Gå til innhold

Ha et forhold til en som har Aspberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har datet en fyr over en lengre periode, og har til tider hatt litt vanskelig for å forstå meg på han og hans reaksjoner. Kom tilfeldigvis over noe lesestoff som omhandlet kjennetegn på Asperger, og føler at mye av dette stemmer overens med hans måte å være på. Nå vet jeg jo ikke sikkert at han har dette, men har så vidt begynt å tenke litt på hvordan dette kan påvirke forholdet vårt.

Lurer derfor på om det er noen som er eller har vært i et forhold med en partner med Asperger, og kan dele noen erfaringer? Forstår at kjennetegnene kan variere fra person til person.. Kan det være at en person med Asperger har problemer med å være trofast for eksempel? Forstår de hva som kan såre en partner?

Hvordan vil de for eksempel være som foreldre? Jeg er nok ikke verdens mest empatiske person selv, men merker at jeg har mer empati ovenfor barn enn voksne blant annet.

Takknemlig for alle svar.

Anonymous poster hash: ce534...ab1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har erfaring. Men det skal sies at folk med asperger er forskjellige. Min var veldig følsom for inntrykk utenfra, og særlig fiksert på det han kunne føle med fingrene. Han hadde en del sære interesser og jeg ble aldri klok på han, var veldig merkelig å forholde seg til, og jeg følte ikke jeg fikk noe tilbake. Oppførselen hans var veldig tilgjort, tydelig innøvd. Han skjønte ikke at jeg ble rasende når han var utro, "han brukte jo kondom". I det hele tatt følelsesløs resonering. Han er veldig snill på en måte, men jeg ville likevel ikke ha han som far til mine barn da empati er så ubeskrivelig viktig for barns utvikling.

Anonymous poster hash: f3a09...0d7
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Du stiller nok feil spørsmål, ikke bare kommer asperger i mange varianter og grader, men det er jo du selv som har stilt diagnosen. Ganske mange kan ha kjennetegn på asperger uten å ha asperger.

Spørsmålet blir om typen din forstår om utroskap sårer og om han vil ha nok empati for barn. Og det er jo ikke mulig for noen å svare på her på forumet bare utfra at du tror han kan ha asperger.

Skeptisk til å spørre KG om hvor god kjæreste en fyr vil være, men skal man først gjøre det så bør man beskrive personen godt.

Endret av Summers
  • Liker 6
Skrevet

Uten inngående fagkjennskap til dette, er du rimelig arrogant og på viddene dersom du forsøker å sette en diagnose på en du dater...! Tenker du at det er noe ved ham, så snakk med ham om det, og foreslå en utredning.

Langt mer enn folk vanligvis tror regnes som særheter godt innenfor normalspekteret av atferd, og det finnes dessuten en rekke alternative og langt vanligere diagnoser som har fellestrekk med den du nevner her. I tillegg kan høy intelligens og noe sosial angst være noe som påvirker reaksjoner og samspill.

De færreste med en autismeforstyrrelse har noen gang fungert i en normal jobb i arbeidslivet og klarer sjelden å ha gjensidig gode relasjoner til andre.

Aspergers er nå fjernet fra diagnosesystemet i USA og heter nå autismespekterforstyrrelse, og selv om kun ca. 1 av 500 tidligere fikk diagnosen, så er kriteriene ytterligere skjerpet for å unngå overdiagnostisering.

Anonymous poster hash: acd03...c14
  • Liker 3
Skrevet

Hvis utroskap (problemer med å være trofast) er en del av psykiske lidelser så er det jaggu mange med psykiske lidelser der ute.

Uansett er det bare en dårlig unnskyldning.

• Liker 1
Skrevet

Hvis utroskap (problemer med å være trofast) er en del av psykiske lidelser så er det jaggu mange med psykiske lidelser der ute.

Uansett er det bare en dårlig unnskyldning.

Nå var det ikke bare snakk om utroskap men helheten.

Anonymous poster hash: 41595...49e

• Liker 1
Skrevet

Nå var det ikke bare snakk om utroskap men helheten.

Dette var det eneste (mulig) konkrete TS skrev om denne fyren.

• Liker 2
Skrevet

Dette var det eneste (mulig) konkrete TS skrev om denne fyren.

Da burde du lese innlegget igjen for jeg ser flere problemstillinger enn bare utroskap.

• Liker 1
Skrevet

Da burde du lese innlegget igjen for jeg ser flere problemstillinger enn bare utroskap.

Da må du lese mellom linjene.

Forøvrig er manglende evne til troskap og manglende empati; først og fremst tydelige tegn på umodenhet og manglende oppdragelse. Så enkelt er det.

Skrevet

Asperger eller ikke, man må bruke tid på å bli kjent med personen for å få vite hva slags verdier og moral personen har.

Anonymous poster hash: 1de8a...db4

• Liker 1
Skrevet

Da må du lese mellom linjene.

Forøvrig er manglende evne til troskap og manglende empati; først og fremst tydelige tegn på umodenhet og manglende oppdragelse. Så enkelt er det.

Jeg leser helt andre ting mellom linjene.

Manglende empati, som kan og bare kan resultere i manglende evne til troskap, er enten du vil eller ikke assosiert med aspergers. Grunnen til at hun tenker aspergers er helheten. Jeg vet at du er veldig opptatt av etikk og moral, men i denne sammenhengen er det ikke relevant. Hvis du mener det er relevant har du ikke opplevd problemstillingen med å leve med en med asperger. Det er en annen verden man skal prøve å forstå, og ens tidligere erfaringer hjelper ikke.

• Liker 2
Skrevet

Slipp en dryss med fyrstikker foran fjeset hans og be han komme med et presist antall fyrstikker som datt ned. :)

Anonymous poster hash: 20fb9...0b6
Skrevet

Manglende empati, som kan og bare kan resultere i manglende evne til troskap, er enten du vil eller ikke assosiert med aspergers. Grunnen til at hun tenker aspergers er helheten. Jeg vet at du er veldig opptatt av etikk og moral, men i denne sammenhengen er det ikke relevant. Hvis du mener det er relevant har du ikke opplevd problemstillingen med å leve med en med asperger. Det er en annen verden man skal prøve å forstå, og ens tidligere erfaringer hjelper ikke.

TS har jo ikke beskrevet noe av denne fyrens helhetlige oppførsel. Som var mitt poeng.

Men det er klart at hvis hele oppførselen hans skiller seg klart i fra hva som er en normal oppførsel i dagens Norge så sier det seg jo selv at det er grunn til å tenke på psykiske problemer eller hemmet utvikling.

Men det er umulig å si noe om det når man ikke vet det.

Det eneste jeg kan si er da det jeg sa; altså at manglende evne til troskap og manglende empati; først og fremst er tydelige tegn på umodenhet og manglende oppdragelse. Noe som gjelder altfor mange i dagens Norge.

• Liker 1
Skrevet

TS har jo ikke beskrevet noe av denne fyrens helhetlige oppførsel. Som var mitt poeng.

Men det er klart at hvis hele oppførselen hans skiller seg klart i fra hva som er en normal oppførsel i dagens Norge så sier det seg jo selv at det er grunn til å tenke på psykiske problemer eller hemmet utvikling.

Men det er umulig å si noe om det når man ikke vet det.

Det eneste jeg kan si er da det jeg sa; altså at manglende evne til troskap og manglende empati; først og fremst er tydelige tegn på umodenhet og manglende oppdragelse. Noe som gjelder altfor mange i dagens Norge.

Les hva hun skriver. Hun skriver at han har flere kjennetegn på asperger, men spesifiserer ikke hva det gjelder. Derfor ser vi bort fra det og svarer på spørsmålet hennes.

Skrevet

Les hva hun skriver. Hun skriver at han har flere kjennetegn på asperger, men spesifiserer ikke hva det gjelder. Derfor ser vi bort fra det og svarer på spørsmålet hennes.

Uansett ser jeg ingen unnskyldning for dårlig oppførsel. Samme hvor gærne folk måtte være.

Skrevet

Jeg har det og har ikke vært utro og kommer nok heller ikke til å være det. Kjæresten min sier det er greit å være sammen med meg, det er jo noen ting som ikke fungerer tipptopp som andre, men ikke noe sånn ekstremt.

Anonymous poster hash: e3bac...6f6
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har Asperger syndrom, og ønsker meg definitivt ikke kjæreste. Men Asperger-individer kan være vidt forskjellige, selv om de har samme diagnose. Som det nevnes i en tidligere kommentar så kommer det i mange varianter og grader, og det er mange som har kjennetegn på det uten å ha det selv. Så du skal ikke "forhåndsdømme" her, da det antakelig er liten sannsynlighet for at Asperger er tilfelle. Likevel så er det noe som heter at man skal aldri si aldri?

Du finner mange som er umodne selv om de er voksne menn eller kvinner. Noen blir aldri voksne. Og man blir ikke voksen før man tør å være barnslig

Anonymous poster hash: 5f54a...5e7
Skrevet

Hvis du ikke liker at han er utro, så dumper du han. Asperger eller ikke!

Skrevet

Dette er jo rent tøv og synsing å lese når man har noe fagkunnskap selv.

For det første vil en som er sint på utro mann og ikke forstår ham, naturligvis mene at han mangler empati....! OM han gjør det, må helt andre mennesker avgjøre.

Samtidig er det ca. 20 % som ikke har empati som en utpreget egenskap, men kun ca 3- 5 % som har empati langt under pari, og KUN ca 0,3 % som kvalifiserer til en Aspergersdiagnose (nå Autismespekterforstyrrelse).

See my point?

Anonymous poster hash: acd03...c14

Skrevet

Han skjønte ikke at jeg ble rasende når han var utro, "han brukte jo kondom".

Hvorfor kunne du ikke bare be han kjøpe inn nye kondomer da i stedet for å kjefte sånn? Skjønner heller ikke hva det er med kvinner som alltid overser konstruktive måter å gi beskjeder på for å bare kjefte og smelle.

Anonymous poster hash: 65da2...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...