AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Før dere svarer at dette burde jeg lært på grunnskolen og håner meg for å spørre så la det være. Jeg sliter med kraftig dyskalkuli og er flau nok som det over at ikke jeg kan regne så enkelt. Så.... Hvis jeg setter inn maksgrense på BSU 1 Januar. Altså 20 000 og rentene er 4,65, hvor mye penger blir det av rentene på ett år? Anonymous poster hash: bde7d...0fe
nojac Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 (endret) 930 kroner på 20 000. Det er skattegevinsten som er hovedpoenget med BSU. (Og i 2014 kan du spare 25 000) Endret 30. desember 2013 av nojac
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Ok tusen takk. Hva er vitsen med skattefradraget da? Bare at man får litt mer igjen på skatten pr år? Anonymous poster hash: bde7d...0fe
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 4000 fratrekk tror jeg det stod. Hva har det å si? Hadde det ikke vært bedre med mer renter og ikke skattefradrag? Huff, skjønner lite av økonomi og tall Anonymous poster hash: bde7d...0fe
Lea2 Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 Renter har med banken å gjøre, skattefradrag har med ligningsvesenet/skatt å gjøre. To forskjellige ting som ikke kan blandes. Banken vil ikke betale deg 4000 kroner ekstra for å passe på pengene dine, for da går banken konkurs etter hvert. Men så er staten snill og gir deg fradrag fordi du er flink til å spare i tillegg til rentene banken gir deg.
Miss-Grey Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Med BSU får du igjen én tusenlapp per fem tusen du sparer. Det vil si at du får igjen 4000,- på skatten dersom du setter inn 20 000,- på BSU i år, eller 5000,- dersom du setter inn 25 000,- neste år. Grunnen til at skattefradraget regnes separat fra rentene, er at skattefradraget er en gave fra staten, som en belønning for at du binder pengene dine til bolig. Rentene er det du får fra banken. Etterhvert som du har satt inn mye penger på BSU-konto, begynner også rentene å bli høye.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Åååå sånn å forstå, da ble jeg litt klokere. Tusen takk. Satte inn årets 20 000 på BSU i dag og tenkte å sette inn neste års BSU 25 000 rett på andre siden av nyttår. Anonymous poster hash: bde7d...0fe
nojac Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 For ordens skyld: Du må betale skatt for å få dette fradraget. Så studenter som bare jobber litt i feriene bør vente med BSU til de kommer i jobb.
Anglofil Skrevet 31. desember 2013 #9 Skrevet 31. desember 2013 For ordens skyld: Du må betale skatt for å få dette fradraget. Så studenter som bare jobber litt i feriene bør vente med BSU til de kommer i jobb. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. I 2012 måtte man vel tjene 55 900 kroner for at det skulle lønne seg å benytte seg av hele skattefradraget. Og de aller fleste studenter jeg kjenner tjener godt over dette. Svært mange studenter forholder seg nok mer til Lånekassegrensen, ihvertfall av de jeg kjenner. Ts: Desto mer penger du har på BSU, jo mer får du også igjen rentemessig. I år tjente jeg 5000 kr i bare renter på min BSU-konto, i tillegg til at jeg også fikk igjen 3000 kr på min BSU 2-konto. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2013 #10 Skrevet 31. desember 2013 Jeg skatter som folk flest Funderer på å lage en BSU 2 konto jeg også, jeg har egentlig muligheten til å spare mer nå så da går jo sparingen litt raskere og målet nås fortere. Anonymous poster hash: bde7d...0fe
Gjest Wei Wei Skrevet 31. desember 2013 #11 Skrevet 31. desember 2013 (endret) Husk at du må betale skatt av rentene fordi det er inntekt. Du sier du har fylt opp BSU kontoen din i dag, så du får vel ingen renter på dette beløpet i år. Men du får renter på hele beløpet den 31. desember neste år. For å beregne renteinntekten før skatt må du multiplisere spart beløp med rentesatsen hvis pegene var på konto hele året. Endret 31. desember 2013 av Wei Wei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå