Gå til innhold

Fri barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Gjest ms_kwang
Skrevet

Hva mener dere om det?

Har ei venninne som gir sine 3 barn fri barneoppdragelse, dvs...de får gjøre hva de vil, de får være ute så lenge de vil, de bestemmer hva som skal være til middag, de bestemmer alt i hus og hjem, hun har ingen grenser..
Ok nå er guttene 10,5 og 6mnd'er, så er jo de 2 eldste det er snakk om for øyeblikket.
Moren har tatt seg flere turer utenlands og latt sønnene sine være hos tanter og onkler/besteforeldre...

Nå har jo ikke jeg barn, så jeg har vel ingenting jeg skulle ha sagt, men jeg synes hun driver med omsorgssvikt jeg..
Om en av guttene faller og slår seg så er ikke hun der fordi hun mener at guttene ikke trenger så mye kjærlighet, fordi de er tross alt gutter, de må lære seg at om man faller og slår seg så må man bare reise seg opp og fortsette leken..

Hva synes du om "Fri Barneoppdragelse"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fin måte å få barn til å bli drittunger.

Skrevet

Nå kjenner jeg en voksen mann som fikk fri barneoppdragelse og fyren eier ikke manerer.

Så jeg er ikke så begeistret for det.

Anonymous poster hash: 82b06...ec2
  • Liker 6
Skrevet

Hadde en venn som hadde fri oppdragelse. Han brydde seg ikke om andre enn seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Barn trenger regler og faste rammer rundt seg og skal så absolutt ikke få styre fritt på den måten. Det er forskjell på å la barna gjøre hva de vil og å gi barna valgmuligheter.

Vi lar barnet velge på områder der det er greit at han får velge selv. Da gir vi 2 eller 3 ting å velge mellom som vi har bestemt. For eksempel hva han skal ha på brødskiva, ikke om han vil gå i shorts eller vinterdress når vi skal ut i snøen

• Liker 2
Gjest ms_kwang
Skrevet

Jeg fikk oppdragelse, ok jeg fikk kanskje velge mellom hva jeg ville ha på brødskiva (jeg valgte nesten aldri sjokolade pålegg eller andre søte pålegg)
Eller om jeg ønsket taco eller pizza.. eller pannekaker eller fiskeboller til middag (Nå DET var ett vanskelig valg, for jeg elsket begge!)
Jeg er blitt oppdratt med det at jeg må spise opp alt jeg har på tallerkenen min før jeg får gå fra bordet.

(Selvom jeg ikke liker det, er noe annet med ting jeg ikke tåler ;) )

Jeg maste ALDRI på moren min på butikken eller på kjøpesenteret, men jeg kunne gå til leketøys butikken og "drømme" om alle lekene der :fnise: husker moren min spurte en gang om jeg ville ha det tegnesettet jeg sto og så på (var omkring 4-5 år) Men jeg veslevoksent sier noe sånt som "Nei mamma, det trenger jeg ikke, er enda lenge til min bursdag!"
Så mamma må jo ha gjort noe riktig :fnise:
Jeg kunne slå meg vrang også, men det var i hjemmet om det var noe som jeg ikke fikk lov til å da ble jeg sendt på rommet og fikk ikke lov å komme ut igjen før jeg hadde tenkt over det jeg evt. hadde gjort :)

Er få venner jeg kjenner som driver med fri barneoppdragelse er bare ett par..
Alle andre er "normale" foreldre :P

Skrevet

Fri barneoppdragelse er vel ikke at ungene får velge, men at de får gjøre absolutt som de vil.

• Liker 3
Gjest ms_kwang
Skrevet

Fri barneoppdragelse er vel ikke at ungene får velge, men at de får gjøre absolutt som de vil.

Ja jeg veit det. Hennes barn gjør absolutt hva de vil.

Hun lar de to eldste være ute f.eks på en lørdagskveld fram til midnatt om de ønsker. Å leke i gata -.-

Jeg synes det er helt absurd..(5&10år) Fedre(ne) til barna er ikke med henne, 3 barn, 3 forskjellige fedre...og alene mamma..

Skrevet

En fin måte å få barn til å bli drittunger.

Akkurat

Anonymous poster hash: f75b1...81b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har diskutert det før her inne, i denne tråden.

Der skrev jeg om søskenbarna mine som hadde fri barneoppdragelse.

I dag er vi alle voksne, både søskenbarnene og min bor og meg, og vi som har klart oss best er vi som har hatt grenser gjennom barndommen.
Våre søskenbarn er hyggelige, snille mennesker, men de har hatt en veldig tøff læreprosess etter at de ble voksne.
Alt min bror og jeg lærte i trygge omgivelser (hjemme hos våre foreldre) måtte de lære seg selv etter å ha flyttet ut fra familiens lune rede.
Mye motgang har de møtt, og det er godt å se at de har klart seg bra, til slutt, men de sier selv at dette er "på tross av foreldrene, ikke p.g.a dem"!

Ingen av dem praktiserer frii barneoppdragelse på egne barn...

(Jeg er Bare Innom fra den tråden)

Anonymous poster hash: f4f53...36c
Skrevet

I mine øyne er "fri oppdragelse" en fin oppskrift på å få bortskjemte egoister. Barn trenger å lære at man ikke alltid kan gjøre som man selv vil.

Skrevet

Jeg fikk tilnærmet fri oppdragelse. Gikk bra med meg.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Jeg har diskutert det før her inne, i denne tråden.

Der skrev jeg om søskenbarna mine som hadde fri barneoppdragelse.

(Jeg er Bare Innom fra den tråden)

hehe det var en gammel tråd o.o

Gjør meg ingenting om denne tråden blir flettet med den andre :P

Skrevet

hehe det var en gammel tråd o.o

Gjør meg ingenting om denne tråden blir flettet med den andre :P

Det var en gammel tråd ja, jeg har vært her noen år. :sjenert:

Jeg mente ikke at trådene skulle flettes, men jeg henviste til den fordi noen kunne husket at jeg hadde skrevet det samme tidligere. :)

Skrevet

eller pannekaker eller fiskeboller til middag (Nå DET var ett vanskelig valg, for jeg elsket begge!)

Du har nok blitt en fin, veltipasset og hyggelig jente, men jeg kan ikke få understreket hvor feil du tar om du tror det bør være dødt løp mellom pannekaker og fiskeboller ;)

Anonymous poster hash: 85fa4...cf7

Gjest ms_kwang
Skrevet

Du har nok blitt en fin, veltipasset og hyggelig jente, men jeg kan ikke få understreket hvor feil du tar om du tror det bør være dødt løp mellom pannekaker og fiskeboller ;)

Anonymous poster hash: 85fa4...cf7

Beklager jeg er bare altfor ivrig når jeg skriver :fnise:

Skrevet

Det er ikke fri oppdragelse når en 5 åring får være ute til midnatt uten oppsyn, det er omsorgssvikt enkelt og greit.

Jeg bedriver nok en friere barneoppdragelse enn mange, men vi har også mange klare og faste regler, faste rutiner og jeg bestemmer maten sammen med en lang rekke annet. Men jeg lar barna få utforske mer enn jeg ser mange andre gjør, de får rote en del mer (men nå er de store nok til å hjelpe og rydde også) og de får falle å slå seg så lenge de ikke gjør noe som gjør dem alvårlig skadet. Men det som skiller min "friere" oppdragelse er at jeg har en aktiv plan om hva jeg ønsker å lære dem og hvorfor jeg gjør som jeg gjør, mens din venninne høres ut som om hennes agenda er å slippe jobben med å oppdra barna i det hele tatt.

Anonymous poster hash: f7350...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...