Gå til innhold

Arve bolig eller penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er så heldig at jeg skal få arve min mors barndomshjem.

Så var det noen som sa at jeg burde heller arve penger (si 1 million) som jeg så bruker til å kjøpe huset for. Da blir det jo bare å flytte penger på papiret.

jeg vet at min mor i sin tid "kjøpte" det samme huset for 200.000 av mine besteforeldre, og det gjorde visst papirarbeidet etter deres død mye enklere. Men dette er jo flere år siden.

Er det noen som vet noe om dette og kan gi meg råd før neste torsdag (da skal papirene underskrives)

På forhånd takk :)

Redigert:

Jeg skal ikke bo i huset, jeg skal delvis leie det ut og bruke deler av det som fritidsbolig.

Endret av Elin Felin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du selv skal bo der i minst 1 år før du eventuelt selger det er det best å arve huset.

Om du skal bare bo der så er det bedre å arve huset.

Anonymous poster hash: 9f931...d1a
Skrevet (endret)

Den eneste mulige forskjellen jeg vet om gjelder dokumentavgiften.

Hvis du kjøper huset, må du betale dokumentavgift som utgjør 2,5 % av omsetningsverdien. Er verdien 1 million må du betale 25 000 i dokumentavgift til staten.

Dersom du derimot arver huset fra noen som er død, så slipper du å betale dokumentavgift. I dette tilfellet lever moren din, men dersom faren din er død og huset også tilhørte ham, så arver du deler av huset, og denne delen skal du ikke betale dokumentavgift for. La oss si at du er eneste barnet til foreldrene dine og at faren din er død. Moren din overtok huset i uskifte da han døde. I så fall blir det regnet dokumentavgift på den delen som regnes å komme fra moren din, men ikke på den delen som regnes å komme fra faren din som arv, og den delen utgjør 3/8-deler ved at halve huset regnes som arv fra faren din, men moren din arver 1/4-del av denne halvparten mens du arver resten. I så fall sparer du 3/8-deler av kr 25 000. Det vil si ca 9 000.

Endret av Testosteron
  • Liker 1
Skrevet

Ikke helt sikker på hvordan regnestykket blir, men om du arver huset og senere selger må du skatte for gevinst mellom din salgssum og den opprinnelige salgssum. Kjøper du huset for 1 mill, er det gevinsten mellom senere salgssum og 1 mill du må skatte av. Spør en ekspert om dette. Her er som sagt ikke 100% sikker på regnestykket!

Anonymous poster hash: a1eb8...661

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...