AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Del Skrevet 30. desember 2013 Kunne tenkt meg å jobbe med noe innen kontor/administrasjon og lurer på hvilke fag eller kurs som vil være mest relevante? Føler det er så mange "tulle-utdanninger" der ute, så trenger litt hjelp til å sile ut hva som kan være lurt å ta. Anonymous poster hash: 16a3b...37b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 30. desember 2013 #2 Del Skrevet 30. desember 2013 Hva enn du gjør, så ikke kast bort tid og penger på jalla-kurs som ikke er fra høyskole eller videregående. Kontormedarbeiderkurs eller lignende fra NKI/NKS og sånne steder er ikke verdt papiret de er skrevet på. Tenker du fagbrev som kontorfagarbeider, så er det vel salg, service og samferdsel faget heter nå, tror jeg. Men jeg ville heller tatt et årsstudium i økonomi og administrasjon, eller økonomi og ledelse eller noe annet som gir studiepoeng. Det er mye mer anvendelig og gir deg bredere muligheter. Det er også relativt enkelt å bygge på til en bachelor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #3 Del Skrevet 30. desember 2013 Hva enn du gjør, så ikke kast bort tid og penger på jalla-kurs som ikke er fra høyskole eller videregående. Kontormedarbeiderkurs eller lignende fra NKI/NKS og sånne steder er ikke verdt papiret de er skrevet på. Tenker du fagbrev som kontorfagarbeider, så er det vel salg, service og samferdsel faget heter nå, tror jeg. Men jeg ville heller tatt et årsstudium i økonomi og administrasjon, eller økonomi og ledelse eller noe annet som gir studiepoeng. Det er mye mer anvendelig og gir deg bredere muligheter. Det er også relativt enkelt å bygge på til en bachelor. Men hva med oss som kun er ute etter en vanlig kontorjobb?Er ikke dette nok i så fall? Jeg ønsker ingen utfordrende stilling med masse ansvar og stress.Har en nesten fullført bachelor fra før. Anonymous poster hash: 3ef69...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 30. desember 2013 #4 Del Skrevet 30. desember 2013 Men hva med oss som kun er ute etter en vanlig kontorjobb?Er ikke dette nok i så fall?Jeg ønsker ingen utfordrende stilling med masse ansvar og stress.Har en nesten fullført bachelor fra før. Anonymous poster hash: 3ef69...5ae Her jeg bor, er det i hvert fall ikke nok. Du må minst ha fagbrev. Og fagbrev innbefatter for de fleste to års læretid etter skolegang - med dertilhørende lønn. Ett års relevant høyskole vil bringe deg minst like langt, og lønn for høyskoleutdanning gir bedre uttelling på lønnsforhandlinger enn en videregående utdanning. Dessuten: de jobbene innen kontor som er så enkle at de kan utføres av folk med kun videregående, er i stor grad fjernet. Oppgavene er i stedet tillagt dem med høyere utdanning, som gjør de oppgavene i tillegg til oppgaver som krever mere kunnskaper. For eksempel er det slutt på sekretærer som deltar på møter kun for å skrive referater, eller at sekretærer får diktert brev av sjefen som de så fører inn - lederne utfører sånne oppgaver selv, og dermed må man stile litt høyere om man ønsker å jobbe innen administrasjon, og man må godta mer utfordringer på jobb, og være mer kvalifisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #5 Del Skrevet 3. januar 2014 Fullfør din bachelor istedet, det er samme hva den er i. Jeg studerte noe helt annet enn det jeg jobber med i dag, men du må vise til at du har gjort noe for å få deg jobb. Du trenger da ikke fagbrev for å jobbe administrativt på kontor, det er jo null utfordring, bare vis at du har kunnet jobbe disiplinert med et studium.Anonymous poster hash: 63c7d...871 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Del Skrevet 3. januar 2014 Kan et årsstudium i økonomi og administrasjon være noe å ta? Anonymous poster hash: 3ef69...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #7 Del Skrevet 3. januar 2014 Her jeg bor, er det i hvert fall ikke nok. Du må minst ha fagbrev. Og fagbrev innbefatter for de fleste to års læretid etter skolegang - med dertilhørende lønn. Ett års relevant høyskole vil bringe deg minst like langt, og lønn for høyskoleutdanning gir bedre uttelling på lønnsforhandlinger enn en videregående utdanning. Dessuten: de jobbene innen kontor som er så enkle at de kan utføres av folk med kun videregående, er i stor grad fjernet. Oppgavene er i stedet tillagt dem med høyere utdanning, som gjør de oppgavene i tillegg til oppgaver som krever mere kunnskaper. For eksempel er det slutt på sekretærer som deltar på møter kun for å skrive referater, eller at sekretærer får diktert brev av sjefen som de så fører inn - lederne utfører sånne oppgaver selv, og dermed må man stile litt høyere om man ønsker å jobbe innen administrasjon, og man må godta mer utfordringer på jobb, og være mer kvalifisert. Øh, det er ikke alle kontoroppgaver som er så fryktelige avanserte akkurat. Har selv en høyere teknisk utdanning med både faglige oppgaver og en adminstrativ del i tillegg. Sistnevnte er ofte så enkle at folk med fullført grunnskole kunne utført det så lenge man er noenlunde oppegående. Anonymous poster hash: 19156...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #8 Del Skrevet 3. januar 2014 Ta arkivfag. Anonymous poster hash: ae94c...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 3. januar 2014 #9 Del Skrevet 3. januar 2014 Øh, det er ikke alle kontoroppgaver som er så fryktelige avanserte akkurat. Har selv en høyere teknisk utdanning med både faglige oppgaver og en adminstrativ del i tillegg. Sistnevnte er ofte så enkle at folk med fullført grunnskole kunne utført det så lenge man er noenlunde oppegående. Anonymous poster hash: 19156...df3 Akkurat. Derfor er det ganske få rene "sekretærjobber"; de fleste sånne stillinger er fjernet, og oppgavene tillagt andre, som gjør disse enkle oppgavene i tillegg til jobben de utdannet seg til. Og de få enkle kontorjobbene som enda finnes er det rift om, sånn at arbeidsgivere flest krever minst fagbrev eller lang erfaring. Det er omtrent umulig å få innpass uten utdanning eller erfaring. Derfor: ta utdanning, ikke dyre tullekurs, for du får aldri igjen for det. Og hvis du tar utdanning, så ta høyere utdanning, for det er kjedelig å ta to år videregående, deretter læretid, for så å oppdage at du hadde fått bedre lønn og bedre muligheter med høyskoleutdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #10 Del Skrevet 3. januar 2014 Akkurat. Derfor er det ganske få rene "sekretærjobber"; de fleste sånne stillinger er fjernet, og oppgavene tillagt andre, som gjør disse enkle oppgavene i tillegg til jobben de utdannet seg til. Og de få enkle kontorjobbene som enda finnes er det rift om, sånn at arbeidsgivere flest krever minst fagbrev eller lang erfaring. Det er omtrent umulig å få innpass uten utdanning eller erfaring. Derfor: ta utdanning, ikke dyre tullekurs, for du får aldri igjen for det. Og hvis du tar utdanning, så ta høyere utdanning, for det er kjedelig å ta to år videregående, deretter læretid, for så å oppdage at du hadde fått bedre lønn og bedre muligheter med høyskoleutdanning. Nja, det er ikke alltid min erfaring. For basis kontorjobber så gidder ikke arbeidsgivere å avlønne noen som har bach/master i administrative fag høyere, derfor kan du klare deg med erfaring eller "enkle" kurs. Selv NKI etc. jeg kjenner da flere som har fått lettere adminjobber med dette. Men joda, det er vanskelig å få jobb uten erfaring. Men slik er det med de fleste jobber, selv jobber der man må ha 3/5/9 års utdanning. Det er færre søkere på spesialistjobber men samtidig også langt færre jobber så konkurransen blir ikke nødvendigvis så ulik. Mitt råd er å vise at man har gjort noe i tillegg. Jobb som frivillig på festival eller en organisasjon som administrativt ansvarlig eller sett deg i et litt seriøst styre en stund. Anonymous poster hash: 19156...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 3. januar 2014 #11 Del Skrevet 3. januar 2014 Flere av NKI og NKS utdanningene er jo offentlig godkjente (NOKUT-godkjente) og det er ikke kun på videregående, men også på fagskole- og høyere nivå. Tror ikke slike nettskoler er så dårlige som mange skal ha det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #12 Del Skrevet 3. januar 2014 Flere av NKI og NKS utdanningene er jo offentlig godkjente (NOKUT-godkjente) og det er ikke kun på videregående, men også på fagskole- og høyere nivå. Tror ikke slike nettskoler er så dårlige som mange skal ha det til. Er enig i det. Kjenner mange som har tatt det og som har fått jobb delvis på grunnlag av det. Mitt inntrykk er at de som ikke får det er de som bare har tatt det uten å ha noe særlig arbeidserfaring i det hele tatt eller at man ikke har gjort andre ting man har på cv'en. Anonymous poster hash: 19156...df3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 3. januar 2014 #13 Del Skrevet 3. januar 2014 Nja, det er ikke alltid min erfaring. For basis kontorjobber så gidder ikke arbeidsgivere å avlønne noen som har bach/master i administrative fag høyere, derfor kan du klare deg med erfaring eller "enkle" kurs. Selv NKI etc. jeg kjenner da flere som har fått lettere adminjobber med dette. Men joda, det er vanskelig å få jobb uten erfaring. Men slik er det med de fleste jobber, selv jobber der man må ha 3/5/9 års utdanning. Det er færre søkere på spesialistjobber men samtidig også langt færre jobber så konkurransen blir ikke nødvendigvis så ulik. Mitt råd er å vise at man har gjort noe i tillegg. Jobb som frivillig på festival eller en organisasjon som administrativt ansvarlig eller sett deg i et litt seriøst styre en stund. Anonymous poster hash: 19156...df3 Jeg tror nok likevel at du er dårligere stilt med et kontormedarbeiderkurs fra NKI (som for øvrig koster 25.000,- og ikke er ansett som seriøse kurs av mange arbeidsgivere) enn et årsstudium som man kan ta med små kostnader utover semesterutgift (og der man får studiepoeng), selv om du kjenner noen som har klart det. Og klart, jeg har også sett at de som har bachelor ikke blir tilsatt i sånne jobber, men det var ikke så langt studie jeg foreslo for ts. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå