AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #1 Skrevet 29. desember 2013 Barnet mitt er 17mnd og begynte i bhg for litt over en mnd siden. Hun bare skriker hele dagen og det har ikke blitt noe bedre. Jeg er rimelig fortvilet nå og vurderer nesten å slutte å jobbe, for jeg orker ikke at hun har det slik. Merker at bhg-personalet også begynner å bli lei (en følelse jeg får når jeg henter henne, og ting de sier), og det gjør at jeg får en ekstra vond magefølelse. Jeg får følelsen av at de har gitt opp å få henne til å trives, og bare lar henne skrike. Hun ene sa tilogmed at det ikke var ekte tårer, noe som gjør at det skjærer litt i hjertet mitt. Har stått ute og fulgt litt med i vinduet etter at jeg har levert, og jeg ser at hun flyttes skrikende fra voksen til voksen til voksen (også de hun ikke har møtt før, de er på et felleskjøkken om morgenen) bare på noen få minutter. Har hatt et møte med ped.lederen, hvor jeg ytret et ønske om at barnet kanskje kunne få en primærkontakt slik at hun kunne bli helt trygg på en voksen først, men det var visst ikke aktuelt i den bhg. Jeg syns det er vanskelig å stille noen krav, da jeg nødig vil bli oppfattet som en vanskelig/sår mor. Det er jeg i utgangspunktet absolutt ikke, og jeg var veldig positivt innstilt til at barnet skulle begynne i bhg, da jeg virkelig følte hun var klar for det. Er det noen som har noen tanker om dette? Er det helt vanlig og går seg til, eller har magefølelsen min rett i at dette ikke er helt greit...? Barnet har endret seg veldig i denne perioden, myyye klengete hjemme og også raseriutbrudd jeg aldri har sett før.. Anonymous poster hash: 97c99...8db
Lammelåret Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 Vanskelig å gi råd, annet enn at jeg støtter ditt ønske om primærkontakt. Om de ikke vil gi henne trygghet på den måten du mener hun trenger det, MÅ du få svar på hvordan de ellers har tenkt å gi henne ro og trygghet. Dersom de ikke har en plan om det, ville jeg blitt svært skeptisk. Det er deres oppgave å gi henne trygghet, og det er det de er utdannet til (for det er fagpersoner i bhg?). 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Hvorfor er det så få som benytter seg av dagmamma? Jobber selv som dagmamma og flere har uttrykt så mye glede over at ungen får være hos meg som en mykere overgang til barnehagen. Da forholder ungene seg til kun meg og det er få unger og mer voksenkontakt. Her får de masse kos og oppmerksomhet og blir ikke flyttet til flere voksne. De roer seg kjappere. Har fått fortalt at når de begynner i barnehagen er de mye mer utrygg enn de var hos meg. Ungene er for små for barnehage når de ikke er to engang. Mange sliter og blir ekstremt klengete av frykt for å miste omsorgspersonen. Anonymous poster hash: 88fed...5e1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 Vanskelig å gi råd, annet enn at jeg støtter ditt ønske om primærkontakt. Om de ikke vil gi henne trygghet på den måten du mener hun trenger det, MÅ du få svar på hvordan de ellers har tenkt å gi henne ro og trygghet. Dersom de ikke har en plan om det, ville jeg blitt svært skeptisk. Det er deres oppgave å gi henne trygghet, og det er det de er utdannet til (for det er fagpersoner i bhg?). Ja de er to førskolelærere på avd. Jeg føler ikke at de har noen plan, annet enn at de sier at det går seg alltid til. De lar henne sitte mye i vogna si inne for da gråter hun ikke så ille, jeg liker ikke denne løsningen. Jeg ønsker virkelig å gå over til dagmamma, men finner ingen i vårt område.. Anonymous poster hash: 97c99...8db
Miss moneypenny Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 Støtter ditt ønske om primærkontakt jeg også!! Helt hårreisende at dette ikke er noe de praktiserer, jeg trodde det var grunnleggende i alle barnehager. Ikke rart vesla skriker, hvis hun ikke føler seg trygg på noen av de voksne. 3
Lammelåret Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Kan du spørre på helsestasjonen? Kanskje de har gode råd? De kjenner deg og jenta di.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 Støtter ditt ønske om primærkontakt jeg også!! Helt hårreisende at dette ikke er noe de praktiserer, jeg trodde det var grunnleggende i alle barnehager. Ikke rart vesla skriker, hvis hun ikke føler seg trygg på noen av de voksne. Var det jeg også trodde! Men argumentet hennes er at det er ikke alltid primærkontakten har tidligvakt så da blir det krise når denne ikke er på jobb når barnet kommer. Jeg tror ikke det hadde blitt et problem, og jeg hadde heller ønsket at hun da skrek fram til denne kom på jobb og da roet seg. ts Anonymous poster hash: 97c99...8db 1
Kara W Skrevet 29. desember 2013 #8 Skrevet 29. desember 2013 Dette høres veldig sårt ut, og ikke spesielt bra for barnet ditt. Et par uker med en del skriking kan man tolerere, men ikke en hel måned. Jeg ville begynt med å ta en ny prat med pedagogisk leder og høre hva slags plan de har for at datteren din skal trives bedre. Om du fortsatt ikke får et skikkelig svar hadde jeg vurdert å bytte barnehage. Ikke fordi det nødvendigvis er noe veldig galt med denne barnehagen, men fordi datteren trenger et annet opplegg enn det de kan tilby. Ofte vil en mindre barnehage være roligere og ha mer tid til enkeltbarn. En dagmamma eller familiebarnehagen kan være en fin start, hvis du finner en du stoler på. Dersom dere ikke får til å bytte barnehage ville jeg helt klart prøvd å gi barnet kortere dager. En løsning er at dere begge går ned i stilling, slik at en f.eks leverer kl 10, og den andre henter kl 14. Jeg kjenner noen som har måttet gjøre det på denne måten en periode. Kjennes det fortsatt helt feil ut, og du har muligheten så kan du også vurdere å ta henne helt ut av barnehagen. Bruk i så fall tid på å gjøre henne trygg i mange ulike situasjoner, både med og uten deg, slik at det går bedre til neste gang dere prøver oppstart i barnehagen. 1
barnesangen Skrevet 29. desember 2013 #9 Skrevet 29. desember 2013 Jeg jobber i barnehage og vi bruker alltid primærkontakt ved oppstart. De andre voksne er rundt barnet, men det er barnet selv som bestemmer evnt kontakt med andre voksne. Den kommer når barnet er trygt. 1 mnd er lenge-og du skal ikke godta at de ikke har en plan. Be om et nytt møte og tenk at du er ditt barns advokat. Det er aldri feil å si i fra når ens eget barn ikke har det bra. Ikke tenk på hva de måtte mene om deg. Du kjenner barnet best og dere skal samarbeide om å gjøre hverdagen god for barnet ditt. Reaksjoner hjemme er nokså vanlig etter barnehage start. Det er mye inntrykk og opplevelser som skal bearbeides og reaksjonene kommer oftest på en trygg arena-nemlig hjemme :-) noen sover også dårligere en periode. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #10 Skrevet 29. desember 2013 Stakkars unge. Hadde tatt ut ungen øyeblikkelig. Det går ikke an å la et barn ha det sånn. Anonymous poster hash: 7ffbf...e44 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #11 Skrevet 29. desember 2013 Nei dette er ikke normalt. Så lenger er ikke normalt å skrike, det er ikke barnets feil men tryggheten og barnehagen. Her feiler barnehagen stort, men jenta er nok ekstra utrygg også, og rett og slett ikke liker seg der. Bytt barnehage, skaff dagmamma eller hva med 1 år ulønnet perm? Du vil jo få kontantstøtte som fra 1.januar vil være på 6000 kr nå. Nei, blir egentlig lei meg når barn skriker så mye i barnehagene. Er mye foreldre ikke vet ja. De vil jo ha barn til sine barnehager, så selvsagt skryter barnehagene. De forteller ikke alltid hele sannheten, dessverre. Barnet ditt er nok ikke alene, er mange 1 og 2 åringer som hylskriker hver dag, uker gjennom. Sikkert greit for BUP, PPT og psykriatisk avdelinger at de vet de får pasineter i fremtiden, satt på spissen. Men flere og flere barn blir jo meldt opp til slikt i dag, og man må begynne og lete etter grunner, synes jeg. Hva er det beste for en liten baby tro??? Jo mammaen sin, mamma er den tryggeste personen i verden og vet best!! Anonymous poster hash: 7ba96...cda
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #12 Skrevet 29. desember 2013 Jeg trodde alle fikk en primærkontakt til barnet jeg. Min gutt var mest med primærkontakt de første ukene i bhg også brukte de tid på at barnet skulle bli bedre kjent med de andre ansatte etterhvert. Anonymous poster hash: f1445...aa9
Frisørdama Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Du har ikke mulighet til å bytte over til dagmamma da? Høres ut som en trist situasjon. Har aldri hørt om en bhg som opererer uten primærkontakt 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 Både litt godt og litt trist å lese at dere er enig med meg. Har dårlig samvittighet for at jeg har sendt henne dit i det hele tatt, men man regner jo med at de kan tingene sine. Hun er jo 17mnd så har jo vært litt ekstra hjemme. Kontantstøtten er vel på ca 3000kr nå. Har tatt etpar dager fri nå for å være der litt sammen med henne. Ser jeg ingen bedring de neste dagene tar jeg henne ut. Tusen takk for tilbakemeldinger! TsAnonymous poster hash: 97c99...8db
