Gå til innhold

gift men eie hver sin halvpart av en bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg og mannen min kjøpe et hus sammen, og så eie halvparten av det hver? Sånn helt konkret? Stå ansvarlig for hvert vårt lån og sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bare husk at dere må tinglyse det med en halvpart hver.

Skrevet

I praksis er det vanligvis både enklest og gunstigst med ett felles lån som dere betjener med 50 % hver,

Men hvis en av dere f. eks. kan få lån i Statens Pensjonskasse, er to separate lån en god løsning.

Skrevet

Jeg har masse egenkapital, han har ingenting. Han tjener masse, jeg tjener ingenting. For at vi skal stå likestilte tenker jeg at det kan være lurt for oss begge å dele det på midten.

tenkt situasjon :

vi kjøper hus til 4 mill

jeg har 1.7 i egenkapital og tar opp lån på 300 000

han tar opp lån på 2 mill

da vil vi eie 50 % hver og bare være ansvarlig for 50 % hver. Kan det funke ?

Skrevet

Du har din eierandel på 50% ja, akkurat som han. Men hvis han tar opp lånet mens dere er gift og dere ikke har særeie vil resterende lån deles mellom dere i tilfelle brudd. Jeg hadde brukt noen tusenlapper og hørt med advokat hvordan det løses på best mulig måte slik at det er trygg og rettferdig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har masse egenkapital, han har ingenting. Han tjener masse, jeg tjener ingenting. For at vi skal stå likestilte tenker jeg at det kan være lurt for oss begge å dele det på midten.

tenkt situasjon :

vi kjøper hus til 4 mill

jeg har 1.7 i egenkapital og tar opp lån på 300 000

han tar opp lån på 2 mill

da vil vi eie 50 % hver og bare være ansvarlig for 50 % hver. Kan det funke ?

Det virker som en god plan. Men jeg tror fremdeles at det er mer praktisk å ta et felles lån på 2,3 mill som dere betjener slik du beskriver.

Bra å diskutere seg igjennom hva som skal skje ved et eventuelt brudd, og å lage en skriftlig avtale om det dere blir enige om. Normalen er jo at den egenkapitalen du hadde med inn i ekteskapet vil være din ved et eventuelt brudd

Skrevet

Dere kan ha felles lån selv om du har mer egenkapital. Vi løste en slik ting vet at jeg lånte ham halvparten av min egenkapital (med renter selvsagt) og deretter justerte dette slik at han betalte mer til banken (på lånet) enn meg. Ettersom forskjellen på egenkapital og inntekt er såpass stor er kanskje dette litt for drøyt i deres tilfelle.

Men jeg er ganske så sikker på at banken har råd til dere ang dette, selv om dere har felles lån. Det er bare om å gjøre å ha papirene i orden.

Skrevet

Hm, ja det er sikkert flere løsninger enn jeg har tenkt på her, jeg vil bare at alt skal være mest mulig rettferdig. Klart at vi aaaaaldri skal gå fra hverandre ( ;) ) men det er greit å ha ting på plass på alle måter uansett.

Banken har sikkert sine lure ideer de også ja, takk for innspill her - greit å vite at vi ikke er helt på jordet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde skjev egenkapital ved at vår felles bolig har sikkerhet i en utleiebolig han gikk inn i ekteskapet med. Den er hans arv og han har rett på å ta den med selv hvis vi skulle skilles. Det er noe lån på denne som er inkludert i vårt felles lån. Vi løste det slik at vi har ett felles lån, men laget en skriftlig avtale som detaljerer nedbetalingen av denne. Dvs vi eier 50% av huset hver, mens jeg kun har ansvar for 43% av lånet.

Anonymous poster hash: 8d2de...377

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...