Gå til innhold

lavkarbo produkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle felles lavkarbere. Jeg har ett spørsmål til dere. Jeg er ikke fra Norge. I mitt hjemmeland (i Europa) så er det en mann som har innført lavkarbo konseptet. Han har gjort ett utrolig stort merkenavn av seg og produktene hans fåes kjøpt i alle daglig vare butikker samt egne butikker.

Produktene hans består av alt fra yoghurt - ferdige frossen retter. De er nummeret fra 1-3 med tanke på karbo innhold. De er virkelig veldig gode og jeg har ikke sett maken til utvalg av lavkarbo produkter noen sted faktisk ikke i usa en gang. Han har til og med laget egen rød og hvit vin. Produktene hans er enestående i sitt slag og virkelig veldig gode. Mottoet hans er at man kan leve sunt på lavkarbo uten å måtte gi avkall på alt av tradisjons mat og mat man er vandt til.

Som sagt så har han hatt enormt suksee i det landet med både trenings opplegget hans og da spesielt mat produktene.

Så er spørsmålet. Jeg har han som "venn" på fb. Og der hadde han en annonse hvor han ønsket å utvide horisonten og begynne å eksportere matvarene sine til andre land. Da lurte jeg på hadde det vert marked for noe slikt i norge?? Hadde dere vert interessert i å kjøpe det?? Jeg tenkte at det hørtes jo fantastisk ut. (Alle produktene hans er lokalt produsert i det landet så ikke noe kina greier)

så hva synes dere skriv gjerne utfyllende hvorfor

Anonymous poster hash: 46408...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er generelt skeptisk til "ferdigprodukter", lavkarbo eller ikke. For det første viser det seg ofte at lavkarboprodukter ofte inneholder ganske mye karbohydrater selv om de kalles for "lavkarbo". For det andre er det unødvendig. Hvorfor skal jeg betale i dyre dommer for en "lavkarboyoghurt" som en eller annen "kostholdsguru" har satt navnet sitt på, når jeg kan spise gresk yoghurt med en fløteskvett og friske bær? Jeg kjøper f.eks. ikke Fedon-produkter eller Atkins-produkter heller.

Det "mottoet" oppfatter jeg som ren svada. Lavkarbo er sunt, mange opplever å spise bedre på lavkarbo nettopp fordi de velger bedre og renere råvarer, kutter ut ferdigprodukter og lager mat fra bunnen av. Mye norsk tradisjonsmat kan f.eks. enkelt lages lavkarbo.

Det man "gir avkall på" ved å velge lavkarbo, er først og fremst sukker, mel- og kornvarer, ugunstige fettkilder og ferdigprodukter. Er man streng, velger man kanskje bort frukt og enkelte grønnsaker også. Hvis man ikke er villig til å kutte ut disse matvarene fra kostholdet sitt, er det kanskje ikke noe poeng i å forsøke et lavkarbokosthold.

Kort sagt så ville altså ikke jeg være interessert i disse produktene. Jeg tror dessuten at den verste lavkarbo-"hypen" er over, også i Norge, og at de som velger et lavkarbokosthold nå, gjør det av andre grunner enn at det er en "motediett". Markedet for slike produkter vil kanskje derfor være begrenset.

Skrevet

Jeg er også skeptisk til ferdigprodukter. Ofte er det mye tull i dem. Atkins-varenavnet har jo blitt helt besudlet etter at mr Atkins døde. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste Atkins-vare som består av kun rene råvarer eller masse sukkeralkoholer av typen maltitol som påvirker blodsukkeret.

Det høres jo flott ut hvis det er laget på rene råvarer. Av og til har man dårlig tid, og da er det flott med slike produkter.

Anonymous poster hash: b3359...b8c
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er også skeptisk til enda flere ferdigvarer, som andre sier her er noe av poenget med lavkarbo/paleo å lage maten selv av sunne råvarer, da får man det slik man vil og har full kontroll over innholdet.

(Og jeg kjøper ikke gresk yoghurt engang, bare norsk!)

• Liker 3
Skrevet

Slike produsenter får stadig pes for at karboinnholdet ikke er så lavt som de påstår. Og det er myntet på dem som tror at det er karbohydratene i seg selv som er ondet - ikke det faktum at de ikke gidder å gjøre en dritt selv når det kommer til matlagning.

Lavkarbo-livsstilen drar med seg så utrolig mye mer enn stabilt insulin. Det gjør ofte at du må planlegge, tenke gjennom innholdet og etterhvert vil de fleste også bli interessert i hvor maten kommer fra. Produksjonsmetoder, etikk og kvalitet er nok langt viktigere for de som spiser lavkarbo enn å gjøre det enklest mulig.

Men for all del. Det er greit med enkel mat i en travel hverdag uten å måtte ty til mcdonalds uten brød...

• Liker 4
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Produksjonsmetoder, etikk og kvalitet er nok langt viktigere for de som spiser lavkarbo enn å gjøre det enklest mulig.

Ok? Dette vil jeg gjerne at du skal underbygge. Kjøper lavkarbere for eksempel kun Stange og Holte-kylling? Økologiske egg? Kjøtt fra kyr, gris og sau som har hatt gode levevilkår? Økologisk smør og rømme fra dyr som har hatt god velferd?

Eller, hva mener du her?

Skrevet

Ok? Dette vil jeg gjerne at du skal underbygge. Kjøper lavkarbere for eksempel kun Stange og Holte-kylling? Økologiske egg? Kjøtt fra kyr, gris og sau som har hatt gode levevilkår? Økologisk smør og rømme fra dyr som har hatt god velferd?

Eller, hva mener du her?

JEg kan jo selvfølgelig ikke påstå at alle lavkarbere er det, men de som er interessert i å lære om lavkarbo går gjerne litt i dybden. Og de som skriver mye om lavkarbo er stortsett opptatte av dette.

Spesielt gjelder dette paleo-bevegelsen. Hva dyret spiser har mye å si for hva kjøttet inneholder.

F.eks. inneholder økologisk, gressforet storfe ganske mye mer omega3 enn vanlig kraftforet.

• Liker 4
Skrevet

Nei takk, hjerteproblemer klarer jeg meg uten :)

Anonymous poster hash: edb0d...d84
Gjest Gresshoppesang
Skrevet (endret)

JEg kan jo selvfølgelig ikke påstå at alle lavkarbere er det, men de som er interessert i å lære om lavkarbo går gjerne litt i dybden. Og de som skriver mye om lavkarbo er stortsett opptatte av dette.

Spesielt gjelder dette paleo-bevegelsen. Hva dyret spiser har mye å si for hva kjøttet inneholder.

F.eks. inneholder økologisk, gressforet storfe ganske mye mer omega3 enn vanlig kraftforet.

En ubegrunnet påstand du kom med, med andre ord?

...og kjøper du selv kun økologisk, etisk riktig mat?

Endret av Gresshoppesang
Skrevet

En ubegrunnet påstand du kom med, med andre ord?

...og kjøper du selv kun økologisk, etisk riktig mat?

Så langt det er mulig. Men økologisk er nødvendigvis ikke et mål på om det er sunt. Det finnes mange økologiske produkter som er like usunne som sine u-økologiske brødre. (Økologisk is f.eks).

Hvis valget står mellom økologiske tomater fra Nederland og vanlige fra naboøyen så velger deg dem fra naboøyen. En kan ikke alltid få oppfyllt alle "kravene". Jeg kjøper dog ALLTID økologiske egg, siden det faktisk er veldig lett å få tak i.

Påstanden var ikke at alle lavkarbere spiser økologisk/etisk osv. Påstanden er at dette er viktigere enn å gjøre det enklest mulig. I konteksten betyr enklest mulig ferdigmat à la grandis og etc.

• Liker 4
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Så langt det er mulig. Men økologisk er nødvendigvis ikke et mål på om det er sunt. Det finnes mange økologiske produkter som er like usunne som sine u-økologiske brødre. (Økologisk is f.eks).

Hvis valget står mellom økologiske tomater fra Nederland og vanlige fra naboøyen så velger deg dem fra naboøyen. En kan ikke alltid få oppfyllt alle "kravene". Jeg kjøper dog ALLTID økologiske egg, siden det faktisk er veldig lett å få tak i.

Påstanden var ikke at alle lavkarbere spiser økologisk/etisk osv. Påstanden er at dette er viktigere enn å gjøre det enklest mulig. I konteksten betyr enklest mulig ferdigmat à la grandis og etc.

Tja. Du påsto følgende; "Produksjonsmetoder, etikk og kvalitet er nok langt viktigere for de som spiser lavkarbo enn å gjøre det enklest mulig."

Jeg mener du må komme med noe grunnlag for en slik påstand. Det var feil av meg å bare ta tak i det økologiske og dyrevelferd.

Dog ønsker jeg fortsatt at du skal kunne dokumentere denne påstanden.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

I tillegg lurer jeg veldig på dette med kylling og svin som spises av lavkarbere. Spiser lavkarbere mer Grøstadgris og Holte/Stange-kylling enn andre mennesker?

Gjest Funky Punk
Skrevet

En gang i blant skulle jeg ønske det fantes noe lettvindt jeg kunne raske med meg på butikken, men de få gangene så velger jeg heller noe billigere (for om det er lavkarboprodukter så koster det garantert 10 ganger mer enn vanlige produkter), så får jeg heller bare tåle karbohydratene som er i det.

Selv velger jeg heller å planlegge dagen så godt jeg kan og ha hjemmelaget mat som jeg også kan ta med meg om jeg skal noe, fremfor å kjøpe ferdigprodukter

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helt ærlig? Nei. Ikke fra meg. Det deilige og litt befriende med "lavkarbo-bølgen" er for ett stakkars kokkehjerte å se at folk faktisk begynner å tenke over hva de putter i seg. De lager maten selv, og innser at om man faktisk vet hva som er i maten, så tar man lettere gode valg.

Jeg kjøper lite ferdig (kraft/saus av og til), og ikke produkter som inneholder dritt. Maten lages 99% hovedsaklig av råvarer. Jeg fryser heller ned min egen "ferdigmat" slik at jeg har de dagene jeg ikke er i stand til å kokkelere selv.

For meg er lavkarbo=skikkelig mat. Man spiser naturlig mat, naturlig fett og naturlige, "sunne" karbohydrater i den mengden man spiser de (grønnsaker, frukt, evt litt korn om man velger det).

Jeg håper virkelig at de som faktisk legger om livsstilen sin ikke tror at man kan leve på ferdigprodukter, lavkarbo eller ei. De som spiser "lavkarbo-barer" og tror dette er sunt, har ikke skjønt poenget. Det handler om å være bevisst hva man spiser, i bunn og grunn, og da skal man vite mest mulig om det man putter i seg.

Eller, hva mener du her?

Jeg kjøper i alle fall det så langt det er mulig og tilgjengelig. Hva andre gjør vet vel hverken jeg eller du ;)

Endret av Scherbatsky
  • Liker 6
Skrevet

Tja. Du påsto følgende; "Produksjonsmetoder, etikk og kvalitet er nok langt viktigere for de som spiser lavkarbo enn å gjøre det enklest mulig."

Jeg mener du må komme med noe grunnlag for en slik påstand. Det var feil av meg å bare ta tak i det økologiske og dyrevelferd.

Jeg har ikke sett noen tall på dette, men fra egen erfaring så er lavkarberne mer opplyste om hva maten inneholder og hvordan det påvirker oss og miljøet. Lavkarberne er altså mer opptatt av å bruke mer av dyret (ikke bare de magre eller møreste bitene), spise økologisk, kortreist og bærekraftig mat.

• Liker 4
Skrevet

Dette er virkelig internettdiskusjon i et nøtteskall. Selvfølgelig kan man ikke dokumentere en slik påstand.

Du må bare akseptere det, eller lete etter data selv blant venner, blogger eller sosiale medier.

Jeg er medlem av både oikos og kostreform (for bedre helse) og alle jeg kjenner gjennom der har tilsvarende holdninger som jeg. Hvis du leser en hvilken som helst bok om "paleo", eller "naturlig mat", eller hva de måtte kalle det, så er dette nevnt. Noen hederlige unntak er dietter som Atkins og kanskje denne skaldemann-greien som jeg ikke helt har skjønt. Den såkalte "ketolyse" er også litt opptatt av slike ferdigprodukter som jeg tror alle med litt lavkarboerfaring innser at er merkelig.

Selvfølgelig kan det være to parallelle prosesser. Det spiller ingen rolle. Opplyste og beleste mennesker har et forhold til mengden karbohydrater fremfor fett og tenker på dette med matkvalititet. Det er ikke sikkert alle bryr seg selv om de vet.

Hvorfor er du så opphengt i å få dokumentert dette egentlig?

• Liker 3
Gjest Gresshoppesang
Skrevet (endret)

Dette er virkelig internettdiskusjon i et nøtteskall. Selvfølgelig kan man ikke dokumentere en slik påstand.

Du må bare akseptere det, eller lete etter data selv blant venner, blogger eller sosiale medier.

Jeg er medlem av både oikos og kostreform (for bedre helse) og alle jeg kjenner gjennom der har tilsvarende holdninger som jeg. Hvis du leser en hvilken som helst bok om "paleo", eller "naturlig mat", eller hva de måtte kalle det, så er dette nevnt. Noen hederlige unntak er dietter som Atkins og kanskje denne skaldemann-greien som jeg ikke helt har skjønt. Den såkalte "ketolyse" er også litt opptatt av slike ferdigprodukter som jeg tror alle med litt lavkarboerfaring innser at er merkelig.

Selvfølgelig kan det være to parallelle prosesser. Det spiller ingen rolle. Opplyste og beleste mennesker har et forhold til mengden karbohydrater fremfor fett og tenker på dette med matkvalititet. Det er ikke sikkert alle bryr seg selv om de vet.

Hvorfor er du så opphengt i å få dokumentert dette egentlig?

Fordi du kommer med en ganske sterk påstand om at lavkarbere spiser mer etisk osv enn andre, uten å dokumentere dette. Du bruker mange innlegg før du omsider sier at man selvsagt ikke kan dokumentere påstanden.

Du har mye å vinne på å legge fram slike påstander i andre former, som for eksempel "Mitt inntrykk er..." eller "Jeg tror..."

(Og ja. Jeg er voldsomt etisk bevisst når det gjelder mat.)

Endret av Gresshoppesang
Skrevet

Fordi du kommer med en ganske sterk påstand om at lavkarbere spiser mer etisk osv enn andre, uten å dokumentere dette.

(Og ja. Jeg er voldsomt etisk bevisst når det gjelder mat.)

Supraspinatus påstår jo ikke akkurat at folk som spiser lavkarbo, spiser mer etisk etc enn andre. Han sier bare at mange som spiser lavkarbo, er opptatt av disse tingene. Jeg ser ingen steder at han sier noe som helst om at folk som ikke spiser lavkarbo, ikke kan være like opptatt av dette :)

Skrevet

Supraspinatus påstår jo ikke akkurat at folk som spiser lavkarbo, spiser mer etisk etc enn andre. Han sier bare at mange som spiser lavkarbo, er opptatt av disse tingene. Jeg ser ingen steder at han sier noe som helst om at folk som ikke spiser lavkarbo, ikke kan være like opptatt av dette :)

Takk Nanne70. Men internettdiskusjon er alltid det samme. En må helst ha 2-3 oppsummeringsartikler som baserer seg på dobbelt blindede studier med et utvalg på minst 100K før man kan komme med en påstand...

Skrevet

Jeg har ikke sett noen tall på dette, men fra egen erfaring så er lavkarberne mer opplyste om hva maten inneholder og hvordan det påvirker oss og miljøet. Lavkarberne er altså mer opptatt av å bruke mer av dyret (ikke bare de magre eller møreste bitene), spise økologisk, kortreist og bærekraftig mat.

Mer opptatt enn hvem???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...