Gå til innhold

Nyttårsaften og engstelige dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå en haug med facebookstatuser der folk trygler og ber andre om å ikke sende opp fyrverkeri før kl 00 på nyttårsaften, fordi de har hunder som er redde for fyrverkeri.

Jeg kan til en viss grad skjønne det, men samtidig, er det ikke eierens oppgave å tilvenne hunden alle slags lyder så den ikke er redd? Hva gjør den hver gang det tordner? Er det ikke forferdelig for hunden å ha det sånn? Akkurat som man miljøtrener og sosialiserer, for at hunden skal takle fremmede mennesker, fremmede hunder og dyrlegen, burde man ikke jobbe mer for at hunden også skal takle fyrverkeri? For hundene skyld.

Jeg vet godt at mange hundeeiere gjør nettopp dette, men jeg vet også at mange hundeeiere IKKE gjør noe av dette, og så klager de etterpå på at hunden deres er engstelig? Ja, ikke alle hunder kan bli "friske", men jeg kjenner endel som ikke har gjort jobben med å forsøke og tilvenne engang.

Anonymous poster hash: 59d4a...7b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke kun hunder som blir redde. Fugler, katter, rådyr, hest, kyr... Alle dyr kan bli livredde raketter. Det er ikke en naturlig ting, og når en hund først blir skuddredd så er det ikke bare å "fikse" det. Om det var så lett så hadde nok de aller fleste gjort det og fåtallet av hunder ville vært redde.

Og å dope ned hunden på nyttårsaften kan gjøre vondt verre. Den kan fortsatt være livredd, men den har ikke lenger mulighet til å gi utrykk for redsel, og panikk.

Anonymous poster hash: 9ed73...4e1
  • Liker 21
Skrevet

Når det er snakk om hund, katt og generelt dyr i menneskehus er jeg enig i at her kan man legge begynne å grunnlaget for nyttårsaften med en gang man får dyret. Det å spille av fyrverkeri lyd på anlegget til alle årets tider er kanskje ikke like populært for alle, men et dyr som er tilvent mye lyd og spraking vil ha det mye bedre på nyttårsaften en de som ikke er forsøkt tilvent.

Når det kommer til stall blir det plutselig litt værre. Hester er store dyr og i tillegg byttedyr av natur. De gjerdene hestene har holder ikke om hesten får total panikk, noe den gjerne får av høye og gjerne gjentatte smell. Så hvis man bor ved en stall så mener jeg at man SKAL hvertfall holde seg til de nattestimene det faktisk er lovlig.

Ang fjøsdyr så aner jeg ikke hvordan de reagerer eller om det er et problem i det hele tatt. Eneste bonden jeg har snakket med om temaet hadde ikke noe problemer, men så bodde han og langt oppi skauen med 5 nære naboer da.

Anonymous poster hash: 30252...4a2
  • Liker 3
Skrevet

Dessverre er skuddredsel genetisk. For oss som ikke har genetisk redde dyr, så er ikke nyttårsaften et problem. Da skjermer man bare hunden sånn høvelig for skremmende lyder, og den vil takle å ligge i stua og sove seg gjennom nyttårsaften uten problemer. Den vil også takle et par raketter på tur uten stress.

Men de som har genetisk redde dyr, de kan faktisk ikke gjøre stort. De kan unngå å forverre redselen ved å ikke utsette dyret for skudd, men det er fullstendig umulig å få til når folk absolutt skal skyte opp rakettbatterier hele jævla jula fra lillejulaften til fjerde januar. Hold nyttårsrakettene til nettopp NYTTÅRSAFTEN, så blir det forutsigbart og husdyr som er redde kan skjermes. Dessuten er det mye penere om alle samler fyrverkeriet på selve kvelden.

I tillegg har vi utallige større husdyr som blant annet hest, som ikke kan skjermes på samme måte. Og skogen er full av ville dyr og fugler som også har genetisk redsel for skudd, og disse har ingen forståelsesfulle mennesker som kan stryke på dem, snakke med dem og roe dem ned... De helvetes rakettbatteriene skaper et langvarig stress i en allerede sårbar tid, og kan svekke ville dyr såpass at de ikke klarer seg gjennom en hard vinter. Derfor bør man holde oppskytingen til kun én kveld. Og aller helst så nært klokken 12 som mulig.

Det er for øvrig ulovlig å skyte opp fyrverkeri, dispensasjonen gjelder kun fra klokken 18.00 til klokken 02.00 på nyttårsaften. Så om man likevel driter i resten av verden, så kunne man i det minste innrettet seg etter loven.

Anonymous poster hash: 3a3a3...14d
  • Liker 15
Skrevet

Jeg kan innrømme at vi gjorde en dårlig jobb med vår hund. Han ble nemlig utrolig redd etter at en misforståelse førte til at han kvapp noe så inn i granskauen av en rakett rett utenfor. Vi visste ikke at de skulle skyte, de visste ikke hvor hunden var. Resten av kvelden var helt grusom, han skvatt for hver minste lille lyd og jeg har aldri sett han så stresset før. Det virker som om at når han først blir redd så er det ingen vei tilbake. Dette året har vi fått beroligende, vet ikke om vi kommer til å bruke det enda men har det under vurdering.

Så jeg ser poenget ditt TS, men er skaden først skjedd så er den utrolig vanskelig å rette på. Jeg mener også å ha hørt at faren til min hund er redd for fyrverkeri, men det er jeg ikke 100% sikker på.

Hunden bryr seg forresten ikke om torden og sprengningsarbeid.

Skrevet

Dessverre er skuddredsel genetisk. For oss som ikke har genetisk redde dyr, så er ikke nyttårsaften et problem. Da skjermer man bare hunden sånn høvelig for skremmende lyder, og den vil takle å ligge i stua og sove seg gjennom nyttårsaften uten problemer. Den vil også takle et par raketter på tur uten stress.

Men de som har genetisk redde dyr, de kan faktisk ikke gjøre stort. De kan unngå å forverre redselen ved å ikke utsette dyret for skudd, men det er fullstendig umulig å få til når folk absolutt skal skyte opp rakettbatterier hele jævla jula fra lillejulaften til fjerde januar. Hold nyttårsrakettene til nettopp NYTTÅRSAFTEN, så blir det forutsigbart og husdyr som er redde kan skjermes. Dessuten er det mye penere om alle samler fyrverkeriet på selve kvelden.

I tillegg har vi utallige større husdyr som blant annet hest, som ikke kan skjermes på samme måte. Og skogen er full av ville dyr og fugler som også har genetisk redsel for skudd, og disse har ingen forståelsesfulle mennesker som kan stryke på dem, snakke med dem og roe dem ned... De helvetes rakettbatteriene skaper et langvarig stress i en allerede sårbar tid, og kan svekke ville dyr såpass at de ikke klarer seg gjennom en hard vinter. Derfor bør man holde oppskytingen til kun én kveld. Og aller helst så nært klokken 12 som mulig.

Det er for øvrig ulovlig å skyte opp fyrverkeri, dispensasjonen gjelder kun fra klokken 18.00 til klokken 02.00 på nyttårsaften. Så om man likevel driter i resten av verden, så kunne man i det minste innrettet seg etter loven.

Genetisk? Hvordan kan det forklares at enkelte har flere tusen års genetisk arv for skudd?

• Liker 1
Skrevet

Genetisk? Hvordan kan det forklares at enkelte har flere tusen års genetisk arv for skudd?

Det er jo ikke redsel for skytevåpen, men redsel for høye, plutselige lyder som kan være nyttig for de aller fleste dyr - både i forbindelse med å reagere på andre, potensielt farlige dyr, og naturfenomener som lyn og torden, skred og lignende.

Hos hund er det rimelig godt dokumentert at skuddredsel/lydvarhet går i arv, derfor avler vi helst ikke på brukshunder som har vist skuddredsel på MH-test.

• Liker 6
Skrevet

Når det er snakk om hund, katt og generelt dyr i menneskehus er jeg enig i at her kan man legge begynne å grunnlaget for nyttårsaften med en gang man får dyret. Det å spille av fyrverkeri lyd på anlegget til alle årets tider er kanskje ikke like populært for alle, men et dyr som er tilvent mye lyd og spraking vil ha det mye bedre på nyttårsaften en de som ikke er forsøkt tilvent.

Når det kommer til stall blir det plutselig litt værre. Hester er store dyr og i tillegg byttedyr av natur. De gjerdene hestene har holder ikke om hesten får total panikk, noe den gjerne får av høye og gjerne gjentatte smell. Så hvis man bor ved en stall så mener jeg at man SKAL hvertfall holde seg til de nattestimene det faktisk er lovlig.

Ang fjøsdyr så aner jeg ikke hvordan de reagerer eller om det er et problem i det hele tatt. Eneste bonden jeg har snakket med om temaet hadde ikke noe problemer, men så bodde han og langt oppi skauen med 5 nære naboer da.

Anonymous poster hash: 30252...4a2

Hmmm... Eneste forhåndsregelen jeg tar på nyttårsaften er at jeg rir tidlig om jeg rir :) Har ikke opplevd at de har blitt vettskremte pga. raketter heldigvis!

Men nå er det jo strengt tatt IKKE LOV til å skyte opp raketter før sent på nyttårsaften! Det har ikke TS tatt med i regnestykket sitt :P

Skrevet

Det er jo ikke redsel for skytevåpen, men redsel for høye, plutselige lyder som kan være nyttig for de aller fleste dyr - både i forbindelse med å reagere på andre, potensielt farlige dyr, og naturfenomener som lyn og torden, skred og lignende.

Hos hund er det rimelig godt dokumentert at skuddredsel/lydvarhet går i arv, derfor avler vi helst ikke på brukshunder som har vist skuddredsel på MH-test.

Det var du som skrev skuddredsel :-)

Skrevet

Jeg synes folk skal få sende opp raketter så mye de vil på nyttårsaften, det er nydelig å se på! Men jeg hadde håpet folk kunne holde seg til nettopp nyttårsaften. Det er lettere for både hundeeiere og hunder å forholde seg til èn bråkete kveld enn masse tilfeldige raketter nærmest en uke i strekk som jeg har erfart på det verste.

• Liker 3
Skrevet

Det var du som skrev skuddredsel :-)

Fordi det er det det kommer til uttrykk som, og det vi diskuterer i denne tråden ;) At dyra også kan være redde for torden og andre lyder er liksom ikke så relevant i en tråd om fyrverkeri.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser nå en haug med facebookstatuser der folk trygler og ber andre om å ikke sende opp fyrverkeri før kl 00 på nyttårsaften, fordi de har hunder som er redde for fyrverkeri.

Jeg kan til en viss grad skjønne det, men samtidig, er det ikke eierens oppgave å tilvenne hunden alle slags lyder så den ikke er redd? Hva gjør den hver gang det tordner? Er det ikke forferdelig for hunden å ha det sånn? Akkurat som man miljøtrener og sosialiserer, for at hunden skal takle fremmede mennesker, fremmede hunder og dyrlegen, burde man ikke jobbe mer for at hunden også skal takle fyrverkeri? For hundene skyld.

Jeg vet godt at mange hundeeiere gjør nettopp dette, men jeg vet også at mange hundeeiere IKKE gjør noe av dette, og så klager de etterpå på at hunden deres er engstelig? Ja, ikke alle hunder kan bli "friske", men jeg kjenner endel som ikke har gjort jobben med å forsøke og tilvenne engang.

Anonymous poster hash: 59d4a...7b0

La oss si du har et lite barn, okei?

Da skal du dope ned barnet ditt fordi det er redd for fyrverkeri? Eller kanskje, sperre det inn i et rom eller noe, sånn at h*n skal slippe å bli redd ? God ide.

Anonymous poster hash: d1117...1a5

• Liker 6
Skrevet

Det er vel naturlig for både dyr og mennesker å reagere på plutselige høye smell. Selv har jeg tinnitus og hater fyrverkeri som pesten.. Visst er det vakkert å se på, men det virker som tingen er at det skal smelle høyest mulig. Jeg ønsker meg forbud mot privat oppskyting, og at det heller arrangeres offentlige arrangementer.

Èn ting er på nyttårsaften. Da har i alle fall de som har behov for det, mulighet til å verne seg mot det. Men når de holder det gående fra salget starter 3.juledag til flere dager utpå nyåret, forsurer de livet til mange. Jeg våger ikke tenke på hvor grusomme disse smellene må høres for en katt, en hund eller et rådyr som har mange ganger så god hørsel som oss, og hvor mange av dem som lider av skjulte hørselsskader..

Det er vel ikke lett å trene en hund på noe sånt når man ikke har kontroll på når det skjer. La oss si du er ute og går en kveldstur 4. juledag med en valp, og så smeller det plutselig til rett foran den.

Dyra reagerer forresten helt annerledes på naturlige lyder som torden, i alle fall de hundene og kattene jeg har vært borti.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns folk kan ta hensyn til både kjæledyr, ville dyr og folk. Det syns jeg de også har blitt flinkere til. Før var det raketter hele desember, men i år har jeg bare hørt det et par ganger.

Skrevet

Hunden min blir ikke livredd, men nervøs. Og problemet er ikke fyrverkeriet som kommer mellom 23.45 og 1.30, men alt som smeller og blinker fra tidlig morgen til lagt utpå neste kveld. Send gjerne opp fyrverkeriet, men fyr det opp når det SKAL fyres, ikke i 3 døgn.

Jeg trekker ned persienner og skrur opp lyden på TV og ignorerer det sammen med hunden. Dvs jeg trøster ham ikke aktivt, for det er jo ikke farlig eller noe å være redd for. Men jeg er der om han vil ligge helt innpå meg og føle seg trygg.

Ellers synes jeg at fyrverkeri er en uting.. bortkastede penger og livsfarlig så lenge det blandes med berusede folk.

• Liker 11
Skrevet

Vi pleier å reise bort ned hunden vår, så sant vi kan. Jeg har forsøkt tilvenning med sånne cd'er, beroligende urtegreier som man stikker i veggen og regelrett neddoping, uten at det har gjort særlig stor forskjell. Jeg hadde de cd'ene kjørende hver dag i ukesvis på et godt lydanlegg og det eneste resultatet ble at hun ikke er redd for lydene hvis de kommer fra inne i huset, tilsynelatende. Så snart lydene av raketter kommer utenfra så er bikkja i fullstendig panikk. Den bare blir helt katatonisk og skjelver uavbrutt, hvis ikke hun dopes ned. Dessverre så er det en del beroligende midler (selv om de var vanligere for noen år siden) som bare gjør dyrene så sløve at de ikke kan vise tegn på frykt lengre, samtidig som de er like vettskremte, så er de som regel enda mer redde etterpå fordi de attpåtil ikke har hatt kontroll over kroppen sin.

• Liker 4
Skrevet

Det er for øvrig ulovlig å skyte opp fyrverkeri, dispensasjonen gjelder kun fra klokken 18.00 til klokken 02.00 på nyttårsaften.

Synes absolutt man bør holde seg innenfor denne tiden i det minste.

• Liker 1
Skrevet

Men nå er det jo strengt tatt IKKE LOV til å skyte opp raketter før sent på nyttårsaften! Det har ikke TS tatt med i regnestykket sitt :P

Men mange bryr seg dessverre ikke om det, og det er utrolig synd.

Skrevet

Her har vi på litt høy musikk og tar alt med stor ro. Ikke noe problem i heletatt her, men dessverre er det ikke alltid like kult når det smelder både på morgenen (hvorfor skjønner jeg ikke, man ser jo ingenting!), og dagene etterpå!

I år har jeg i tillegg valp, så det å droppe å gå ut på do fra 16 og utover er ikke aktuelt! Bare satser på at ingen fyrer opp noe mens vi er ute!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...