Vera Vinge Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Jeg trodde også det var vanlig med en primærkontakt i starten. Hos oss var det en selvfølge, og denne personen ga barnet mye nærhet i oppstarten. Jeg hadde blitt rimelig fortvilet om jeg fikk inntrykk av at de plasserte barnet mitt i vogn store deler av dagen, avbrutt med hyppig bytte fra fang til fang. Hvilket stresset barn er det som blir rolig av det? Jeg ville i utgangspunktet heller forsøkt å få til gode løsninger i barnehagen før jeg tok barnet ut, men hvis du føler at du har prøvd å komme i dialog mang en gang uten hell, skjønner jeg godt at du tenker i de baner.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #16 Skrevet 30. desember 2013 Der jeg jobber, så har de små vært oppe med oss så de skal ble trygg på oss andre og. Nå i julen har vi vært mye sammen og nå er alle trygge på oss. Men de har en som de skal forholde seg til i begynnelsen. Så får barnet selv bestemme hvem de vil gå til. Hadde ikke funnet meg i dette. Anonymous poster hash: 7a26e...890
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #17 Skrevet 30. desember 2013 Ringte pedlederen i dag, for å høre litt om planen videre. Nå har det jo vært en liten ferie og vi håpet å begynne litt på nytt igjen. De hadde ingen plan for henne, og sa igjen at det går seg alltid til tilslutt. Sa at vi syns det har gått lang tid nå. Sa at vi ønsker virkelig en primærkontakt, men det ble helt avslått for det hadde de ikke mulighet til særlig siden en av assistentene er sykmeldt. Det var uansett noe de ikke brukte ha. Føler vi får mye svada-svar, ingen konkrete løsningsorienterte planer. Informerte om at jeg har noen fridager nå, og tenkte bruke litt tid med henne i bhg, men hun ville ikke jeg skulle være der lenge om morgenen. Jeg tenkte liksom en halvtime eller noe, er ikke det vanlig? Hva er dette for noe? Skal jeg i det hele tatt gidde å prøve igjen? Merker at jeg blir litt provosert av dette stedet nå. Anonymous poster hash: 97c99...8db
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #18 Skrevet 30. desember 2013 Ringte pedlederen i dag, for å høre litt om planen videre. Nå har det jo vært en liten ferie og vi håpet å begynne litt på nytt igjen. De hadde ingen plan for henne, og sa igjen at det går seg alltid til tilslutt. Sa at vi syns det har gått lang tid nå. Sa at vi ønsker virkelig en primærkontakt, men det ble helt avslått for det hadde de ikke mulighet til særlig siden en av assistentene er sykmeldt. Det var uansett noe de ikke brukte ha. Føler vi får mye svada-svar, ingen konkrete løsningsorienterte planer. Informerte om at jeg har noen fridager nå, og tenkte bruke litt tid med henne i bhg, men hun ville ikke jeg skulle være der lenge om morgenen. Jeg tenkte liksom en halvtime eller noe, er ikke det vanlig? Hva er dette for noe? Skal jeg i det hele tatt gidde å prøve igjen? Merker at jeg blir litt provosert av dette stedet nå. Anonymous poster hash: 97c99...8db Ts forresten Anonymous poster hash: 97c99...8db
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #19 Skrevet 30. desember 2013 Huff, dette høres lite profesjonelt ut! Fagfolk bør ha en viss kompetanse på tilknytningsteorier! Hlet klart at dette ikke er normalen. Men enkelte barn trenger lenger tid til tilvenning enn andre. Primærkontakt er et must i denne situasjonen. Om du vil prøve litt til, vil jeg absolutt anbefale deg å trumfe gjennom at du skal være der sammen med henne en periode. Begynn på nytt igjen. Vær der med henne 1 hel dag. Så går du litt bort neste dag, trenger ikke være mer enn en tur på toalettet. Så lærer hun at du kommer tilbake. Øk lengden av fravær dag for dag. Om du har mulighet til et sånt opplegg selvsagt. Er det mulig for deg å ta dette opp med styrer? Når du ikke blir hørt av ped.leder, er det på tide å ta skrittet videre til styrer. Kanskje har denne et helt annet syn på saken, og en helt annen forståelse for både deg og barnet? Fagfolk vet at det er viktig at foreldre er trygg på at barnet blir sett og ivaretatt, da kan barnet også få anledning til å bli trygg. Foreldresamarbeid er nedfelt i Rammeplan; ....i nært samarbeid med barnas hjem, står det. Dette ansvaret kan de ikke fraskrive seg. Føler veldig med deg - en vond situasjon også for deg som mor Anonymous poster hash: 07d54...c2b
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #20 Skrevet 30. desember 2013 Ville likt og visst navnet på denne barnehagen. Dette er ikke bra. Ka du ikke bytte? Anonymous poster hash: 7ba96...cda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå