Gå til innhold

Tvangssalg eierseksjonsloven - pga betalt husleie feil dato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble overrasket da en kollega meldte han hadde fått varsel om tvangssalg av sin leilighet da Sameiet mente de kunne det fordi han hadde betalt husleien for sin eierseksjon den 12. i hver måned mens Sameiet hadde datoen 6.

Slik har han holdt på siste årene men kan han bli kastet på gaten / Sameiet tvangsselger hans bolig?

Ble sjokkert...

Anonymous poster hash: dd70d...952

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble overrasket da en kollega meldte han hadde fått varsel om tvangssalg av sin leilighet da Sameiet mente de kunne det fordi han hadde betalt husleien for sin eierseksjon den 12. i hver måned mens Sameiet hadde datoen 6.

Slik har han holdt på siste årene men kan han bli kastet på gaten / Sameiet tvangsselger hans bolig?

Ble sjokkert...

Tror ikke de har mulighet til å gjøre dette uten varsel. På samme måte som at du ikke får sparken for å komme for seint på jobb uten å ha fått varsel først.

Hvis han har gjort dette lenge, uten at sameiet har varsel om det, så kan de ikke gå fra "ingenting" til å tvangselge.

Tror jeg....

• Liker 3
Skrevet

Stemmer i overnevnte. Det skal være en sammenheng mellom reaksjon og handling. Hvis handlingen har hatt så lite effekt at sameiet ikke engang har reagert eller merket det før nå kan man heller ikek reagere på det viset. Det må også vises til at det er gjort i "ond hensikt" hvis man skal anklage denne for å ha forsøkt å svindle dem på noe vis. Summen av tapt rente utifra så få dager vil også være så lavt at det mest sannsynligvis ikke vil være verdt å kreve de inn for sameiet.

På meg virker dette bare som en ekstra påminnelse på hvorfor jeg er ekstremt skeptisk til å eie en bolig sammen med andre hvor flertallet kan finne på alt mulig rart.

• Liker 4
Skrevet

Et Sameie kan vel ikke få tvangssolgt en bolig så lenge husleien betales hver måned?

• Liker 6
Skrevet

Dette er jo bare tull. Tvangssalg er en omstendelig prosess med god mulighet til å rette opp forholdet.

Men hvis jeg kom i et uføre hvor det ble snakk om tvangssalg, er det ikke sikkert at jeg ville fortalt hele historien til en kollega.,,,

• Liker 10
Skrevet

Nei, her har nok ikke hele historien blitt fortalt.

• Liker 14
Skrevet

Mislighold av betalingsforpliktelser som beskrevet vil i det lange løp kunne anses som vesentlig mislighold som gir sameiet rett til å kreve seksjonen solgt. Eier må imidlertid bli varslet om at dette vil bli reaksjonen dersom han ikke innretter seg etter sameiets betalingsdatoer. det er sikkert et slikt varsel han har fått.

Skrevet

Kollegaen har snakket om det merkelige styret, den alkoholiserte vaktmesteren og bygården i lunchen på jobb flere ganger!:)

Kollegaen er en ordentlig kar som har rapportert om skader og tiltak som må utbedres. Han har fått klage selv for å ha barnevogn utenfor døren...

Skrevet

Barnevogner og annet skal selsvagt ikke oppbevares i gangen. Hva om det blir brann og folk ikke kommer seg ut fordi de snubler i rot som lagres i fellesarealene?

Og hvorfor i all verden er han kronisk for sen med husleien? Mulig borettslaget består av mange særinger, men det høres ut som om kollegaen din er en av dem.

Anonymous poster hash: 94d9c...5ff

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Har sameiet en forretningsfører?

Nei, man kan ikke kaste ut noen for å betale husleien på feil dag. Her virker det som - hvis historien stemmer - at sameiet forsøker å kvitte seg med det de anser som en plagsom nabo med en tynn unnskyldning. Her er det viktig å svare på varselet (jeg antar at det er et VARSEL om tvangssalg, fra sameiet, og ikke at tvangssalget er satt i gang?) med at man beklageligvis har misforstått forfallsdatoen og kommer til å betale i tide heretter.

Jeg anbefaler alle som er misfornøyd med styret sitt å stille på sameiermøtet selv, slik at man kan bytte ut ubrukelige styremedlemmer. Dette kan bety at man må stille til valg selv, dersom man ikke er villig til det kan man klappe igjen brødklaffen når det gjelder kritikk.

Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig skal barnevogner, sko, sykler - etc - ikke oppbevares i fellesgangen. Hvis det er hele grunnlaget for å kalle styret for stygge ting forteller det vel litt om kollegaen din sin forståelse av verden.

Skrevet

Barnevogner og annet skal selsvagt ikke oppbevares i gangen. Hva om det blir brann og folk ikke kommer seg ut fordi de snubler i rot som lagres i fellesarealene?

Og hvorfor i all verden er han kronisk for sen med husleien? Mulig borettslaget består av mange særinger, men det høres ut som om kollegaen din er en av dem.

Anonymous poster hash: 94d9c...5ff

Kollegaen tjener ganske bra og er en ryddig person han hadde autotrekk på feil dato fordi han har leid ut leiligheten i noen år og ikke sett på datoen på papirgiroene.

Anyway, er jo ikke lov med masse rot i fellesareal men skikkelig drøyt å true med tvangssalg...

Eier en leilighet selv et annet sted og håper ikke det nye styret med forretningsfører er like syke som de her!

Skrevet

Haha, tipper han du snakker om har drevet med ulovlige utleiebetingelser i form av å få depositum rett i hånda og generelt vært et digert problem for flere på bygget også grunnet han eide flere leiligheter ulovlig?

Så han må selge leilighetene nå? Toppers! :danse:

Anonymous poster hash: 1078b...c9b
  • Liker 1
Skrevet

Haha, tipper han du snakker om har drevet med ulovlige utleiebetingelser i form av å få depositum rett i hånda og generelt vært et digert problem for flere på bygget også grunnet han eide flere leiligheter ulovlig?

Så han må selge leilighetene nå? Toppers! :danse:

Anonymous poster hash: 1078b...c9b

Tror da ikke det...siste nytt er at hans advokat hadde sendt motsvar til styret og sagt at de ikke har grunnlag for en trussel som det etc..

Blir bare så sjokkert over styrer i sameier, har hørt så mye rart!

Skrevet

Igjen. Jeg tviler sterkt på at du har hele historien her.

• Liker 2
Skrevet

...siste nytt er at hans advokat hadde sendt motsvar til styret og sagt at de ikke har grunnlag for en trussel som det etc..

OK Så det var en TRUSSEL. Så flytter han dato på det faste trekket - Problem solved.

Selvsagt er ikke datofeilen den eneste tingen som har vært problemet her.

Skrevet

Som nevnt over her, du har ikke hele historien.

Som regel skal husleien betales en eller annen dato hver måned. Søsteren min betaler sin vilkårlig - så lenge den er inne innen den 31, spiller det ingen rolle. I min avtale står det at det kan pålegges gebyr om den er altfor sen. Tvangssalg er ikke nevnt - det skal være en uteblitt husleie over lang tid før det overhodet er et spørsmål.

Forøvrig forholder man seg som regel til forretningsfører for sameiet når det gjelder husleie - ikke styret selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...