Gå til innhold

fikse egen selvtillitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er singel og midt i 20-årene, og det siste halvåret har jeg gått på en smell selvtillitsmessig. I vår holdt jeg på med en utrolig kjekk og koselig gutt, og bodde i kollektiv med venninner. "Forholdet" tok slutt (etter hans ønske, jeg er forsåvidt litt enige i grunnene hans, nemlig at vi er på litt forskjellig sted men det var han som var den som gikk) og jeg flyttet alene siden venninnene mine skulle bo med kjærester.

Etter dette har jeg følt meg veldig opp og ned. Selvtillitten både i forhold til venninner og gutter har vært dalende for første gang på mange år. Jeg har ikke prøvd å sjekke noe særlig gutter etter dette, er litt lei av å bare havne i forhold med gutter som ikke vil satse på meg (ikke at jeg klandrer noen av guttene personlig, men det er litt sårt), og venninnene har på få år tatt helt forskjellige retninger i livet enn meg. Må utdype at jeg på ingen måte klandrer venninnene mine for noe som helst, de er blitt sånn halvveis etablerte og veldig opptatt med sitt. Vi har fortsatt godt kontakt og alt er sånn sett bra, men vi henger ikke like mye sammen, og det er på visse områder ikke like enkelt å snakke med dem om alt, siden vi er på så forskjellige steder.

For eksempel kom jeg i julen hjem til hjembyen og har møtt en del "gamle" venninner. Alle har masse spennende å fortelle om leilighetene de pusser opp, baby på vei og at samboeren deres har fått mye jobb. Jeg prøver å ikke legge for mye i små detaljer, men kunne ikke la være å legge merke til at veldig få av dem spurte om hva som skjer i mitt liv, de var mer opptatt av hverandres store planer.

I tillegg har jeg gått litt opp i vekt. Tror jeg har hatt en svak depresjon eller noe i høst, for har hat mye mindre motivasjon til ting som trening, sunt kosthold ect. I stedet har jeg endt opp i sofaen og trøstespist et par ganger for mye, noe jeg aldri har vært typen til å gjøre tidligere.

Det overordnede resultatet av alle disse tingene er at selvtillitten min har blitt kraftig redusert over noen måneder. Føler meg ikke vel, og tror jeg har havnet i en ond sirkel. Når jeg er med folk eller ute i offentligheten så føler jeg meg ikke særlig bra. Føler meg litt uinteressant og stygg, og vil helst bare være alene for det er da jeg føler at jeg får slappet av. Har ikke hatt det på denne måten tidligere.

Vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette (sutre litt, sette ord på ting jeg ikke gidder å plage venninnene mine med kanskje. det er litt flaut for meg å innrømme noen av disse tingene). Vil også ha litt tips til hva jeg selv kan gjøre med selvtilliten min uten å være avhengig av andres, gutter, venners, bekreftelse. Ønsker jo virkelig ikke å ende opp som hun bitre som sitter og synes synd på seg selv og ikke er glad på venners vegne. Har lyst til å bli glad i meg selv, slik at jeg også kan gi mer til andre.

Anonymous poster hash: aa184...f02
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett bare bestemme deg for å ta tak i deg selv! Det er ikke lett å legge om livsstilen, men dette var noe jeg selv var nødt å gjøre for å føle meg bedre med meg selv. (Ble dumpet for 4 mnd siden, selvtilitten fikk seg en alvorlig knekk)

Kom deg ut på trening, vær i fysisk aktivitet, ta litt solarium og forsøk å "piffe" deg litt opp i hverdagen, selv om du ikke har lyst! Trening er nemlig bevist at er like godt for det psykiske som det fysiske. Sett deg små mål som er overkommelige og etterhvert vil du oppleve en "mestringsfølelse".

Sier ikke at dette er det letteste å gjøre, men det er absolutt verdt et forsøk. Lykke til! :) god klem til deg :)

Anonymous poster hash: 96d77...ba5

AnonymBruker
Skrevet

1. Reis deg opp av sofaen øyeblikkelig, og lag en skikkelig fæl grimase. Le av deg selv!

Anonymous poster hash: 58b1e...39e
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

2. Sett på Bridget Jones

Og er ikke det lov til å ha en kræsj, kanskje? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=jRRHaE66v3k

Du er ikke alene, du skulle sett meg akkurat nå. Og jeg havner der innimellom... Bare bruk tiden til hjelp. Kom deg ut på nye eventyr :) Selvtilliten kommer, men du må egentlig jobbe litt med det hver gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Reis deg opp av sofaen øyeblikkelig, og lag en skikkelig fæl grimase. Le av deg selv!

Takk! Du gjorde faktisk søndagsmorgenen min bedre :blomst:

Anonymous poster hash: 337b2...78b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler ofte det samme som deg. Har planer om å lage en liste over ting jeg skal gjøre i løpet av uka. Har gjort det før og det har funket. Da skrev jeg ting som, trene på treningssenter, jogge, ringe tante, vaske badet, ta ansiktsmaske, ta en dusj med lyset av og glad musikk. Når du kan krysse av en ting på lista føler du at du har vært flink, i tillegg til at du tvinger deg selv til å gjøre noe. Nå fikk du meg til å innse at jeg må ta litt tak i meg selv også, siden jeg også føler meg smådeprimert og vet at det er det jeg som må gjøre noe med selv.

Anonymous poster hash: f9369...398
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å skrive en dagbok, og hvis det er vanskelig, skriv i hvert fall i 1.uke, for da får man i hvert fall med seg poenget.

Da ser du hvor forskjellig tankene dine kanskje? er fra dag til dag. Det er som en liten oversikt. Høres kanskje ikke så stort ut, men for min del var det egentlig en stor overraskelse. Jeg har mange tanker nå og da, og de går lett i glemmeboka.

Er fint å se tilbake i dagboka, og vite at ting går opp og ned. Og at det er naturlig.

Anonymous poster hash: 337b2...78b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...