Gå til innhold

Kaste ut leieboer -fremleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet med tre soverom for 15.000 kr i måneden, og leier ut to av rommene videre til to leieboere. Det er mitt navn som står på kontrakten med huseier, og mellom leieboerne og meg er det ingen kontrakt. Saken er at den ene har problemer med å betale for seg. Nå forfaller husleien 1. Januar, og hun skylder både leie og utestående strøm for tre måneder tilbake. Hun jobber veldig lite, så jeg tviler sterkt på at hun klarer å hoste opp pengene.

Har hun noen som helst rettigheter hvis jeg ber henne flytte? Hvor fort kan jeg be henne flytte? Hun har jo ikke betalt for Januar, så i praksis bør jeg jo få leid ut til noen andre for å dekke husleien som jeg må betale videre. Hun har heller ikke betalt inn noe depositum til meg (det er det jeg som har betalt direkte til huseier) :dry:

Hva gjør jeg om hun nekter? Bytter lås på døra og setter tingene hennes på gata? Er det lovlig?

Anonymous poster hash: 7de90...09b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet huseier om at du leier ut til andre?

Anonymous poster hash: 26c75...69a
  • Liker 1
Skrevet

Når hun ikke har kontrakt er det husleieloven som gjelder.

Du kan uansett ikke sette henne på gata sånn uten videre, det er namsmannen som må kontaktes når noen skal kastes ut. Bytter du lås kan det koste deg dyrt.

Anonymous poster hash: 24671...10d
  • Liker 1
Skrevet

Vet huseier om at du leier ut til andre?

Anonymous poster hash: 26c75...69a

Ja

Du kan uansett ikke sette henne på gata sånn uten videre, det er namsmannen som må kontaktes når noen skal kastes ut. Bytter du lås kan det koste deg dyrt.

Hva står det i husleieloven? Link? Må hun ha en skriftlig advarsel eller noe? Siden hun ikke har betalt depositum blir det jo jeg som blir økonomisk skadelidende for alt hun ikke betaler. Har ikke tatt det opp med huseier ennå, men regner med han ikke er interessert i å ha henne boende

TS

Skrevet

Huseier har ingenting med dette å gjøre. Det du gjør er å leie ut enkeltrom i "din" bolig, og oppsigelsestiden er da 1 mnd fra første i påfølgende måned, jfr Husleieloven. At du taper penger på dette får du ta på egern kappe.

Anonymous poster hash: 54cf1...4ed

• Liker 1
Skrevet

Man trenger jo bare å kontakte namsmannen dersom man ikke får vedkommende til å flytte frivillig. Det er svært skjeldent at det er nødvendig. Om ts skriver en skriftlig oppsigelse på grunn av uteblitt betaling (sjekk i husleieloven hva som gjelder), og varsler at leieboeren må flytte så gjør sannsynligvis leieboeren det uten at namsmannen trenger å kobles inn.

Anonymous poster hash: 989b9...592

• Liker 1
Skrevet

Huseier har ingenting med dette å gjøre. Det du gjør er å leie ut enkeltrom i "din" bolig, og oppsigelsestiden er da 1 mnd fra første i påfølgende måned, jfr Husleieloven. At du taper penger på dette får du ta på egern kappe.

Anonymous poster hash: 54cf1...4ed

Enig i dette. Send henne en rekommandert oppsigelse datert i morgen eller senest tirsdag (31/12). Der gir du henne 1 måned (som da gjelder t.o.m. 31/1-2014).

Har du forresten purret skriftlig (brev, epost, sms) på husleien?

Anonymous poster hash: 440c1...eb0

• Liker 1
Skrevet

Ja

Hva står det i husleieloven? Link? Må hun ha en skriftlig advarsel eller noe? Siden hun ikke har betalt depositum blir det jo jeg som blir økonomisk skadelidende for alt hun ikke betaler. Har ikke tatt det opp med huseier ennå, men regner med han ikke er interessert i å ha henne boende

TS

Det er din egen skyld at du blir økonomisk skadelidende. Du har selv valgt å la henne slippe å betale depositum til deg. Og huseier har ingenting med dette å gjøre. Dette er ditt problem.

Er forøvrig litt forundret over at du leier ut uten å ha satt deg inn i hva som gjelder og/eller noe som helst av lovverk.

Anonymous poster hash: 440c1...eb0

• Liker 4
Skrevet (endret)

Takk for svar! :blomst:

Jeg blir smertelig klar over at dette er min feil, og jeg burde krevd henne for depositum før hun flyttet inn.... Strøm skylder hun jo også, noe jeg burde krevd inn forskuddsvis sammen med leien. Dyrkjøpt erfaring dette! :murvegg:

(ups... ikke så anonym lengre... :fnise: )

Endret av Knirke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...