Gå til innhold

Er jeg urimelig/unormal fordi jeg ikke vil sitte barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har ikke egne barn. Vi har valgt å vente til fordel for studier og jobb.

Men nå er det sånn at vi føler et slags press fra familiens side om at vi skal sitte barnevakt for ungene deres. Vi er ikke spesielt interessert i det og mener at de kan passe ungene sine selv. De hinter om det hver gang vi ser dem på familiesammenkomster nå og det begynner å bli litt irriterende.

Vi kan fint tilbringe tid med ungene deres når vi kommer på besøk eller når de kommer på besøk. Har de gjerne på fanget og leker litt med dem. Passer på å gi gaver på bursdager og i jula. Og slike ting for å vise at vi bryr oss. Det er snakk om to unger på 8 og 2 år. Jeg er filletante, så det er snakk om onkelungene til samboeren min.

Nå er det sånn at ingen av foreldrene deres jobber. Jeg kan godt forstå at det kan være godt med litt ungefri og avlastning i blant når man jobber ved siden av. Men de sitter jo hjemme hele dagen. Den eldste går på skolen på dagtid. Den minste venter på barnehageplass.

De har besteforeldre på begge sider som stiller opp stadig vekk som barnepass og en tante som er litt babysjuk om dagen som passer dem villig vekk. Saken er vel at de er veldig vant til å få barnepass hver uke omtrent. Men nå har utslitte besteforeldre begynt å si nei. Og den babysjuke tanta har fått seg fulltidsstilling og kan ikke passe de like ofte som før. Så nå har de begynt å mase på oss.

Bestefaren(far til min samboer) sa til oss her om dagen at vi ikke skulle la oss utnytte av dem. Han prøver å si nei, men bestemoren gir etter hele tiden. Men jeg får likevel dårlig samvittighet over at vi ikke vil sitte barnevakt for dem. Vil ikke at de skal tro at vi ikke bryr oss om unga heller.

Men jeg mener jo bestemt at de burde passe ungene sine selv. De som har valgt å få barn. Det er sjeldent jeg har fri og vil helst bruke fritiden på å slappe av fremfor barnepass. Vi planlegger selv barn så fort jeg er ferdig med studiene, men forventer ikke at noen skal passe mine unger bare fordi jeg er sliten. Da må det være enten en nødsituasjon eller fordi folk har spurt om å få passe de selv.

Er vi urimelige som står på vårt?

Anonymous poster hash: 5d234...872
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er teit.

Som om gaver kan veie opp for tid med familien.

Når det er sagt, så mener jeg at du kan ta initiativ til å være med barna på egenhånd, og ikke nødvendigvis når foreldrene ber om det.

• Liker 6
Skrevet

Du er teit.

Når det er sagt, så mener jeg at du kan ta initiativ til å være med barna på egenhånd, og ikke nødvendigvis når foreldrene ber om det.

Hvor står det at vi ikke tilbringer tid med familien bare fordi vi ikke vil være barnepass?

• Liker 18
Skrevet

"har de på fanger og leker litt og gir gaver" er ikke akkurat det som kvalifiserer til kvalitetstid.

• Liker 6
Skrevet

Du er teit.

Nei, hun er ikke teit. HUn er helt rimelig, og jeg er helt enig

• Liker 32
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, hun er ikke teit. HUn er helt rimelig, og jeg er helt enig

Da håper jeg dere ender opp ensomme og forlatte fordi dere ikke utviser interesse for slekten.

• Liker 3
Skrevet

"har de på fanger og leker litt og gir gaver" er ikke akkurat det som kvalifiserer til kvalitetstid.

Så utfra en enkel setning så tror du at du vet alt om hvor mye tid vi tilbringer med ungene deres? Ok. Jeg kan utdype. Vi har vært med dem på ferier. Tilbringer julen med dem. Vært med på skoleavslutninger og andre tilstelninger. Aldri gått glipp av en bursdag. Og vi er bare onkel og tante.

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

Da håper jeg dere ender opp ensomme og forlatte fordi dere ikke utviser interesse for slekten.

Si meg. Leser du bare overskriften eller noe?

• Liker 18
Skrevet

Nemlig, kun pliktløp. Aldri av egen interesse. Kjipinger.

• Liker 3
Skrevet

Nå er jeg i en litt annen situasjon. Jeg er 100% alenemamma, studerer og jobber litt ved siden av. Ingen i min familie stiller opp som barnevakt. Vet at jeg ikke kan forvente det, men jeg gjør det og jeg gråter ofte når jeg hører om andre barn som har det kjekt på overnatting hos besteforedre, turer med tanter og onkler osv. Mitt barn får aldri noe slikt fra sine besteforeldre, tanter eller onkler :(

Dette har ført til at jeg distanserer meg noe fra dem. Mulig at det er helt feil, men jeg gjør det.

Sier ikke at det er slik hos dere, men tenk om dere kan glede barna ved å tilbringe litt tid sammen med dem. Mitt barn er 4 år og hun har begynt å spørre hvorfor hun aldri får sove over hos besteforeldre eller hos tante og onkel. Jeg vet at hun hadde blitt glad om noen andre enn meg stilte opp. Barn trenger mer familie enn kun mamma og pappa.....

Anonymous poster hash: 02776...a7b
  • Liker 10
Skrevet

Hva vet du om det? Du er flink til å lese tankene til folk. Ber om litt saklighet her og ikke gjetting.

• Liker 14
Skrevet

Nå er jeg i en litt annen situasjon. Jeg er 100% alenemamma, studerer og jobber litt ved siden av. Ingen i min familie stiller opp som barnevakt. Vet at jeg ikke kan forvente det, men jeg gjør det og jeg gråter ofte når jeg hører om andre barn som har det kjekt på overnatting hos besteforedre, turer med tanter og onkler osv. Mitt barn får aldri noe slikt fra sine besteforeldre, tanter eller onkler :(

Dette har ført til at jeg distanserer meg noe fra dem. Mulig at det er helt feil, men jeg gjør det.

Sier ikke at det er slik hos dere, men tenk om dere kan glede barna ved å tilbringe litt tid sammen med dem. Mitt barn er 4 år og hun har begynt å spørre hvorfor hun aldri får sove over hos besteforeldre eller hos tante og onkel. Jeg vet at hun hadde blitt glad om noen andre enn meg stilte opp. Barn trenger mer familie enn kun mamma og pappa.....

Men i min situasjon så er det folk som stiller opp stadig vekk. Så mye at foreldrene har begynt å utnytte det.

• Liker 6
Skrevet

Hvis dere ikke føler for å passe, så trenger dere det ikke. Virker jo som om bestefar prøver å advare dere. Sikkert fordi foreldrene til ungene kan mase etter mer pass hvis dere først begynner.

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig kan de ikke forvente at dere skal sitte barnevakt for dem! Ærlig talt! Selv om det er familie, så er det ikke ensbetydende at dere skal stille opp på deres premisser. Hvis de i tillegg har hintet til/spurt direkte og ikke fått noe respons, bør de virkerlig ta hintet og ikke "pålegge"/forvente/ta det forgitt det av dere ønsker å stille som barnevakt. Dere er ikke dårlige tante/onkel av den grunn!

De har valgt å få unger og det er kun en bonus om noen vil stille opp ekstra for å avløse dem!

Anonymous poster hash: 4d133...630
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Si du sjeldent har fri og at du heller vil bruke fritiden din på å slappe av. Jeg lover at de aldri kommer til å hinte igjen om det.

Anonymous poster hash: a5820...7f7
  • Liker 3
Skrevet

Men i min situasjon så er det folk som stiller opp stadig vekk. Så mye at foreldrene har begynt å utnytte det.

Kan fortsatt være kjekt for barna. At foreldrene er noen "tullinger" bør ikke være et hinder for at dere kan ha barna litt for barna sin del, men vil dere ikke så vil dere ikke.

• Liker 4
Skrevet

Slekt og pliktøp er ord som ofte henger sammen. Om noe får man heller være takknemlig for at folk gidder å stille opp på pliktløp.

• Liker 6
Skrevet

Kan fortsatt være kjekt for barna. At foreldrene er noen "tullinger" bør ikke være et hinder for at dere kan ha barna litt for barna sin del, men vil dere ikke så vil dere ikke.

Det kan vel ikke være bra for barna og oppleve å bli omtrent satt bort hver helg fordi mamma og pappa ikke orker eller må ha helgefylla si.

Ville egentlig ikke si noe om det. Men disse foreldrene fikk barn veldig unge og hadde som vane å dumpe ungen på sine foreldre så de kunne feste. Dette har de fortsatt med i senere tid. De har ikke modnet spesielt med foreldreoppgaven, Og de blir jo ikke noe mer ansvarsfulle om noen andre hele tiden tar ansvaret for dem.

• Liker 6
Skrevet

Dere er jo ikke pliktig til å sitte barnevakt, men er jo fint å gjøre for familien sin

• Liker 2
Skrevet

Og nei, det er ikke urimelig eller unormalt. Sitte barnevakt er høyt oppe på lista over ting jeg ikke gjør frivillig. Da skal det være ekstraordinære omstendigheter. Det betyr ikke at jeg ikke stiller opp på andre måter.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...