AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #1 Skrevet 29. desember 2013 Hei. Jeg har vært mye sammen med en de siste ukene, kan vel kalle han en "nesten-kjæreste". Vi har snakket mye om problemer vi har hatt tidligere, jeg har fortalt mye om at jeg har fått erfare utroskap, da jeg hadde en ekskjæreste som flørtet med andre jenter på internett i over 1 år mens vi var sammen. Personen jeg er med nå liker ikke dette, han sier han ikke er sånn i det hele tatt, at når han er i et forhold vil han gjøre det ordentlig. Han har sagt at jeg er den eneste han tenker sånne typer tanker om. Likevel vet jeg at han er medlem på decate.no, noe som jeg har forstått som en slags "ny" nettby. Der kan man jo stemme på bilder, svare tilfeldige folk på alskens tvilsomme spørsmål, og treffe nye mennesker osv. På profilen hans står det riktignok bare at han er ute etter å treffe andre nerder som har samme interesser som han. I tillegg har han tilfeldigvis vært innom facebook mens jeg har sittet ved siden av han, og da har jeg sett ganske mange jentenavn nedover i meldingsboksen hans. Han har nylig gått ut av et ganske langt forhold, og han har fortalt at etter det var han med én jente i sommer. Han har fortalt at han tidligere for ganske mange år siden hadde perioder hvor han var ganske desperat etter fysisk bekreftelse. Jeg er så usikker på om han fortsatt har kontakt med jenter han har hatt noe med før, eller om alle de jentenavnene bare er venninner som han bare tenker venneting om, og ingenting annet. Jeg har fått erfare så altfor mye usikkerhet fra eksforloveden min, at jeg har vanskelig for å stole på at andre menn kan snakke med jenter bare som venninner og ikke ha seksuelle tanker om dem. Hvordan skal jeg klare å stole på han? Jeg har tenkt litt på å spørre han om vi kunne presentert de nærmeste kontaktene våre for hverandre. De vi snakker mest med på facebook og sånn. Fortalt kort hvem de er og hvordan man kjenner hverandre. Er dette noe som er veldig uakseptabelt? Jeg tror det hadde gjort meg litt mer avslappet, for da hadde jeg visst hvem de var, så hvis jeg så navnet deres, kunne jeg slappet av litt mer. Høres dette fornuftig ut? Eventuelt, hva annet kan jeg gjøre. Hvordan kan jeg snakke med han om det, bortsett fra å si at jeg er usikker på det, som han allerede vet.. Dette med datingsider og sånn føler jeg er en greie man ikke bør ha interesse av om man ser for seg et forhold med noen.. Takk på forhånd for svar, trenger råd! Anonymous poster hash: bc522...e76
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 ingen som har noen råd? Anonymous poster hash: d3e77...297
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Hei. Jeg har vært mye sammen med en de siste ukene, kan vel kalle han en "nesten-kjæreste". Vi har snakket mye om problemer vi har hatt tidligere, jeg har fortalt mye om at jeg har fått erfare utroskap, da jeg hadde en ekskjæreste som flørtet med andre jenter på internett i over 1 år mens vi var sammen. Personen jeg er med nå liker ikke dette, han sier han ikke er sånn i det hele tatt, at når han er i et forhold vil han gjøre det ordentlig. Han har sagt at jeg er den eneste han tenker sånne typer tanker om. Likevel vet jeg at han er medlem på decate.no, noe som jeg har forstått som en slags "ny" nettby. Der kan man jo stemme på bilder, svare tilfeldige folk på alskens tvilsomme spørsmål, og treffe nye mennesker osv. På profilen hans står det riktignok bare at han er ute etter å treffe andre nerder som har samme interesser som han. I tillegg har han tilfeldigvis vært innom facebook mens jeg har sittet ved siden av han, og da har jeg sett ganske mange jentenavn nedover i meldingsboksen hans. Han har nylig gått ut av et ganske langt forhold, og han har fortalt at etter det var han med én jente i sommer. Han har fortalt at han tidligere for ganske mange år siden hadde perioder hvor han var ganske desperat etter fysisk bekreftelse. Jeg er så usikker på om han fortsatt har kontakt med jenter han har hatt noe med før, eller om alle de jentenavnene bare er venninner som han bare tenker venneting om, og ingenting annet. Jeg har fått erfare så altfor mye usikkerhet fra eksforloveden min, at jeg har vanskelig for å stole på at andre menn kan snakke med jenter bare som venninner og ikke ha seksuelle tanker om dem. Hvordan skal jeg klare å stole på han? Du må jobbe med deg selv. Om du stiller krav til omgang med venner av det annet kjønn bør du gjøre det klart for ham så fort som mulig. Selv om man er ekser kan man være nære venner, og det er ingen mening i å kutte ut nære venner pga en partner. Jeg har tenkt litt på å spørre han om vi kunne presentert de nærmeste kontaktene våre for hverandre. De vi snakker mest med på facebook og sånn. Fortalt kort hvem de er og hvordan man kjenner hverandre. Er dette noe som er veldig uakseptabelt? Jeg tror det hadde gjort meg litt mer avslappet, for da hadde jeg visst hvem de var, så hvis jeg så navnet deres, kunne jeg slappet av litt mer. Høres dette fornuftig ut? Nei, det høres direkte dumt ut. Det er sjalusipreik. Ektefellen min har flere jentevenner på FB som jeg faktisk ikke aner hvem er og hvor de kommer fra. Noen merker jeg jo etter hvert at er kolleger, mens andre er venner fra tidligere. Jeg har da ingenting med det å gjøre. Jeg vet hvem hans nærmeste venner er, men å skulle få en partner til å måtte gjøre rede for seg slik du foreslår, høres bare teit ut. Hvorfor snoker du på FB i det hele tatt? Og hvorfor sjekker du vennelisten hans? Eventuelt, hva annet kan jeg gjøre. Hvordan kan jeg snakke med han om det, bortsett fra å si at jeg er usikker på det, som han allerede vet.. Dette med datingsider og sånn føler jeg er en greie man ikke bør ha interesse av om man ser for seg et forhold med noen.. Dette kan du godt si, men er dere uenige om slike ting, er det vel ikke så mye håp for et forhold. Det er essensielt at man har like verdier. Anonymous poster hash: bc522...e76 Anonymous poster hash: e82c1...ee2 1
Edvarda Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 Anonymous poster hash: e82c1...ee2 Du skriver mye jeg er uenig i, ...ee2, men skråsikker og bombastisk er du. Kanskje du skal ta høyde for at ikke alle er eksakt som deg? Jeg er enig med TS i at datingsider ikke bør ha noen plass i et kjærlighetsforhold, og synes at å være "bestevenner" med diverse ekser er barnslig og i beste fall naivt. Er det så vanskelig å finne venner at du ikke kan ta noen du ikke har ligget med? Min erfaring tilsier at en manns venner av det annet kjønn som oftest er enten interesserte, men har havnet i vennesonen hans, eller at han har vært interessert, men ikke kommet noen vei. Med mindre de faktisk har vært sammen på et tidspunkt og er ekser, hvorav jeg tror en av de nevte situasjonene som oftest fortsatt gjelder... Nemlig at en av eksene egentlig kunne tenke seg å gjenoppta relasjonen. Men for all del, tvihold på venninner og ekser og dateprofiler, det blir nok et nært og varmt forhold ut av det 1
Betasuppe Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 Kan det tenkes at han er "nestenkjæreste" med fler enn bare deg? 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Kan det tenkes at han er "nestenkjæreste" med fler enn bare deg? Han har sagt at det bare er meg han har denne relasjonen til, fordi han har erfart hva som funker for han og ikke, at han vet hva som er viktig nå, og at han vil gjøre det ordentlig når han først skal gjøre det. Så jeg prøver jo å stole på at det bare er meg. Men det er vanskelig når han har så mange jentevenner han snakker så mye med. Prøver å stole på at en mann kan snakke med venninner uten å ha baktanker med det, at han bare bryr seg om dem som mennesker. Men uheldigvis var jeg forlovet med en som viste seg å på et eller annet tidspunkt ha flørtet med nesten alle jentevenninnene sine, så jeg kunne aldri stole på om venninnen han snakket med var bare en venn eller en han hadde vært interessert i. Jeg er redd dette er tilfellet med han jeg er med nå også.. =/ Anonymous poster hash: d3e77...297
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 Men tilbake til det viktigste spørsmålet for meg akkurat nå da; kan jeg snakke med han om det med å si kort hvem de forskjellige venninnene er, mot at jeg gjør det samme for han med de jeg snakker mest med? Vi har et ganske åpent og ærlig forhold når det gjelder problemer vi har osv, han vet at jeg sliter mye med usikkerhet, og at jeg ikke vil at det skal gå utover han, at jeg bare vil prøve å ordne en løsning så jeg kan fungere sammen med han (noe jeg virkelig vil få til). Han er veldig forståelsesfull, men er dette for mye å be om? Anonymous poster hash: d3e77...297
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Hvor gammel er han? Anonymous poster hash: a7d49...470
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Du skriver mye jeg er uenig i, ...ee2, men skråsikker og bombastisk er du. Kanskje du skal ta høyde for at ikke alle er eksakt som deg? Jeg er enig med TS i at datingsider ikke bør ha noen plass i et kjærlighetsforhold, og synes at å være "bestevenner" med diverse ekser er barnslig og i beste fall naivt. Er det så vanskelig å finne venner at du ikke kan ta noen du ikke har ligget med? Min erfaring tilsier at en manns venner av det annet kjønn som oftest er enten interesserte, men har havnet i vennesonen hans, eller at han har vært interessert, men ikke kommet noen vei. Med mindre de faktisk har vært sammen på et tidspunkt og er ekser, hvorav jeg tror en av de nevte situasjonene som oftest fortsatt gjelder... Nemlig at en av eksene egentlig kunne tenke seg å gjenoppta relasjonen. Men for all del, tvihold på venninner og ekser og dateprofiler, det blir nok et nært og varmt forhold ut av det Jeg har vært lykkelig gift i fem år og sammen med den samme mannen med alle jentevennene i et tiår, så ja, vi har faktisk et nært og varmt forhold. Men så fint at du er uenig med meg (og antakelig nestenkjæresten) og enig med TS, det er helt sikkert til stor hjelp Hvis TS synes at disse jentevennene er problematiske, må hun jo si fra - det var jo akkurat det jeg sa. Din erfaring er veldig forskjellig fra min erfaring. Det kan jo hende at denne nestenkjæresten ser disse tingene slik jeg, min ektefelle og våre venner ser dem, og ikke sånn som du og TS ser dem. For mange er det helt uproblematisk med ekser som venner. Men det er klart, lever man i et sjalusiunivers som dere gjør, så er det problematisk, og da får dere heller stille tydelige krav til en partner - noe annet har jeg ikke sagt. Dere kommer uansett ikke til å forandre min og mange andres oppfatning. I TS' tilfelle er det jo tydelig at hun er ekstra på vakt fordi hun har blitt såret tidligere, og det var derfor jeg mente at hun bør jobbe med seg selv. Å fremstå som sjalu og eiesyk er neppe noen vei å gå, og hun later til å ha mer innsikt enn deg i dette, faktisk. Anonymous poster hash: e82c1...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Hvor gammel er han? Anonymous poster hash: a7d49...470 Han er 31. Jeg er 22, så ja, det er aldersforskjell, men det er ikke noe problem i utgangspunktet. Anonymous poster hash: d3e77...297
Betasuppe Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Han er 31. Jeg er 22, så ja, det er aldersforskjell, men det er ikke noe problem i utgangspunktet. Anonymous poster hash: d3e77...297 Han har sagt at det bare er meg han har denne relasjonen til, fordi han har erfart hva som funker for han og ikke, at han vet hva som er viktig nå, og at han vil gjøre det ordentlig når han først skal gjøre det. Så jeg prøver jo å stole på at det bare er meg. Men det er vanskelig når han har så mange jentevenner han snakker så mye med. Prøver å stole på at en mann kan snakke med venninner uten å ha baktanker med det, at han bare bryr seg om dem som mennesker. Men uheldigvis var jeg forlovet med en som viste seg å på et eller annet tidspunkt ha flørtet med nesten alle jentevenninnene sine, så jeg kunne aldri stole på om venninnen han snakket med var bare en venn eller en han hadde vært interessert i. Jeg er redd dette er tilfellet med han jeg er med nå også.. =/ Anonymous poster hash: d3e77...297 Ja han SIER at han bare har denne typen relasjon til deg ja... men HAR han det? Og "desperat etter fysisk bekreftelse" - får ikke håpe han fortsetter å være det etter å ha blitt ordentlig sammen med deg. Jeg ville gjort som do foreslo i åpningsinnlegget. Spør hvem disse damene er, og hvordan han ble kjent med dem. Ærlig sak. Følg nøye med på kroppsspråk. Hvis han blir aggressiv og kort i responsen, så skjuler han noe definitivt! 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Ja han SIER at han bare har denne typen relasjon til deg ja... men HAR han det? Og "desperat etter fysisk bekreftelse" - får ikke håpe han fortsetter å være det etter å ha blitt ordentlig sammen med deg. Jeg ville gjort som do foreslo i åpningsinnlegget. Spør hvem disse damene er, og hvordan han ble kjent med dem. Ærlig sak. Følg nøye med på kroppsspråk. Hvis han blir aggressiv og kort i responsen, så skjuler han noe definitivt! Så jeg kan ikke stole ordentlig på at han sier sannheten fordi han har mange jentevenner? =/ Anonymous poster hash: d3e77...297
Gjest s@nd Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 (endret) Min kjære har mange jentevenner, men jeg har lært meg at det ikke er noe problem for meg. De følger med fortiden, og noen har han enda kontakt med, men som venner, ikke noe mer. Bare fordi andre sier at du ikke bør stole på han, så bør du ikke høre på det. De vet ingenting om hans situasjon. For alt du vet er han helt uskyldig. Ingen andre vet hva han tenker, hva han vet. Ikke du en gang, men du må følge magefølelsen. Virker han som en person du kan slå deg til ro med? Virker han omsorgsfull ovenfor deg? Holder han samtaler skjult for deg? Lukker han åpenbart facebooksiden fordi du kommer inn i rommet? Virker han veldig hemmelighetsfull? Eller er han ærlig? Slike ting må du spørre deg selv om. Ikke hør på folk som sier du bør dumpe han fordi han KANSKJE skjuler noe for deg, at han virker som "eksen min" og det er ikke bra, eller lignende. Det kommer som regel slike kommentarer, ikke hør på det. Det var deres situasjon, ikke nødvendigvis din. Ta i mot råd, men gjør det DU føler er riktig. Ønsker du å vite hvem hans venninner er og hvordan han kjenner de, spør han. Ønsker du å stole på han, følg magefølelsen; virker han som en ærlig og oppriktig person? Forresten; du trenger ikke spørre han om alle hans jentevenner, men du kan jo gjøre det mindre "åpenbart" ved å spørre om guttevenner og. :-) Endret 30. desember 2013 av s@nd
Edvarda Skrevet 1. januar 2014 #14 Skrevet 1. januar 2014 Jeg har vært lykkelig gift i fem år og sammen med den samme mannen med alle jentevennene i et tiår, så ja, vi har faktisk et nært og varmt forhold. Men så fint at du er uenig med meg (og antakelig nestenkjæresten) og enig med TS, det er helt sikkert til stor hjelp Hvis TS synes at disse jentevennene er problematiske, må hun jo si fra - det var jo akkurat det jeg sa. Din erfaring er veldig forskjellig fra min erfaring. Det kan jo hende at denne nestenkjæresten ser disse tingene slik jeg, min ektefelle og våre venner ser dem, og ikke sånn som du og TS ser dem. For mange er det helt uproblematisk med ekser som venner. Men det er klart, lever man i et sjalusiunivers som dere gjør, så er det problematisk, og da får dere heller stille tydelige krav til en partner - noe annet har jeg ikke sagt. Dere kommer uansett ikke til å forandre min og mange andres oppfatning. I TS' tilfelle er det jo tydelig at hun er ekstra på vakt fordi hun har blitt såret tidligere, og det var derfor jeg mente at hun bør jobbe med seg selv. Å fremstå som sjalu og eiesyk er neppe noen vei å gå, og hun later til å ha mer innsikt enn deg i dette, faktisk. Anonymous poster hash: e82c1...ee2 Jaja, såvidt jeg husker var du ganske knallhard på at TS (og alle andre) burde være som deg. Jeg gidder ikke lete etter ironiflagg-smiley, eller skrive som anonym for den del Men jeg er fortsatt veldig uenig med deg og vennene dine. Å tvinge usikkerhet på andre, og kreve mer tillit og trygghet fra dem enn de opplever grunn til å føle er ikke greit. Hvorvidt man "fremstår" som usikker eller bare føler det inni seg er vel neppe problemets kjerne.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #15 Skrevet 1. januar 2014 Jaja, såvidt jeg husker var du ganske knallhard på at TS (og alle andre) burde være som deg. Jeg gidder ikke lete etter ironiflagg-smiley, eller skrive som anonym for den del Men jeg er fortsatt veldig uenig med deg og vennene dine. Å tvinge usikkerhet på andre, og kreve mer tillit og trygghet fra dem enn de opplever grunn til å føle er ikke greit. Hvorvidt man "fremstår" som usikker eller bare føler det inni seg er vel neppe problemets kjerne. Hvor har jeg skrevet at alle burde være som meg? Hvilken rett har du til å gå til angrep fordi jeg poster som AB? Hvor har jeg tvunget usikkerhet på andre? Og til sist: Hva er det i det du skriver som er til hjelp for TS? Anonymous poster hash: e82c1...ee2
Edvarda Skrevet 1. januar 2014 #16 Skrevet 1. januar 2014 Hvor har jeg skrevet at alle burde være som meg? Hvilken rett har du til å gå til angrep fordi jeg poster som AB? Hvor har jeg tvunget usikkerhet på andre? Og til sist: Hva er det i det du skriver som er til hjelp for TS? Anonymous poster hash: e82c1...ee2 Jeg skulle til å svare deg, men alt du spør om finner du svar på i det jeg alt har skrevet. Fortsatt godt nyttår
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2014 #17 Skrevet 1. januar 2014 TS her. jeg pratet med han og vi fortalte kort om hvem vi prater mest med på Facebook. han syntes det var litt rart, men han ble ikke sint eller noe, han fortalte hvem som var ekser (det var to), og de andre var bare venninner som det aldri hadde vært noe romantisk med. jeg tenker at når han fortalte hvem eksene var, så hadde han nok vært ærlig om det hadde vært noe romantisk med de andre også, eller? det plager meg fortsatt litt at han har så mange venninner han prater med, men han har jo levd litt lengre enn meg, og han liker å prate med folk om spesielle interesser osv, så jeg tror jeg innerst inne stoler på at de bare er venninner, ingenting annet. men et siste spørsmål: hvordan er det normalt å takle disse venninnene i virkeligheten? om han skulle møtt en av dem på en kaffe eller noe lignende. er det helt normalt å takle det fint uten å være sjalu og mistenksom? vi er jo ikke sammen enda. han har en mild form for asperger, så han trenger litt ekstra tid på å tolke følelsene sine og venne seg til intimiteten osv, så vi tar ting veldig sakte. men han sier at vi er helt ekslusive, og at han ikke er interessert i noe romantisk med andre i det hele tatt, fram til han finner ut hva det blir med oss to. har jeg som "nestenkjæreste" noen rett til å være sjalu om han møter venninner på kafe og sånn? kan jeg be om å få være med for å møte dem selv også eventuelt? dette er litt vanskelig for øyeblikket, da vi bor på hver vår side av landet, men når jeg er på besøk hos han og sånn. jeg har sikkert ingen grunn til å være usikker, da mange andre menn sikkert møter venninner innimellom bare for å snakke osv, og kjæresten synes det er helt greit. men jeg vet ikke? Anonymous poster hash: d3e77...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå