AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Hei! Jeg ligger nå etter i studiepoeng, som vil si at jeg har fått mer lån enn jeg har tatt eksamener. (Ble syk og klarte ikke å fullføre) Jeg har fått lån/stipend for 80 studiepoeng mer enn jeg har fullført, så jeg vet at jeg ikke får lån og stipend nå. Men, hvis jeg tar opp 20 studiepoeng dette halvåret, slik at jeg ligger etter med 60 studiepoeng, kan jeg få lån da? Eller er grensa på 60, slik at jeg bare kan ligge etter med 55 etc? Vet at jeg har driti meg skikkelig ut, så er ikke noe vits i å ta opp det, jeg har bare lyst på noen ordentlig svar, siden jeg sliter skikkelig og har lyst til å starte på skole igjen, men det går ikke uten studielån. Tusen takk for svar Anonymous poster hash: a840d...265
Xelea Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Hei! Det holder at du tar opp de 20 studiepoengene:) jeg har nemlig klart å gjort akkurat det samme som deg, og jeg har ringt lånekassen altfor mange ganger for å forsikre meg om nettopp det du spør om!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Hei! Du får lån ved 60 studiepoengs forsinkelse. Ikke ved 61, men ved 60. Så hvis du tar 20 poeng dette semesteret får du studielån igjen. Det har ingenting å si hva slags fag du tar: Hvis du nå tar 20 poeng på et halvt år uten å få støtte fra Lånekassen, da får du studielån til høsten. Jeg er 100 % sikker på reglene, jeg var en syk herremann i et års tid og måtte sette meg inn i dem Lykke til videre Anonymous poster hash: bcf3e...2b7
Alayne Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Hvis du har attest fra lege, kan du få sykestipend for perioden du har vært syk. 1
CHS Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 (endret) Tusen, tusen takk for alle svarene! Nå ble jeg veldig glad Har vært skikkelig redd for å snakke med lånekassen, og at de kommer til å si at jeg aldri kommer til å få lån/stipend igjen fordi jeg har driti meg sånn ut. Fristen er gått ut for sykestipend, men takk for tipset Haha, der var AB borte, samme det! - TS Endret 30. desember 2013 av CHS
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Bare hyggelig. Jeg søkte også litt rundt på sidene deres for å finne det: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Forsinkelse/ Jeg siterer: "Slik får du rett til ny støtte Du kan hente inn forsinkelsen og dermed få rett til ny støtte, dersom du oppnår nok studiepoeng uten støtte fra Lånekassen, slik at du er maksimalt 60 studiepoeng forsinket". Og som sagt, de bryr seg ikke om hva slags poeng du tar, så "maksimalt 60 studiepoeng forsinket" sikter bare til antall poeng du har fått støtte til målt opp mot antall poeng du har tatt. Hva slags fag det er har ingenting å si Anonymous poster hash: bcf3e...2b7
CHS Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Er det forresten noen som vet hvor man kan sjekke hvor mange studiepoeng man ligger etter? Jeg har fått støtte for 2 år, skulle altså tilsammen hatt 120 studiepoeng, men jeg har bare 40. Det er altså 80. I tillegg har jeg fått stipend for et sommerkurs, men det hadde ikke noe med studiepoeng eller noe sånt å gjøre, så vidt jeg har skjønt. Så det regnes ikke med i det opprinnelig stipendet, gjør det, det? -TS
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Er det forresten noen som vet hvor man kan sjekke hvor mange studiepoeng man ligger etter? Jeg har fått støtte for 2 år, skulle altså tilsammen hatt 120 studiepoeng, men jeg har bare 40. Det er altså 80. I tillegg har jeg fått stipend for et sommerkurs, men det hadde ikke noe med studiepoeng eller noe sånt å gjøre, så vidt jeg har skjønt. Så det regnes ikke med i det opprinnelig stipendet, gjør det, det? -TS Du kan ikke sjekke det selv noe sted. Du må bare regne. Det må saksbehandlerne i lånekassen også. De sjekker antall semestre du har fått støtte til og hvor mange poeng du har produsert. Anonymous poster hash: 6a4b9...742
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Er det forresten noen som vet hvor man kan sjekke hvor mange studiepoeng man ligger etter? Jeg har fått støtte for 2 år, skulle altså tilsammen hatt 120 studiepoeng, men jeg har bare 40. Det er altså 80. I tillegg har jeg fått stipend for et sommerkurs, men det hadde ikke noe med studiepoeng eller noe sånt å gjøre, så vidt jeg har skjønt. Så det regnes ikke med i det opprinnelig stipendet, gjør det, det? -TS Lånekassen kunne svare meg på hvor mange studiepoeng jeg måtte ta for å få rett til studielån igjen. Jeg er i samme situasjon som deg. Du kan sende en epost og høre?Anonymous poster hash: 1b338...5b6
Miss-Grey Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Jeg har gjort akkurat det samme som deg - tatt opp studielån når jeg var syk over en lengre periode, og blitt liggende etter med studieprogresjonen. Som andre sier er grensa på 60 studiepoeng, det betyr at du må avlegge 20 studiepoeng før du får tilbake lånet. Det var sikkert ikke nødvendig med enda et svar når de andre allerede har hjulpet deg, men vet at det føles ganske bittert (tapte penger, hull i CV'en, etc.). Vil bare at du skal vite at du ikke er alene. Stå på, dette greier du!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #11 Skrevet 1. januar 2014 Jeg lå etter, men har hentet meg inn igjen nå dette semesteret som har vært (høst 2013). Noen som vet når dette (de nye stp) pleier å registreres hos Lånekassen slik at man kan søke lån igjen? Anonymous poster hash: 33613...a6a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #12 Skrevet 2. januar 2014 Jeg lå etter, men har hentet meg inn igjen nå dette semesteret som har vært (høst 2013). Noen som vet når dette (de nye stp) pleier å registreres hos Lånekassen slik at man kan søke lån igjen? Anonymous poster hash: 33613...a6a Det registreres hos Lånekassen så snart lærestedet har rapportert det inn dit. Altså kommer det an på om skolen din har sendt det inn. Anonymous poster hash: c0c84...80f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Slenger inn et spørsmål her jeg! Jeg strøyk på en for mye eksamen til jul og ligger nå 70 studiepoeng etter (Første året jeg studerte gikk ikke så bra for å si det sånn, lang historie) Det jeg lurer på er hvordan det blir med studiestøtte i vårsemesteret. Blir det slik at jeg ikke får lån for det siste semesteret da selv om jeg søkte lån for hele året? Hjelp! Jeg er skikkelig stressa og lei meg nå Anonymous poster hash: 182d3...745
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Slenger inn et spørsmål her jeg! Jeg strøyk på en for mye eksamen til jul og ligger nå 70 studiepoeng etter (Første året jeg studerte gikk ikke så bra for å si det sånn, lang historie) Det jeg lurer på er hvordan det blir med studiestøtte i vårsemesteret. Blir det slik at jeg ikke får lån for det siste semesteret da selv om jeg søkte lån for hele året? Hjelp! Jeg er skikkelig stressa og lei meg nå Anonymous poster hash: 182d3...745 Slenger meg på denne, er i samme situasjon! (67,5 poeng forsinket) Anonymous poster hash: b1d4a...6aa
FrøkenBaker Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Slenger inn et spørsmål her jeg! Jeg strøyk på en for mye eksamen til jul og ligger nå 70 studiepoeng etter (Første året jeg studerte gikk ikke så bra for å si det sånn, lang historie) Det jeg lurer på er hvordan det blir med studiestøtte i vårsemesteret. Blir det slik at jeg ikke får lån for det siste semesteret da selv om jeg søkte lån for hele året? Hjelp! Jeg er skikkelig stressa og lei meg nå Anonymous poster hash: 182d3...745 Slenger meg på denne, er i samme situasjon! (67,5 poeng forsinket) Anonymous poster hash: b1d4a...6aa Hvis dere har søkt om og fått godkjent støtte for både høsten 13 og våren 14 får dere fortsatt studielån utbetalt for våren og kan ta opp igjen eventuelle studiepoeng da om dere ønsker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå