Gå til innhold

Trygdesvindel, svart arbeid, skattejuks - Sier du i fra?

45 stemmer

1. 1. Om noen du kjenner (familie,venner) arbeidet svart ville du ha meldt i fra til myndighetene?

• Ja
      5
    • Nei
      29
    • Kanskje
      11
  2. 2. Om noen du kjenner (familie,venner) svindlet til deg trygdutbetalinger de ikke har rett på, ville du har meldt i fra til myndighetene?

• Ja
      18
    • Nei
      13
    • Kanskje
      14
  3. 3. Om noen du kjenner (familie, venner) bevisst jukser med selvangivelsen og snyter på skatten, ville du meldt i fra?

• Ja
      14
    • Nei
      20
    • Kanskje
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lys av to tråder her så lurer jeg på hva slags holdninger folk her inne egentlig har til det å betale til fellesskapet og å snyte på skatteinnbetalingene sine.

Trygdesvindel, svart arbeid og skattejuks (arv, selvangivelsen osv) virker det å være helt i orden å snyte skatten noen tusenlapper her og der for, om man ser på svarene i en del tråder her på økonomiforumet.

Mange oppfordrer faktisk andre til kriminelle handlinger.

Så hva slags holdninger har egentlig folk til det å bidra til fellesskapet og å bryte loven for å få noen kroner ekstra i håden? Svar i spørreundersøkelsen ovenfor ovenfor og begrunn i tråden!

Anonymous poster hash: a36c8...93d
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest ms_kwang
Skrevet

Ønsker ikke å begrunne for hvorfor jeg har svart på det og det egentlig.. Kommer helt ann på situasjonen tenker jeg.. :)

Skrevet

Ønsker ikke å begrunne for hvorfor jeg har svart på det og det egentlig.. Kommer helt ann på situasjonen tenker jeg.. :)

Det virker som mange mener det kommer an på situasjonen, men hvorfor er det slik at det å svindle staten for 2000 kroner hver måned i trygd er helt utenkelig, samtidig er det å snyte 2000 kroner i måneden i skatt er visstnok mer eller mindre helt i orden for mange...?

Skrevet

Jeg ser at flere ville meldt i fra om trygdesvindel enn de som snyter på skatten eller jobber svart, jeg ville gjerne likt å vite hvorfor?

Hva er det som gjør at det er mindre greit å ta ut 2000 kroner ekstra hver måned fra staten, men det er helt i orden å la være å betale inn 2000 kroner hver måned som man er pålagt å betale inn?

I sum er staten og fellesskapet like langt, noen har sørget for å putte 2000 i lomma som de ikke har rett på.

• Liker 1
Skrevet

Skulle ni också ha anmält de som anlitar hantverkare, städare eller barnpassning svart?

Skrevet

Skulle ni också ha anmält de som anlitar hantverkare, städare eller barnpassning svart?

De som kjøper svarte tjenester blir også straffet nå, så om noen blir tatt for svart arbeid så blir sannsynligvis de som har benyttet seg av tjenestene også straffet.

• Liker 2
Skrevet

Det virker som mange mener det kommer an på situasjonen, men hvorfor er det slik at det å svindle staten for 2000 kroner hver måned i trygd er helt utenkelig, samtidig er det å snyte 2000 kroner i måneden i skatt er visstnok mer eller mindre helt i orden for mange...?

Alle bør følge lovene hvis de ønsker å bo i Norge, men det er forskjell på å stjele og la være å subsidiere et system man er uenig i.

Anonymous poster hash: 3a41d...3d7

• Liker 1
Skrevet

Alle bør følge lovene hvis de ønsker å bo i Norge, men det er forskjell på å stjele og la være å subsidiere et system man er uenig i. Anonymous poster hash: 3a41d...3d7

Ikke når man med vitende og vilje nyter godt av det det samme systemet tilbyr. Du later som om det er forskjell på å stjele en bok i en bokhandel uten å late som om man har betalt og på å stå i kassen og si 'jammen denne har jeg allerede betalt for' når det ikke er sant. Det er ikke det, vet du. Det er stjeling, begge deler.

Anonymous poster hash: 7bbe6...dee

• Liker 2
Skrevet

Alle bør følge lovene hvis de ønsker å bo i Norge, men det er forskjell på å stjele og la være å subsidiere et system man er uenig i.

Men si du tar en vare i en butikk, og ikke legger igjen penger i kassa. Er dette da mer akseptabelt enn å ta samme summen ut av kassa som varen kostet?

Er det verre å ta en sum enn å la være å betale en sum?

Hva er verst av å snike seg unna bompengene og, om du jobber i et bompengeselskap, underslå den samme summen som man sniker seg unna fra selskapet du jobber i?

• Liker 1
Skrevet

Tja… Om jeg ville meldt ifra...

Svart arbeid: I utgangspunktet ja. Men syntes det er forskjell på om noen får betalt 500kr for å passe en hund en helg (bare et eksempel) eller om noen får pusset opp badet sitt svart.

Trygdesvindel: Denne syntes jeg er vanskelig. I utgangspungtet så ja, jeg ville meldt ifra. Men da skulle jeg vært 120% sikker på at det FAKTISK er trygdesvindel og ikke noen som snylter. Så mye vet man gjerne ikke om helsesituasjonen til venner og bekjente. Det kan være skjulte sykdommer og skader inne i bildet som vi som er rundt ikke er klar over.

Skatten: Denne er nok den jeg hadde hatt lavest terskel for å melde fra om. Men igjen, her er jeg veldig ukjent med regelværket og jeg ville mest sannsynlig ikke klart å fange opp om noen snyltet.

Litt OT, men har alltid lurt på dette. Hva om jeg betaler en venn la oss si 1000kr for å kjøre meg til flyplassen eller lignende. Bensin tur retur kommer på la oss si 400kr og personen kjøper seg mat og drikke for pengene h*n fikk av meg. Personen vil jo da gjerne sitte igjen med noen hundrelapper i pluss for turen. Blir dette å betale noen svart?

Skrevet

Litt OT, men har alltid lurt på dette. Hva om jeg betaler en venn la oss si 1000kr for å kjøre meg til flyplassen eller lignende. Bensin tur retur kommer på la oss si 400kr og personen kjøper seg mat og drikke for pengene h*n fikk av meg. Personen vil jo da gjerne sitte igjen med noen hundrelapper i pluss for turen. Blir dette å betale noen svart?

Nei, man kan tjene 4000,- i året fra en person. Om ikke beløpet er endret på nå, det vet ikke jeg helt..

Anonymous poster hash: 8267d...8c4

Skrevet

Tja… Om jeg ville meldt ifra...

Svart arbeid: I utgangspunktet ja. Men syntes det er forskjell på om noen får betalt 500kr for å passe en hund en helg (bare et eksempel) eller om noen får pusset opp badet sitt svart.

Trygdesvindel: Denne syntes jeg er vanskelig. I utgangspungtet så ja, jeg ville meldt ifra. Men da skulle jeg vært 120% sikker på at det FAKTISK er trygdesvindel og ikke noen som snylter. Så mye vet man gjerne ikke om helsesituasjonen til venner og bekjente. Det kan være skjulte sykdommer og skader inne i bildet som vi som er rundt ikke er klar over.

Skatten: Denne er nok den jeg hadde hatt lavest terskel for å melde fra om. Men igjen, her er jeg veldig ukjent med regelværket og jeg ville mest sannsynlig ikke klart å fange opp om noen snyltet.

Dette jeg har uthevet er regnet som småjobber som er hvitt arbeid så lenge det ikke overstiger 4000 kroner per person hvert år, og så lenge arbeidet som utføres ikke er innenfor samme bransje som personen jobber i til daglig: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/

Hvordan dette vil slå ut for den som mottar slike beløp står det ingenting om, men jeg vil tro at det er en grense for hvor mange småjobber man kan gjøre (en småjobb i uka til 3999 blir det jo en fin årslønn av når man ikke må betale skatt...) eller hvor mye man kan motta fra andre før man må skatte av det.

Skrevet

Når jeg vet det med sikkerhet melder jeg ifra.

Anonymous poster hash: c4d47...34e

Skrevet

De som svarer ja. Jeg tror det er enorm forskjell på hva man ville gjort og hva man faktisk gjør i en sånn situasjon.

Jeg tror de aller færreste ville utlevere noen de er glade i eller la det gå utover andre i familien som er uskyldige opp det hele. Feks. barn.

Anonymous poster hash: ef467...996
  • Liker 2
Skrevet

Men si du tar en vare i en butikk, og ikke legger igjen penger i kassa. Er dette da mer akseptabelt enn å ta samme summen ut av kassa som varen kostet?

Er det verre å ta en sum enn å la være å betale en sum?

Hva er verst av å snike seg unna bompengene og, om du jobber i et bompengeselskap, underslå den samme summen som man sniker seg unna fra selskapet du jobber i?

Ingen av delene er sammenliknbare, men det første eksempelet er dårligst. Der stjeler du enten varen eller pengene. I det andre eksempelet stjeler du en tjeneste. Det å betale skatt gir ikke noen tilsvarende motytelse. Man kan få det i noen tilfeller og det kan være uetisk å ta imot det hvis man snyter på skatten, men det er ingen sammenheng mellom skatten man betaler og ytelsene man evt. har krav på.

Når man i tillegg vet at mange andre snyter mye mer, og at mye av pengene man betaler inn blir sløst bort på prestisjeprosjekter som "månelandinger" det ikke blir noe av og snyltere som får trygd samtidig som de jobber svart blir det ikke spesielt sammenliknbart med å stjele.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det både er lovbrudd, og en moralsk sett svært egoistisk handling, så jeg har få skrupler mot å melde fra om snusk. Men jeg er nok så tydelig på dette at dersom kjente benytter seg av feks svart arbeid, så holder de tett om det...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har meldt ifra om en venn en gang..
Han lurte og løy til legen, slik at han kunne få papirer på at han hadde sosial angst og ikke kunne jobbe.
Han hadde gått så langt at han fikk ung uføre, jeg skjønner ikke hvordan han fikk det til.. men for han var det enkelt. Han skrøt hvordan han har fått til alt sammen, hvor dum Nav er.
Han sa det var bedre for han å være på ung uføre enn å jobbe..Fordi han fikk mer penger.Og rett og slett lat!

Så jeg gikk meg lei og rapporterte.
Såvidt jeg vet så har han vært uten noen som helst ytelser, men snylter på kjæresten som jobber..Mens han selv sover til langt ut på ettermiddagen og egentlig ikke gjør noe som helst. Tragisk..

Men finnes jo slike folk også...Overalt egentlig.. :)

Anonymous poster hash: 1c768...de9
  • Liker 1
Skrevet

Dere må huske på at dere må vite utrolig mye om situasjonen før dere melder fra.

Om dere har misstanke om at noen lyver for NAV og legen så må dere nesten ha vært med på møtene. Det kan være ting personen ikke sier til dere. Forteller han/henne til venner at de er sykemeldte pga ryggen så behøver ikke det å være diagnosen. Personen kan ha en diagnose de ikke vil ut med. Det er ikke dermed sagt de lyver til NAV, men til dere.

Skrevet

Dere må huske på at dere må vite utrolig mye om situasjonen før dere melder fra.

Om dere har misstanke om at noen lyver for NAV og legen så må dere nesten ha vært med på møtene. Det kan være ting personen ikke sier til dere. Forteller han/henne til venner at de er sykemeldte pga ryggen så behøver ikke det å være diagnosen. Personen kan ha en diagnose de ikke vil ut med. Det er ikke dermed sagt de lyver til NAV, men til dere.

Dette tenker jeg om såkalt trygdesvindel også, at mye av det mange anser som svindel egentlig er misforståelser og mange som kanskje er litt for store i kjeften for kanskje å skjule egne mindreverdighetskomplekser.

Jeg tror også som du at mange kan si at de er uføre på grunn av ryggen selv om det kan handle om mer psykiske problemer. Kjenner en slik person selv, det tok mange år før jeg fikk vite at det handlet mer om kraftige depresjoner enn om ryggen.

Skrevet

Eller hva om en statsminister innfører formueskatt på en slik måte at han og politikervennene hans slipper å betale noe som helst, mens en selvstendig næringsdrivende som bygger opp en bedrift og skaper arbeidsplasser må betale 500 000 i året for samme formue? http://www.na24.no/article3671695.ece

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...