Gå til innhold

"Bufferkonto" og lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bufferkonto med ca det samme beløpet som står igjen på billånet mitt nå (ca 20000). Lurer på om jeg bør betale ut lånet nå, bli gjeldfri og bruke det som ellers ville gått til lånet til å bygge opp bufferen igjen (vil ta 10 mnd). Eller om jeg bør beholde bufferen, betale ned på lånet som vanlig, og være i samme situasjon om 10 mnd - gjeldfri med samme buffer. Og om jeg bør gjøre det nå før årsskifte, eller vente. Tenker både på renter, skatt, uforutsette ting osv.

Liker ikke å ha lån og penger på konto når jeg kan "gå i null", men det er samtidig litt skummelt å bruke hele bufferen, selv om den ikke er veldig stor. Jeg sparer flere steder, bla BSU, så jeg vil ikke kunne spare mer enn det jeg bruker på lån.

Dersom noe uforutsett skulle skje, så vil jeg ha mulighet til å låne av både foreldre og arbeidsgiver. Så jeg vil uansett ikke stå på bar bakke om jeg ikke har bufferen.

Sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men jeg er litt usikker her.

Anonymous poster hash: b788c...832
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får sannsynligvis mindre i renter for pengene du har på konto enn hva du betaler i renter på billånet. Sånn sett bør du heller betale ned billånet enn å ha penger på konto.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en bufferkonto med ca det samme beløpet som står igjen på billånet mitt nå (ca 20000). Lurer på om jeg bør betale ut lånet nå, bli gjeldfri og bruke det som ellers ville gått til lånet til å bygge opp bufferen igjen (vil ta 10 mnd). Eller om jeg bør beholde bufferen, betale ned på lånet som vanlig, og være i samme situasjon om 10 mnd - gjeldfri med samme buffer. Og om jeg bør gjøre det nå før årsskifte, eller vente. Tenker både på renter, skatt, uforutsette ting osv.

Liker ikke å ha lån og penger på konto når jeg kan "gå i null", men det er samtidig litt skummelt å bruke hele bufferen, selv om den ikke er veldig stor. Jeg sparer flere steder, bla BSU, så jeg vil ikke kunne spare mer enn det jeg bruker på lån.

Dersom noe uforutsett skulle skje, så vil jeg ha mulighet til å låne av både foreldre og arbeidsgiver. Så jeg vil uansett ikke stå på bar bakke om jeg ikke har bufferen.

Sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men jeg er litt usikker her.

Anonymous poster hash: b788c...832

Om det tar så lang som 10 måneder å spare 20 000 bør du ha en buffer på i alle fall 20 000.

Anonymous poster hash: 1a0eb...d19

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde mye mer på bufferkontoen, men det gikk med en god del når jeg måtte ut med større depositum i fjor. Jeg har så klart regningskonto hvor jeg setter av ekstra til større regninger (lisens, bilavgift, strøm osv), og annet som kommer oppå det igjen, går inn på bufferen. Så det vil nok ikke ta fulle 10 mnd å fylle den igjen (eller fulle 10 mnd å betale ned billånet om jeg setter inn litt ekstra der i stedet). Men om jeg bare tar de 2000 jeg betaler på billånet nå og setter på buffer i stedet vil det ta 10 mnd, "worst case". Og da vil jeg også være gjeldfri , og allikevel ikke være helt ute og kjøre om det skulle skje noe, føler jeg er rimelig trygg økonomisk ellers.

Anonymous poster hash: 032b5...56a
Skrevet

Du får sannsynligvis mindre i renter for pengene du har på konto enn hva du betaler i renter på billånet. Sånn sett bør du heller betale ned billånet enn å ha penger på konto.

True, men hvis det dukker opp større og uforutsette utgifter, så blir det jo kjipt å ta opp et lån uten sikkerhet med eventuelt enda større renter, noe som kan bli dyrere. Så det er jo en sjanse man enten tar eller ikke. Hvis du kan overleve greit på å "tape" renteutgiftene i forbindelse med bilen, så hadde jeg nok heller gjort det. For meg ville ikke det vært en dårlig investering for ekstra økonomisk sikkerhet =) Men det spørs vel litt på økonomien til TS generelt. Jeg lever trangt fra måned til måned for tiden, så jeg "tør" ikke å gå uten buffer, hehe.

Anonymous poster hash: 82c61...197

Skrevet

True, men hvis det dukker opp større og uforutsette utgifter, så blir det jo kjipt å ta opp et lån uten sikkerhet med eventuelt enda større renter, noe som kan bli dyrere. Så det er jo en sjanse man enten tar eller ikke. Hvis du kan overleve greit på å "tape" renteutgiftene i forbindelse med bilen, så hadde jeg nok heller gjort det. For meg ville ikke det vært en dårlig investering for ekstra økonomisk sikkerhet =) Men det spørs vel litt på økonomien til TS generelt. Jeg lever trangt fra måned til måned for tiden, så jeg "tør" ikke å gå uten buffer, hehe.

Det er sant, men trådstarteren skriver at "Dersom noe uforutsett skulle skje, så vil jeg ha mulighet til å låne av både foreldre og arbeidsgiver. Så jeg vil uansett ikke stå på bar bakke om jeg ikke har bufferen."

Skrevet

Jeg hadde betalt ned lånet

Skrevet

Ikke mye å lure på. Betal ned lånet så fort som mulig.

Men jeg hadde for ordens skyld hørt med mine foreldre om dette

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også betalt ned lånet.

Skrevet

Hvis du vil bli kvitt lånet raskest mulig, så foreslår jeg å betale inn 10 000 kr ekstra nå og så fortsette å betale på lånet og spare i buffer i normal tempo. Da blir du gjeldsfri om ikke så lenge, samtidig som du blir trygg med tanke på uforutsugbare utgifter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...