Gå til innhold

Atopisk eksem hos baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring som de ønsker å dele ang atopisk eksem hos baby rundt 7 mnd?

Anonymous poster hash: 2396f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor ille det er, men jeg kan i hvertfall gi noen tips. :)

Min hadde eksem fra fødsel av, men det var aldri veldig ille. Bruk en god krem forebyggende. Jeg anbefaler Aderma Exomega, men noen må ha veldig fete kremer, dette må du bare prøve deg frem med. Ved kraftige utbrudd bruker jeg hydrokortison over natten, det hjelper stort sett.

Unngå tørr luft, har du vedfyring/peis hjemme bør du passe på ekstra fuktighet. For oss hjelper det å sette en kjele med vann på ovnen, så den avgir damp hele tiden. Vår får også lettere eksem om hun blir for varm og klam. Vi kan ikke bruke ull mot huden, det gir mer eksem. Men det går greit som lag to, så lenge det ikke er mye direkte kontakt med hud.

Atopisk eksem følger ofte med allergier og astma, greit å være litt obs. Vår er allergisk mot katt og egg (veldig vanlig for atopikere). Heldigvis reagerer hun ikke på egg i mat, kun kokt/stekt egg (diare og mer eksem). Sitrus og tomat er "vanlige triggere". De er ikke nødvendigvis allergiske for det, men det kan gi eksemutbrudd.

Anonymous poster hash: 53ef4...b55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nøye med å smøre, selv når huden er fin.

Vi har mange kremer liggendes: aderma exomega, apobase (blå), scholl for sprukne heler, mildison (kortison), locobase repair og spenol.

Grunnen til alle disse er at eksemen er forskjellig og forskjellig kremer brukes. Nå er han 12 og det er hendene som er verst plaget ( store åpne sår om vi ikke forebygger nok).

husk å smøre minst 30 min før dere skal ut om vinteren slik at ikke kremen fryser i ansiktet, dette gjør eksemen ekstremt ille. Om barnet bruker smokk, begrens denne til soving evt prøv å slutte, men ikke bruk den ute.

Ull innerst er ikke anbefalt da den tar til seg fuktigheten i huden.

Er det så ille at barnet klør seg våken om natten eller til blods, så kan tynne bomullsvotter brukes.

Astma og allergi følger gjerne med. Her har gutten allergisk astma (akkurat nå har den roet seg litt), allergisk mot alle slags dyr, hele registeret av pollenallergi og har hatt eggeallergi som han vokste av seg da han var ca 4. Hvis eksemen blir verre utenom værforandringer er det greit å følge litt med på hva barnet spiser.

Ellers brukte vi en eller annen olje i badevannet da han var så liten, men er ikke sikker på hvilken. Kan muligens ha vært mandelolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...