Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2004 #1 Del Skrevet 15. mai 2004 Hva går den egentlig ut på. Noen som kunne tatt seg tid å forklare konflikten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 15. mai 2004 #2 Del Skrevet 15. mai 2004 Ja kan noen forklare? Er det IN å streike? Guddbedre!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 15. mai 2004 #3 Del Skrevet 15. mai 2004 Ja.... Bakgrunnen er at NJ (Norsk journalistlag) ikke fikk gjennomslag for hovedkravene foran dette lønnsoppgjøret - verken kravet om pensjon, likebehandling av midlertidig ansatte eller at lavlønte i bransjen skulle sikres en rimelig lønnsutvikling. Pensjon: NJ hadde et to-delt pensjonskrav: 1. Sikre en tjenestepensjonsordning i de bedriftene som ikke har det. 2. At eksisterende pensjonsordning ikke kan endres uten at begge parter er enige. Midlertidig ansatte: NJ krever at midlertidig ansatte skal omfattes av Journalistavtalen og at prinsippet om likebehandling skal nedfelles i avtaleverket. I mediebransjen er det enormt mange løshunder som blir behandla "som dritt" fordi det er så mange andre som vil ha jobbene deres. Dette punktet sikrer de midlertidig ansatte bedre retter. OG i tillegg altså et krav om brukbar lønnsøkning spesielt for de som tjener minst. Dette er det det streikes for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 15. mai 2004 #4 Del Skrevet 15. mai 2004 [url=http://www.mediebedriftene.no/index.asp?id=40638]Journaliststreiken Her kan du visst lese alt om streiken. Bare for å gjøre oppmerksom: Det er ikke det at det er in å streike akkurat nå. Omtrent enhver organisasjon har på denne tiden av året sitt "nyttår", dvs. at de har møter som omhandler valg av nytt hovedstyre og regionale fylkesstyrer, det blir vedtatt nye vedtekter og paragrafer OG det blir forhandlinger om lønn og andre ting som regel. Så det er ikke tilfeldig at mange organisasjoner setter sine medarbeidere ut i streik på denne tiden av året altså! Huffameg jeg oppfører meg nesten som en sånn "bedreviter" i dag! :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2004 #5 Del Skrevet 15. mai 2004 Ja kan noen forklare? Er det IN å streike? Guddbedre!!! Grunnen til at det er streikar akkurat no er jo fordi det er no dei har lønnsoppgjør. Streik eller lockout er effektive verkemiddel for å få gjennom krav, og blir ikkje partane einige blir det tvungen lønnsnemnd. Eg støttar både dei streikande transportarbeidarane, og journalistane. Det ser forresten ut til at det kan bli lærarstreik omtrent rundt eksamenstider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 15. mai 2004 #6 Del Skrevet 15. mai 2004 dobbeltmoralisten som jeg er, ble jeg litt glad for DEN nyheten.. om den stemmer da. Men det er fordi jeg har eksamensnerver og er skolelei. hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #7 Del Skrevet 16. mai 2004 hvor sansynlig tror dere at lærere streiker..og det ikke blir eksamen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2004 #8 Del Skrevet 16. mai 2004 hvor sansynlig tror dere at lærere streiker..og det ikke blir eksamen?? Sannsynet er ikkje så stort at du kan belage deg på å sleppe eksamen iår. Er nok best å lese jamnt og trutt, uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 16. mai 2004 #9 Del Skrevet 16. mai 2004 Håper at det ikke blir streik på Universitetene!!! Så mange ganger hvor jeg kunne ønsket meg utsatt eksamen, men ikke i år... Skal ha avsluttende eksamen på hovedfag, og VIL bli ferdig nå. Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 16. mai 2004 #10 Del Skrevet 16. mai 2004 Håper at det ikke blir streik på Universitetene!!! Så mange ganger hvor jeg kunne ønsket meg utsatt eksamen, men ikke i år... Skal ha avsluttende eksamen på hovedfag, og VIL bli ferdig nå. Amarone Det er vel ikke så fryktelig vanlig at professorer streiker, da. I så fall må det være eksamensvaktene som streiker, men ser ikke for meg at de er organiserte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 16. mai 2004 #11 Del Skrevet 16. mai 2004 Håper ikke professorene streiker, nei... Men med vanlig "flaks" skjer det vel i år, og min kommisjon blir tatt ut... Det ville være så vanvittig kjipt å få eksamen til høsten med tanke på jobbsøking og lignende! Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå