Gå til innhold

Sjokoladefondant

Enyya

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å lage sjokoladefondant til dessert på nyttårsaften siden dette er noe av det beste jeg vet. Men har aldri laget det før og er redd det skal bli mislykket når vi har gjester. Mest redd for å ikke få de hele ut av formen. Noen som har gode tips og evt en god oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ihvertfall nødt til å øve først, for det kan være vanskelig å få til og steketiden varierer veldig fra ovn til ovn. Finn en oppskrift (jeg liker denne: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/04/23/429615.html) og lag 4 fondanter. Hvis det står at du skal steke dem i 10 minutter, så tar du ut en etter 8, en etter 9, en etter 10 og en etter 11. Da får du sånn ca. oversikt over hvor lenge du må steke. På selve kvelden kan du også steke en ekstra, så kan du ta ut den og sjekke om den er ferdig først - og er den ikke det så er det ingen krise.

Og om alt skulle gå galt: i stedet for å unnskylde seg (vertskap som klager over egen mat er bare slitsomt), så er det mye bedre å ta det med humor. Ser de ut som takras - ja da introduserer du desserten som "takras a la Enyya". ;)

Anonymous poster hash: 776dc...60f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sukker det beste å strø formene med? Har lest både mel og kakaopulver også. Hva er best?

Smør formen og ha i litt sukker som du sprer rundt i hele formen, da kommer de lett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage dem i et sånt muffinsbrett av teflon, og i tillegg smøre formene med smeltet smør.
Det som er viktig er å følge veeeeldig nøye med. Når endel av steketiden er gått står jeg foran ovnen for å ta dem ut i det sekundet de er ferdig. Du kan se at toppen blir stekt, og når hele toppen er blitt "fast" (altså at du ikke lenger kan se røren) må de ut med en gang. Stekes de for lenge blir det egentlig bare sjokoladekake.

Hvis du vil gjøre noe litt ekstra spesielt kan forresten dette anbefales som alternativ til sjokoladefondant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sukker det beste å strø formene med? Har lest både mel og kakaopulver også. Hva er best?

Kakao pulver har jeg ikke prøvd, men jeg synes sukker er bedre enn mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...