Gå til innhold

Hvem vasker?  

38 stemmer

1. 1. Hvem rydder og vasker i huset til jul?

• Han
      1
    • Henne
      13
    • Begge
      24
  2. 2. Er du fornøyd med arbeidsfordelingen?

• Ja
      30
    • Nei
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at de fleste deler på arbeidet til jul, rydder sammen, vasker sammen eller vasker hver sine rom?

Eller er det slik at man deler arbeidet mellom seg, en vasker, en lager mat og baker? At man har hver sine oppgaver i et parforhold?

Hvordan deler dere arbeidet mellom dere egentlig?

(Når jeg snakker om rydding mener jeg ikke hverdagslig rydding, at man rydder etter seg selv er en selvfølge.)

Hos oss vasker jeg, og pynter og baker. Han rydder en del, støvsuger, og ordner mange ting ute for eksempel. Jeg er fornøyd med arbeidsfordelingen, men har en veninne som er sint på partneren sin fordi han ikke vasker og rydder. Jeg mener: om jeg vil ha det vasket så vasker jeg. Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaske - begge.

Bake -meg.

Matlaging - han.

Holde kjøkkenet pent - han.

Pynte - stort sett meg.

Ordne for gjester - meg.

Det har gått seg fint til etter mange år. Vi har våre oppgaver, og gjør det vi liker. Er det noe ingen liker forhandler vi. Vi har likt syn på hva som må gjøres og hva det ikke er så farlig med, og da begge er oppegående og voksne trekker vi lasset sammen for å komme dit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg rydder, vasker, støvsuger, vasker bil, måker snø, pynter, baker, lager mat... Han glor på tv.

• Liker 1
Skrevet

Begge baker, lager mat, handler, rydder og vasker. :)

Skrevet

Jeg gjør alt, hun vasker klær og jobber med det hun ikke får gjort i arbeidstiden.

Skrevet

I år feiret vi ikke hjemme, og begge hadde noe innigranskauen mye jobb de siste par ukene før jul. Jeg gjorde derfor en del forberedelser i starten av desember, dvs store deler av gavene, en del vasking inni skap og den slags. Da hang jeg også opp en del julepynt og lys. Så ble hele greia satt på vent en stund, før han vasket stue og kjøkken og satte frem resten av julepynten 2. juledag. I tillegg har han stort sett stått for matlagingen, og han måker snø. Så jeg er absolutt fornøyd med fordelingen.

Anonymous poster hash: 86c8b...c64
Skrevet

Her deler vi begge på alt, det meste gjøres sammen.

Skrevet

Jeg gjør det meste av husarbeid inne, han gjør det meste ute+alt som har med bilene å gjøre. Trives godt med å ha det slik :)

• Liker 1
Skrevet

Når dere sier at dere gjør det sammen, da må jeg bare spørre:

Hos oss er det noen ganger slik at det trengs en større sortering av klær, for små klær pakkes vekk, og ofte er det en av de tingene som dukker opp i julestria. Er dette noe som begge kan se/ta ansvar for/få gjort, eller er det oftest hun som gjør dette?

Det jeg mener er: Hvor lik er egentlig den fordelingen når man gjør det sammen? Mannen min kan gjerne vaske gulvene, men da er det ofte slik at jeg går over alle listene, vasker dørkarmer, og lysbrytere, dørhåndtak og andre småting. Jeg vil si at han ser ikke det samme som jeg. Noen vil nok si at jeg ikke slipper ham til, men jeg er ikke enig, de tingene er svært tilgjengelig når han måtte ønske...

Jeg kan godt si at vi gjør det sammen da, jeg og. Han kan vaske over gulvene, og jeg gjør masse annet.

Gjør mennene deres slike småting når dere vasker sammen?

Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg baker, vasker, rydder, pynter til jul, lager maten. Han rydder bilen og garasjen :P

Skrevet

Det jeg mener er: Hvor lik er egentlig den fordelingen når man gjør det sammen? Mannen min kan gjerne vaske gulvene, men da er det ofte slik at jeg går over alle listene, vasker dørkarmer, og lysbrytere, dørhåndtak og andre småting. Jeg vil si at han ser ikke det samme som jeg. Noen vil nok si at jeg ikke slipper ham til, men jeg er ikke enig, de tingene er svært tilgjengelig når han måtte ønske...

Jeg kan godt si at vi gjør det sammen da, jeg og. Han kan vaske over gulvene, og jeg gjør masse annet.

Nå skal jeg bare svare for meg; min mann støvsuger dørstokker, og vasker alle de nevnte tingene. Når vi "vasker sammen" betyr det stortsett at han tar alt av soverom/kjøkken/stue og jeg tar badet skikkelig. Da har vi gjort "litt hver". (vi har ikke stor plass, delingen må nok revurderes den dagen vi får et palass).

Når det skal "storryddes" tar han sine klær og jeg mine. Noen ganger sjekker vi med hverandre hva den andre syns før vi gjør noe. Han vasker like mye som meg også på klesfronten. Hver og en rydder inn i sine skap. Den dagen vi er flere enn to ser jeg for meg at jeg tar storryddinga av barneklær, men at han bidrar like mye som nå på å vaske de, og dermed få de inn i skapet.

Han vasker begges biler oftere enn jeg gjør, og lager flere middager enn meg. Til gjengjeld lager jeg flere kaker og tar størstedelen av jobben med å stryke klær (han hater det, jeg syns det er helt ok)

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Mannen vasket mesteparten av huset, mens jeg og ungene pyntet til jul.

Skrevet

Takk for mange svar. Hadde en tanke om at det ikke kunne stemme at menn virkelig gjorde så mye hjemme. Fint å få den tanken avkreftet, og se at det er variasjon.

Tar gjerne imot flere eksempler, noe sier meg at det er en del frustrerte fruer der ute, og noen fornøyde fruer. Uansett greit med eksempler fra virkeligheten.

Skrevet

Ja, og dersom han glemmer noe minner jeg han på det så gjør han det også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han steker ribba, går på julebord og kjøper gavene til meg ;) Jeg gjør resten (er i permisjon da, til neste år blir det nok fordelt litt jevnere).

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Skrevet

Når jeg skriver at begge vasker, mener jeg ikke sammen-sammen, bare at begge bidrar. Vi har hver våre oppgaver som gjøres på ulikt tidspunkt. For eksempel vasket han badet dagen før jul, da tok han alt. Han ser lister, karmer og detaljer vel så bra som meg, og når det gjelder skrubbing av dusj og badekar er han flinkere, har nok mer overarmstyrke til å ta det grundig. Jeg støvsugde og vasket alle gulv, han tok vindusvask og støvtørk, og så videre.

Det eneste jeg går over og flikker på er gardiner, rydding, pyntegjenstander, blomster. Han har øye for møkk og støv, men ikke for at visne blader må plukkes av blomster og at handsåpen på badet skal stå med etiketten ut.Også har jeg flere meninger om hvilke servietter som skal brukes og hvilke serveringsfat som skal på bordet. Så noen kjønnsforskjeller er det, men det er ingenting som tar tid eller som det egentlig er veldig farlig med.

• Liker 1
Skrevet

I år var det jeg som sto for alt! :(

Jeg måttebrått reise bort noen dager i forbindelse med at et familiemedlem måtte på sykehus, og spurte da spesifikt om han kunne gjøre et par konkrete ting mens jeg var borte.

Han valgte i stedet å gjøre noe som kunne ventet til etter nyttår, eller til sommeren, framfor å gjøre det som ikke kunne vente. (Matinnkjøp, innkjøp av juletre og 4 julegaver som måtte avleveres samme dag som jeg kom hjem).

Og lille-julaften, mens jeg strøk duker, pyntet og vasket gulv, fant han ut at det var morsommere å snekre litt.

Vanligvis deler vi på det meste, men altså ikke i år!

Anonymous poster hash: e2ed2...1b6
Skrevet

Vi deler på å rydde, vaske og ordne i leiligheten.

Hvis vi får gjester, er det som regel jeg som pynter og dekker bordet. Men han hjelper til så mye han kan.

Oftest jeg som baker men han bakte de siste gangene vi hadde familiene våre på besøk.

Vi pynta juletreet begge to. Siden det var første jula vår sammen.

Skrevet

Stort sett det eneste han gjør av seg selv er å koke kaffe og rydde ut og inn av oppvaskmaskin. Når han gjør andre ting blir det stort sett masse klaging og han gjør ofte ting halvveis. Altså: Hvis han vasker badet, vasker han bare doen, ikke gulvet, vasken, speilet, tømmer ikke søpla eller skifter håndklær. I så fall må jeg si fra om alle tingene, og da sier han at jeg sjefer.

Når han vasker gulv vasker han midt på med langmopp, rydder ikke opp. Når han rydder stabler han ting i hauger rundt forbi. OSV.

Stort sett er det minst like masse jobb at han gjør ting som å gjøre det selv, fordi det uansett ikke gjøres skikkelig og vaskeutstyret uansett heller ikke ryddes bort.

Anonymous poster hash: 8fccb...a66
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...