Gjest tuppesjura Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn. Har et budsjett på 8000kr når det kommer til mat/husholdning. Vi har stort sett handlet det vi har hatt lyst på, og ikke vært spesielt prisbevisst tidligere. Nå skal sparekniven frem fra nyttår. Jeg mener vi bør kunne klare oss med 6500kr mnd, men har budsjettert med 8000kr gjennom hele 2014. Det mindreforbruket vi evt. kommer til å ha, skal gå på sparekonto! Jeg handler allerede en gang pr uke, fortrinnsvis på rema. Betaler med mitt mastercard, og får dermed 4% "bonus" på dagligvarehandelen, opptil 2500kr året. Vi skal forsøke å planlegge middagene våre godt fremover, jeg baker brød og rundstykker selv. Et mål oppi dette er at vi skal bli sunnere! Tips og forslag?
Pringle Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 (endret) Kjøp i stort det som holder seg og så mye som dere har plass til. Unngå svinn - planlegg måltider, spis det dere har kjøpt, ikke kast mat. Unngå ferdigmat, kjøp rene råvarer, så får dere masse vitaminer, dermed kan dere spe på med ris/pasta/potet/brød, som er billig. First price ol er like bra som merkevarene når det gjelder basisvarer, og det er egentlig bare det dere trenger å kjøpe uansett. Balanser variasjon mot svinn - ha tilstrekkelig forskjellige matvarer i hus til enhver tid, men ikke så mye at det ikke blir spist opp. Dere trenger ikke spesialprodukter, kjøp vanlig frukt og grønnsaker og kjøttdeig. Unngå juice og brus, drikk vann og spis frukt. Kjøp det som er i sesong, det er billigst og best. Bønner og linser er en god og billig proteinkilde. Lag det meste av maten hjemme, også niste for jobb/skole. Endret 30. desember 2013 av Pringle 2
debattanten Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Enig med forrige innlegg. Men når det gjelder rene råvarer så mener jeg det motsier seg litt når det blir anbefalt kjøttdeig i neste setning. Hvor mye koster 2 kyllingfileter ifra Prior, ferskt? 50kr tror jeg det er og de er på 300g. Kjøper du hel kylling får du 1kg kylling til samme pris. Da har du 2 like store om ikke større fileter, 2 lår og 2 vinger + et helt skrog som gir deg 2l deilig kraft om du har grønnsaker/urter som kanskje koster 10kr. Så kan du f.eks lage 2 suppemiddager på noen grønnsaker servert med brød som du lager billig selv. Lykke til!
Pringle Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Men når det gjelder rene råvarer så mener jeg det motsier seg litt når det blir anbefalt kjøttdeig i neste setning. Hva er ikke rent med kjøttdeig? Det er mer bearbeidet enn feks filet, men det er bare kvernet kjøtt og fett - jeg mente dette som et alternativ til karbonadedeig, som er kvernet kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå