Gå til innhold

Til hundeeiere: Er dette dyreplageri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg bor i en liten leilighet på 27 kvm. Jeg har en nabo 2 etg under meg som har en boxer. Hans leilighet er også på 27 kvm. Det virker som hunder er mye alene da den stadig uler. Får så vondt av å høre den. Dette skjer ofte på kvelden. Den må ule ganske høyt for jeg hører aldri noe fra andre naboer, og dette er snakk om 2 etg under meg.

Hva synes dere som har hund? Er det forsvarlig å eie en hund i en så liten leilighet?

Dersom den er mye alene - er dette grunn nok til å melde fra til dyrevernaliansen?

Føler meg som den kjærringa, men det knyter seg inni meg når hunder starter å lage gråte-lyder ;(

Anonymous poster hash: 197dd...785
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge uler den da?
Vanlig tid for hunder er jo å være alene i arbeidstiden - altså ca 8 timer.
Kan jo være den har separasjonsangst?

Ville uansett prøvd å høre med han som eier den før du rapporterer noe som helst, ofte har ting en forklaring.

• Liker 1
Skrevet

27 kvadrat er nok plass, er ikke inne man mosjonerer hunder.

Har du varslet eieren om at hunden uler? Er ikke alltid eier er klar over det. Det fins ingen regelverk om hvor lenge dyr kan være alene.

Dyrevernsaliansen har ingen makt, er mattilsynet som har det.

Anonymous poster hash: 02599...043

• Liker 1
Skrevet

Noen hunder uler og bjeffer når de er hjemme alene. Leiligheten er stor nok. Min hund uler heldigvis ikke når han er alene hjemme. Jeg er jo vekke i 8 timer pga jobb, og det går helt fint.

Bodde sammen med ei venninne med en hund, og den bjeffa når den var hjemme alene. Så vi gikk ut hver vår gang i helgene. Fordi hunden bjeffa og vi bodde i ei leilighetblokk.

Anonymous poster hash: 61587...ad0
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Begynner å se meg mektig lei av at ordet "dyreplageri" blir slengt rundt i hytt og pine. Nei, det er ikke dyreplageri at hunden bor i en leilighet på 27 kvadratmeter, hvorfor skulle det nå være det? Mest sannsynlig har hunden seperasjonsangst og hundeeieren er sikkert ikke klar over at bikjen står og uler når den personen ikke er tilstede. Ta deg en prat med h*n slik at h*n har mulighet til å jobbe med saken.

• Liker 1
Skrevet

Visst det er snakk om at hunden står og uler når eieren er på jobb (både kvelds- og dagvakter), så er det godt mulig at eieren selv ikke er klar over det. Da hjelper det kanskje å snakke med eieren og forklare problemet, slik at han kan begynne å trene hunden til å få mindre separasjonsangst.
Vi som forlater hunden for å gå på jobb må nesten få vite av naboen om hunden uler eller bjeffer.

27 kvm går fint det, så lenge hunden får tilstrekkelig med mosjon ute.

Er det derimot slik at eieren nesten aldri er hjemme eller går på tur med hunden, så kan vi begynne å snakke om dyreplageri.

Skrevet

Det er ikke dyreplageri. Det er, som flere over her sier, vanskelig for eier av hunden å vite om hunden bråker eller ikke når eier er borte fra hjemmet. Skriv en hyggelig lapp hvor du forklarer saken og legg den i postkassen til eieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...