Gå til innhold

Vondt i hånda av å strikke mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strikker mye om dagen, og får veldig vondt i høyrehånden. Er dette vanlig, eller holder jeg feil i strikketøyet?

Anonymous poster hash: ca908...03f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Revmatisme i familien? Vi har, og jeg og mamma får alltid vondt i hendene.

Anonymous poster hash: 653cb...dee
Skrevet

Kanskje du kan endre litt på teknikken. Prøv å kjenn etter om du holder for hardt, eller om du vrir hånden unødvendig mye etc. Tror mange får vondt i hendene når de strikker mye. Forresten, bomullsgarn er mer slitsomt for hendene å strikke med, du bruker ikke det nå da?

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvorfor det skjer, men vil anbefale deg å bruke firkantede strikkepinner (Cubics) fra KnitPro. De hjalp min bestemor som plages med vondt i hender og fingre når hun strikker!:)

Skrevet

tre-pinner skal også hjelpe har jeg hørt

Skrevet

Jeg får også vondt når jeg strikker om vinteren, og det er ingen revmatikere i min familie. Jeg synes det hjelper å bruke pulsvarmere.

Skrevet

Ikke bare hånda men får vondt i armen og nakken også. Nakkevondt fører til hodepine, jeg kan bare glemme å strikke i mange timer.

Skrevet

Moren min fikk senebetennelse av strikking, så pass litt i hvert fall!

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt når du strikker mye. Kalles også Folkehøyskolesyndromet, fordi det som oftest oppstår en epidemi av strikking på folkehøyskole, og påfølgende en epidemi av senebetennelser og numne hender.

Pinnene er som regel ganske små og man holder automatisk hardt i dem, som gjlør at finmuskulaturen og senene blir slitne. Fingerøvelser hver dag, litt mindre strikking og endring av måten du holder pinnene på vil hjelpe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Moren min fikk senebetennelse av

strikking, så pass litt i hvert fall!

Det fikk min også! For hun hjalp det veldig å gå over til trepinner (og heklenåler med tjukkere skaft), og hun strikker/hekler fortsatt masse :)

(ikke meninga å like at moren din fikk vondt, jeg bare trykte litt feil på jakt etter sitér-knappen;) )

Endret av kokkos
Skrevet

Jeg får også litt vondt til tider fordi jeg holder hardt og strikker hardt. Trepinner hjelper meg også, klarer ikke holde like hardt i dem. Pleier også å ha flere prosjekter gående samtidig så jeg kan variere litt.

Skrevet

En venninne av meg klager over det samme, både vondt i hender og nakke. Men jeg har fått ting hun har strikket i gave, og jeg ser at hun strikker utrolig stramt! Jeg har strikket mye de siste årene, og har aldri hatt noe vondt. Men jeg strikker relativt løst og bruker bare trepinner. Tror det har noe å si, selv om andre ting sikkert kan spille inn også.

Skrevet

Hvilke pinner jeg bruker spiller ingen rolle, men det er viktig å ta pauser innimellom og å justere stilling. Det er fryktelig lett å bli anspent.

Skrevet (endret)

,

Endret av Fantomina
Skrevet

Jeg får også vondt men holder nok altfor hardt i pinnene og sitter anspent i kroppen. Det går over med noen dagers hvile, og så prøver jeg å være flink å slappe av mens jeg strikker og tøye litt på hendene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...