AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Del Skrevet 30. desember 2013 Jeg er i et ganske ferskt (avstands)forhold, og om ikke lenge får jeg besøk av kjæresten en langhelg. Til vanlig lager jeg bare barnevennlig hverdagsmat, men jeg har lyst til å lage noe litt "finere" og mer voksent når kjæresten kommer på besøk. Jeg er ikke akkurat noen mesterkokk og håper noen kan hjelpe meg med tips til noen retter som ikke er så vanskelige å lage (helst idiotsikre) og som smaker godt. Vil gjerne ha link eller oppskrift. :-) Håper å få tips om noen av deres favorittretter (som ikke er så avanserte og tidkrevende) når dere lager mat til gjester. :-) Anonymous poster hash: 04ec5...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 30. desember 2013 #2 Del Skrevet 30. desember 2013 Ikke spagetti eller taco i alle fall Jeg er heller ingen mester på kjøkkenet, ganske dårlig faktisk. Men jeg synes i alle fall maten min blir god når jeg kjøper de der tikka masala/chicken tandori-boksene fra toro, men det er kanskje ikke fint nok? Du vil kanskje lage fra bunnen av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheltay Retrac Skrevet 30. desember 2013 #3 Del Skrevet 30. desember 2013 Lag noe fra bunnen av, det viser at du er interessert i å lage mat, og det er et stooort pluss! Toro er litt tiltaksløst, og så blir det så mye bedre hvis man lager det ordentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #4 Del Skrevet 30. desember 2013 Hva med.. Ost og vin ? Anonymous poster hash: d174e...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #5 Del Skrevet 30. desember 2013 Ja, jeg vil helst lage maten fra bunnen av, har nemlig fått virkelig nydelig hjemmelaget mat med mye omtanke bak hos kjæresten. Ost og vin blir kanskje en litt tynn middag? Som kveldskos er det derimot en god ide. :-) ts Anonymous poster hash: 04ec5...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 30. desember 2013 #6 Del Skrevet 30. desember 2013 Menn flest liker skikkelig kjøtt, så jeg ville innsmigret meg med biff. Kjøp indre- eller ytrefilet eller annet godt biffkjøtt. Hvis han liker det gjennomstekt (og det gjør han sikkert hvis han er ung og ikke så opptatt av gourmetmat), har du først litt flaksalt og pepper på ene siden, og legger det med den siden ned på en varm panne, og har så salt og pepper på oversiden mens du venter på at kjøttsaften skal piple frem. Når den gjør det, snur du den og lar den steke videre til det kommer frem kjøttsaft på oversiden. Som tilbehør kan du for eksempel servere stekte poteter: del poteter i båter (gjerne med skall hvis skallet ikke ser veldig stygt ut, du kan f.eks bruke asterix-potet), og stek dem på panna i smør/margarin til de får fin stekeskorpe. Ha så flaksalt over, og sett i ovnen på 220 grader. Vend dem etter ca 10 minutter. Etter 10 minutter til kan du sjekke med gaffel om de er ferdige. Som saus er faktisk pappersaus fra Toro helt greit. Men pass på at den får småkoke lenge, sett den på en liten stund før du begynner på resten av maten. Og når du har stekt biffen koker du ut panna med ca en halv ds vann, og har det over i sausen. Finn en god grønnsaksblanding i frysedisken som du serverer til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Del Skrevet 30. desember 2013 Hva med kyllingfilet, fløtegratinerte poteter, grønnsaker og peppersaus? eller.... Lasagne med hvitløksbrød og salat. eller.....Laks med poteter, maiskolbe og agurksalat + rømme og sitron Anonymous poster hash: b0b00...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Del Skrevet 30. desember 2013 Ingenting er heller bedre enn en hjemmelaget hamburger med stekte potetbåter til. Anonymous poster hash: b0b00...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Del Skrevet 30. desember 2013 Skal det være hjemmelaget, så er saus ofte greit å huske på. Finn frem mormor sin gamle oppskrift for noe absurd godt noe, til enten en pastarett eller en kjøttrett f.eks. Bare en sådan hjemmelaget lasagne kan jo smake kjempegodt, med en frisk salat forsiden av, og hvitløksbrød evt. Og ost og vin som kveldskos hørtes kos ut forøvrig. Anonymous poster hash: d174e...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Del Skrevet 30. desember 2013 Hva med noe enkelt som biff, asparges og mandelpoteter? Anonymous poster hash: b3398...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 30. desember 2013 #11 Del Skrevet 30. desember 2013 Hva med noe enkelt som biff, asparges og mandelpoteter? Anonymous poster hash: b3398...99f Men er ikke biff ganske vanskelig å lage om man ikke er så flink på kjøkkenet? Eller gjelder det bare for de som er helt håpløse som meg? Alt kjøtt jeg steker blir veldig tørt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #12 Del Skrevet 30. desember 2013 Men er ikke biff ganske vanskelig å lage om man ikke er så flink på kjøkkenet? Eller gjelder det bare for de som er helt håpløse som meg? Alt kjøtt jeg steker blir veldig tørt! Slik steker du biff. Det er egentlig ikke så vanskelig som folk gjør det til, men tar noen forsøk. Tørt kjøtt på høy varme, få en fin skorpe, og vit at temperaturen stiger inni selv når den hviler. Et digitalt steketermometer kan være greit å skaffe seg så man kan måle og lære seg ca. hvor lang tid det tar for et stykke kjøtt å nå en temperatur. Stikk det inn i din egen biff, og du vet hvor gjennomstekt den er etter hvor høy temperaturen er. 55-60 grader for rå, 60-65 for medium og 65-75 for godt stekt. Anonymous poster hash: b3398...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2013 #13 Del Skrevet 31. desember 2013 Hva med noe enkelt som biff, asparges og mandelpoteter? Anonymous poster hash: b3398...99f Det enkle er ofte det beste. Er sikkert ikke maten han blir mest opptatt av uansett. Anonymous poster hash: d174e...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå