Gå til innhold

Må jeg ha kjole i bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup til våren og lurer på om jeg MÅ gå med kjole? Hvordan hadde dere sett på det om det kom en kvinnelig gjest i dressbukser i stedet?

Anonymous poster hash: d7c2c...f69
Skrevet

Kommer helt an på bryllupet, hvor det holdes og hva brudeparet har valgt som kode.

• Liker 1
Skrevet

Helt uproblematisk.

Anonymous poster hash: 37202...78b
  • Liker 1
Skrevet

Dersom det er uformelt eller et sommerbryllup er dette åpenbart helt greit.

Dersom det er galla har du et problem. Da er penbukser ikke på noen måte pent nok. Men dress eller smoking duger. Om du ser deg råd til et slikt antrekk er noe annet. Men dersom du aldri går i kjole er det jo å anbefale å investere i et virkelig pent antrekk. At du ikke liker skjørt/kjole er ingen unnskyldning for å komme dårlig kledd på fest.

Anonymous poster hash: d4e51...8e4

• Liker 3
Skrevet

Hvem stiller i galla i et bryllup?

Beklager, men jeg hadde gitt blanke beng og gått for det som hadde føltes mest komfortabelt; En pen bukse med en pen overdel.

Heller det enn å føle meg stiv og ubehagelig i en kjole.

Skrevet

Beklager, men jeg hadde gitt blanke beng og gått for det som hadde føltes mest komfortabelt; En pen bukse med en pen overdel.

Hvis anntrekk er galla så skal gjestene faktisk stille i galla. Da er det i såfall et meget formelt bryllyp. En del løser det ved å stille i bunad/nasjonaldrakt da det er godkjent som galla.

• Liker 7
Skrevet

Hva slags bryllup er det? Og står det noen kleskode på invitasjonen? Som noen sier over her: det kan være helt supert i enkelte bryllup, og skivebom i andre.

Anonymous poster hash: 60886...814

Skrevet

Man stiller i galla når det er kleskoden?

Jeg er helt enig i at man så langt det går an skal velge noe en selv er komfortabel i. De fleste brudepar er jo interessert i at også gjestene skal ha en ålreit og trivelig kveld. Men om dette er lagt om som et veldig formelt bryllup så vil TS fort bli VELDIG underpyntet i forhold til alle de andre gjestene. Det er både litt respektløst ovenfor brudeparet - og ikke minst kan det for hennes egen del fort ende opp med å bli MER ubehagelig enn å gå i kjole fordi hun kommer til å trekke oppmerksomhet.

Vi hadde forresten mørk dress i vårt bryllup, og det var to av damene som hadde dressbukse, pen bluse og noen smykker. De passet fint inn de, de var ikke noe merkbart "forskjellige" fra resten av gjestene. Koste seg så det ut som om de gjorde også :)

Skrevet

Du mangler kunnskap om allmenndannelse hvis du tror du kan ignorere kleskoden. Takler du ikke å gå i lang kjole/bunad når kleskoden er galla, så må du melde avbud, beklager.

En annen sak er at det er sjelden man blir invitert til selskap der koden er galla. Og da står du mye friere. Men er kleskode oppgitt, så følger du den.

• Liker 7
Skrevet

Takler du ikke å gå i lang kjole/bunad når kleskoden er galla, så må du melde avbud, beklager.

Er det du som står i døra da, eller? Og nekter folk adgang?

• Liker 2
Skrevet

Er det du som står i døra da, eller? Og nekter folk adgang?

:klo:

• Liker 1
Skrevet

Man stiller i galla når det er kleskoden?

Da takker jeg heller nei. Jeg har ikke råd til noe galla-antrekk, og jeg synes at så lenge man ikke er kronprinsesse er det ren idioti å invitere vanlige folk til et bryllup med en slik kleskode.

Anonymous poster hash: 5c340...51f

• Liker 4
Skrevet

Da takker jeg heller nei. Jeg har ikke råd til noe galla-antrekk, og jeg synes at så lenge man ikke er kronprinsesse er det ren idioti å invitere vanlige folk til et bryllup med en slik kleskode.

Anonymous poster hash: 5c340...51f

"Vanlige folk" har ofte en penkjole i skapet. Menn kan leie smoking evt. og flotte, veldig rimelige penkjoler kan kjøpes brukt uten problemer. Velkommen til "voksenverden" ;-)

• Liker 17
Skrevet

Du mangler kunnskap om allmenndannelse hvis du tror du kan ignorere kleskoden. Takler du ikke å gå i lang kjole/bunad når kleskoden er galla, så må du melde avbud, beklager.

En annen sak er at det er sjelden man blir invitert til selskap der koden er galla. Og da står du mye friere. Men er kleskode oppgitt, så følger du den.

Det er uansett ingenting i veien for å kle seg i dress eller smoking for en kvinne - eller i lang kjole for en mann.

Når folk skal være så forbannet snobbete, får de også finne seg i at gjestene kler seg i det de føler seg vel i, innenfor dresscodens rammer.

Anonymous poster hash: 77bbb...e2b

• Liker 4
Skrevet

Fantastisk hvordan enkelte mener at deres egne, subjektive oppfatning av en kleskode (galla=snobbete) gir dem rett til å lage sine egne sosiale regler...

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Om kleskoden er galla, så stiller man i alle fall i kjole. Jeg har aldri vært borti den formen for kleskode i et bryllup. Som regel er kleskoden "pent" og menn stiller i dress, mens kvinner som regel kommer i kjole, men noen få dukker opp i dress eller en pen buksedrakt. Da er nok kleskoden mest for å hindre at folk dukker opp i jeans og t-skjorte.

Om det var galla hadde nok jeg også vurdert å droppe akkurat det bryllupet. Kommer veldig an på hvilket forhold man har til brudeparet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mangler kunnskap om dannelse fordi jeg ville foretrukket bukser fremfor kjole?

Jaja...

Og noe så formelt som galla er det vel ikke vanlig å invitere til uansett med mindre man er kongelig o.l.

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig må jeg legge til at om jeg hadde kunnet velge mellom kjole og en pen bukse/buksrdress ville bukse vært og foretrekke, men jeg ville først og rettet meg etter brudeparets ønsker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mangler kunnskap om dannelse fordi jeg ville foretrukket bukser fremfor kjole?

Jaja...

Og noe så formelt som galla er det vel ikke vanlig å invitere til uansett med mindre man er kongelig o.l.

Nei, du mangler kunnskap og dannelse når du ikke forstår at en kleskode oppgitt på en invitasjon skal følges.

Det er ikke vanlig lenger å ha galla på invitasjonen i et bryllup. Det vanligste er vel pent.

For meg ville det vært leit om noen ikke kom fordi de ikke likte kleskoden - samtidig ville jeg aldri reagert på noen som kom pent kledd i bukse, men da forventer jeg faktisk at vi snakker om noe annet enn joggebukse eller dongeribukse, tights eller lignende.

Skrevet

Syns så absolutt du må ha kjole, eventuelt skjørt med en fin topp/bluse.. Hadde reagert om en kvinne dukket opp i dressbukse.

Anonymous poster hash: 7e8c3...df9
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...