Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Ser at det finnes noen tråder om dette allerede, men noen skulle foregåvia mail osv så jeg lagde en ny tråd :-)

Ble neeesten med på shoppestopp 2013 men reiste til både London og Gdansk så der var det ikke noe håp for meg gitt...

Jeg ønsker dette for å

- ha et spennende nyttårsforsett som ikke handler om trening/vekt/skole

- vite hva jeg faktisk har av klær osv, og bruke det!

- spare penger

- prøve å skåne miljøet for hensynsløs småshopping (poser, emballasje, kvitteringer kommer jo også med når man handler!)

Tenker i hovedsak klær, elektronikk, nips, mat (lunsj på jobb osv) og dyre salongbehandlinger. Her inne kan vi diskutere litt hvor grensa går og lage regler:-)

Håper du vil bli med!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bare for ett år?

Anonymous poster hash: 55f74...40d

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor bare for ett år?Anonymous poster hash: 55f74...40d

Begynner med ett år! Er bare bra med delmål

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg er med (som nevnt i en annen tråd)! :) Men jeg ha noen nye sokker først, ellers blir det krise utpå sommeren.. Jeg gjør det først og fremst for å gi meg selv anledning til å "bruke opp" det jeg allerede har, og være litt kreativ med å fikse opp ting og tang som er lagret i skuffer og skap. Dernest fordi det blir et kjempeutlegg med skifting av tak på vårparten, og jeg har ikke lyst å låne mer enn absolutt nødvendig for å greie det. :) Dessuten er det utfordrende og en ny erfaring, og det liker jeg! :)

Endret av Aurora M.
Skrevet

Jeg er med i den mailgruppa TS nevner, men deltar gjerne i denne tråden også. Selv har jeg ikke fullstendig shoppestopp før 1. januar, men jeg har klart å redusere forbruket mitt av klær og ting med ca. 80% på tre år.

Mitt beste tips er å tenke nøye gjennom forbruk og behov på forhånd, sette klare regler og huske å belønne seg selv. Før jeg begynte å redusere mitt eget forbruk, spiste jeg ute 2-3 ganger i året og brukte 600 kroner på frisør årlig. Jeg gikk aldri på kino, konsert e.l. Jeg anså slike ting som unødvendig luksus. Samtidig så jeg på det å gå bananas i salgsavdelingen på H&M som en nødvendighet, og klærne levde et meget kort liv i skapet mitt før de endte opp hos Fretex.

Jeg forsøkte å kutte forbruket mitt flere ganger, uten å lykkes. Så skjønte jeg at jeg var nødt til å ha en eller annen form for belønning dersom jeg skulle greie det. Mye av motivasjonen min kom av at jeg ble stadig mer bevisst på miljøproblematikk, så jeg ønsket å gi meg selv belønninger som ikke hadde stor belastning på miljøet.

I dag har jeg altså klart å redusere shoppingen ganske mye, og ser frem til et helt shoppingfritt år i 2014. Som belønning spiser jeg ute sammen med kjæresten hver fredag. Jeg er så heldig å ha en restaurant i nabolaget der man får god middag for en hundrelapp, så dette koster meg ca. 500 kroner i måneden. I tillegg har jeg begynt å gå til en dyrere og bedre frisør, og bruker ca. 1200 kroner i året på det.

Andre har kanskje annen motivasjon enn meg, eller andre forbruksposter de vil kutte ut, men det kan være lurt å friste seg selv med en belønning med jevne mellomrom, for å unngå å gå på en smell. Belønningen kan selvfølgelig variere ut i fra hvilken motivasjon man har for å gjennomføre shoppestoppen, eller hvilke regler man har satt seg. Hva med en månedlig kinotur/ cafébesøk/ hjemmespa, som belønning for å ha klart å holde forsettene?

I tillegg har jeg en selvlagd liste med ting som jeg anser som luksus, uten at det innebærer forbruk av ting. Jeg drar den frem når jeg føler at jeg vil unne meg noe, selv om shopping er utelukket. På lista står forslag til ulike aktiviteter jeg trives med, for eksempel fotbad, lange gåturer med podcaster på øret og kosekvelder med pledd, bok og tekopp. Jeg hadde sjelden tid til dette før, og det var en av grunnene til at jeg stadig følte behov for å "unne meg noe"; jeg var alltid stresset, og hadde sjelden tid til kos og avslapning. I ettertid har jeg forstått hvor mye tid og energi jeg brukte på det å anskaffe meg ting, og når jeg sluttet med det, fikk jeg jo plutselig masse tid til avslapning og kos!

Alt i alt vil jeg si at det å redusere forbruket mitt har gitt meg mye bedre livskvalitet. De pengene jeg bruker på "belønninger" er ingenting imot det jeg sparer, og har bidratt til å gi meg mange koselige opplevelser. Jeg savner sjelden eller aldri å fråtse i akrylklær på H&M, og gleder meg faktisk til shoppestopp i 2014! :)

• Liker 14
Skrevet

Jeg skal ha delvis shoppestopp i 2014. Altså skal jeg prioritere hva som er viktigst, og ta det derfra. Jeg kjøper allerede nesten ingen klær nye, mye blir kjøpt på loppemarked og bruktbutikker.

Anonymous poster hash: d635d...8bf
  • Liker 3
Skrevet (endret)

:velkommen:

Godt å høre at flere er med her også, kanskje litt teit av meg å lage enda en tråd om samme emnet, men syns bare det blir litt lettere å se hvordan det går med folk og diskutere åpent her inne.

Andre har kanskje annen motivasjon enn meg, eller andre forbruksposter de vil kutte ut, men det kan være lurt å friste seg selv med en belønning med jevne mellomrom, for å unngå å gå på en smell. Belønningen kan selvfølgelig variere ut i fra hvilken motivasjon man har for å gjennomføre shoppestoppen, eller hvilke regler man har satt seg. Hva med en månedlig kinotur/ cafébesøk/ hjemmespa, som belønning for å ha klart å holde forsettene?

Alt i alt vil jeg si at det å redusere forbruket mitt har gitt meg mye bedre livskvalitet. De pengene jeg bruker på "belønninger" er ingenting imot det jeg sparer, og har bidratt til å gi meg mange koselige opplevelser. Jeg savner sjelden eller aldri å fråtse i akrylklær på H&M, og gleder meg faktisk til shoppestopp i 2014! :)

Det med belønning var kjempelurt, Miss-Grey, må finne på noe sånt jeg også! Og akryl-klærne på HM savner ikke jeg heller, uansett hvor mange "SALG" og "70%" det står rundt om kring.

Så fint at folk vil være med, får motivasjon som bare det, jeg :smilyblomst:

Endret av vestia
Skrevet

Jeg er med (som nevnt i en annen tråd)! :) Men jeg ha noen nye sokker først

:fnise:

Skrevet

Gleder meg og håper noen flere blir med :-)

Anonymous poster hash: 485dc...6d8

• Liker 2
Skrevet

dytt

Anonymous poster hash: d635d...8bf
Skrevet

dytt Anonymous poster hash: d635d...8bf

Ja, godt nyttår alle sammen! Nå starter det! Shoppestopp! :D

Litt teit situasjon, men må takke nei til restaurantbesøk imorgen. Shoppestopp gjelder for min del også dyre middager, så man kan kose seg sammen og lage mat heller enn å kjøpe mat:-)

Regnet nemlig på restaurantforbruket mitt og der kan det visst kuttes noe så grasalt... De kaller meg gjerrige men stopp er stopp:-)

Hva blir DIN første utfordring?

Skrevet

Blir med her også , jeg da!! Min største utfordring blir de spesielle anledningene , festligheter og reiser frister det alltid med noe nytt! Men jeg har ikke full shoppestopp da , men skal virkelig tenke meg om før jeg handler-om det er til meg selv eller barna. Trenger vi det , blir det brukt , og ikke minst kvalitet! Frisør skal også reduseres , mat ute , og strøm ;-)

Skrevet

Slenger meg på her, selvom det nok ikke blir fullstendig shoppestopp for min del. Jeg vil jobbe med å minske forbruket mitt, for jeg vet jeg har en lei tendens til å slenge rundt meg med pengene i hytt og pine. Da forsvinner de jo fryktelig fort fra kontoen dessverre..

• Liker 1
Skrevet

Trur eg og sleng meg på her! :danse:

For meg kjem det nok til å gjelde både kle og spesielt dette med "sløsing" med pengar på matbutikk av ting/mat/snop/snacks som eigentleg ikkje trengs!

• Liker 1
Skrevet

Trur eg og sleng meg på her! :danse:

For meg kjem det nok til å gjelde både kle og spesielt dette med "sløsing" med pengar på matbutikk av ting/mat/snop/snacks som eigentleg ikkje trengs!

:danse:

Bra tiltak! Herlig med nye deltakere:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, godt nyttår alle sammen! Nå starter det! Shoppestopp! :D

Litt teit situasjon, men må takke nei til restaurantbesøk imorgen. Shoppestopp gjelder for min del også dyre middager, så man kan kose seg sammen og lage mat heller enn å kjøpe mat:-)

Regnet nemlig på restaurantforbruket mitt og der kan det visst kuttes noe så grasalt... De kaller meg gjerrige men stopp er stopp:-)

siske ting nsoom klær

Hva blir DIN første utfordring?

Men er restaurantbesøk/spa etc med i shoppestopp da? Jeg trodde det kun gjaldt fysiske ting som klær etc..

Anonymous poster hash: 43d4b...f10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror mange praktiserer "shoppestopp" på forskjellig måte, men slik jeg har forstått det fra tidligere betyr det å bruke mindre/ingen penger på materielle ting som klær og sminke som man ikke MÅ ha og heller bruke pengene på opplevelser :-)

Anonymous poster hash: a91a2...d32

Skrevet (endret)

Men er restaurantbesøk/spa etc med i shoppestopp da? Jeg trodde det kun gjaldt fysiske ting som klær etc.. Anonymous poster hash: 43d4b...f10

Spørs jo på hvor pengene flyr hen, alle har forskjellig forbruk :-) jeg vil spare et stort beløp i år i tillegg så skal kutte ganske mye selv. Men litt mat ute og vennehygge må det jo bli!

Tror mange praktiserer "shoppestopp" på forskjellig måte, men slik jeg har forstått det fra tidligere betyr det å bruke mindre/ingen penger på materielle ting som klær og sminke som man ikke MÅ ha og heller bruke pengene på opplevelser :-)Anonymous poster hash: a91a2...d32

Ja det er mange som gjør det slik du nevner. Kvalitetstid>ting

Endret av vestia
Skrevet

Jeg blir gjerne med. Men blir nok delvis shoppestopp. Har barn som vokser, og vet undertøy og sokker vil det bli behov for i løpet av året. Men skal ikke shoppe noe jeg ikke trenger.

Min belønning blir en utenlandstur i 3 uker til neste jul, med barna. Håper på Florida.

Skrevet

Jeg blir fort fristet av butikkenes tilbudsmail, og har pleid å motta 50+ om dagen. I desember har jeg meldt meg av alle listene, for å unngå fristelser i det nye året. Jeg har også fjernet alt fra watching-listen min på Ebay, slik at jeg slipper å bli fristet der. Vi har allerede "Nei takk til reklame" på postkassa, så nå håper jeg at jeg unngår en del av de daglige fristelsene.

Dessverre gikk jeg på en smell i går; jeg trengte ny tekanne, og ville helst handle den inn før nyttår, i stedenfor å lage unntak fra reglene mine i det nye året. Grunnen til at jeg "trengte" en tekanne er for øvrig at den gamle var ødelagt. Jeg studerer hjemmefra, og sitter flere timer hver dag med pensum og tekanne, en veldig fin vane for meg som er glad i te! Det gjør liksom pensumlesingen litt mer lystbetont.

Iallefall endte jeg opp med tekanne, slik jeg hadde planlagt, men også med en kjole og en genser... Ikke helt bra! Jaja, jeg hadde ikke begynt på shoppestopp enda, men er litt misfornøyd med meg selv likevel. Skylder på at jeg allerede har hatt et veldig lavt forbruk i noen år, og egentlig hadde behov for både kjolen og genseren. Samtidig er det ganske unødvendig å "hamstre" ting på denne måten før en shoppestopp, da forsvinner jo litt av poenget.

Har dere andre noen tanker om gavekort? Jeg fikk flere til jul, og to av dem har varighet på ett år. Jeg ble litt rådvill på julaften når jeg pakket dem opp, hva gjør jeg egentlig med dem nå som jeg har shoppestopp? Det er litt dumt å ikke bruke dem (penger ut av vinduet for giveren), og jeg tror ikke jeg finner gaver til noen jeg kjenner i butikkene jeg har fått gavekort i heller. Det er flere ting jeg kunne tenke meg i de to butikkene, problemet er bare at alt jeg liker er dyrere enn summen på gavekortet, og jeg da må legge til penger selv. Er det "lov", synes dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...