stoffskiftet er innfløkte greier.

Ja, jeg leste så smått om det også. Får bare satse på at de finner ut av det slik at man ikke går rundt i uvisshet. Det kan jo også gi en forklaring på de to siste abortene jeg har hatt også.

Men hey - "Relax, you're The Doctor!" - finner ikke legene ut av det får jeg satse på deg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...