Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til torsdagen (heldigvis nesten en uke til!) skal jeg ha muntlig eksamen, og jeg er fryktelig nervøs. Det er min andre i hele mitt liv, og den forrige gikk ikke spesielt bra, fordi jeg var så nervøs...

Denne varer i 45 minutter. Og jeg kan ikke ha med noen former for hjelpemidler. Ikke stikkord engang, og ikke har jeg forberedelsestid.

Dere erfarne studenter, kan dere hjelpe meg?

Hva skal jeg gjøre for i det hele tatt overleve denne eksamenen?

Jeg jobber med saken, og leser døgnet rundt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottemor
Skrevet

Hei....

Jeg har hatt munntelig eksamen to ganger og begge gangene har jeg pugget kladde bøkene mine i det faget jeg har kommet oppi.....

Da mener jeg pugget,jeg har nemmelig memorisert alle kladde bøkene,transperager,oppgaver ol. i det faget.....

Og da jeg kom inn til sensor og skulle begynne og jeg fikk spørsmålet mitt så sto jeg der og gjenntok allt som jeg hadde hadde skrevet ned hele skole året innen for det temaet....

Jeg syntes det var en fin måte å gjøre det og selv følge lig så husket jeg ikke så mye av det en ukes tid etter på men jeg klarte en svar 6èr på begge munntelige :)

Lykketil

Skrevet

Jeg avskyr muntlig, synes det er helt grusomt! Jeg har kommet opp samtlige ganger jeg kunne også opp gjennom årene.. Som oftest har det gått veldig bra selv om jeg har vært stiv av skrekk.

Noen tips..

-Sørg for at du leser nok til at du føler deg trygg på stoffet. (På hoveddelene av pensum, du trenger ikke kunne alle detaljer.)

-Ikke niles siste dagen, det fører bare til at man føler at alt svirrer rundt i hodet og at man ikke kan noenting.. (Hadde jeg bare klart å følge den selv..)

-På selve eksamen, hvis du får spørsmål om noe du ikke helt kommer på, ikke si du ikke kan. Be heller om at dere kan komme tilbake til det senere.

-Hvis du tror det vil hjelpe deg tror jeg du har rett på penn og papir. Kan være lurt å skrive ned stikkord etc..

-Når du er ferdig går du ut og spanderer noe fint på deg selv! (hehe.. den følger jeg!)

MASSE LYKKE TIL!

Skrevet

Hei Linsi.

Jeg har hatt såpass mange muntlige eksamener at jeg ikke husker antallet, og min erfaring er at det går bedre og bedre etterhvert.

Sist gang var situasjonen ukjent, nå vet du litt hva det går ut på, sant?

Du sier du jobber mye med stoffet, det er bra. Les "nok", slik at du er sikker på det du blir spurt i. Du har en hel uke på deg - massevis av tid.

Ikke masse tid til å slappe av på :wink: men nok tid til å få god forståelse av pensum.

Eksamensdag - du har forberedt deg så godt du har kunnet, og det er nå

det gjelder.

Før du går inn må du tenke at "dette kan jeg". Det går bra, og om det ikke gjør det, så er det ikke mer å få gjort.

Derfor har du ingenting å tape -> legg frem stoffet som om du kan alt om det. Er du usikker, legg svarene frem som om du er sikker.

Dette "spillet" har mye å si. På mine siste muntlige eksamener gjorde jeg det mye bedre pga fremføringen - gikk inn og "eide rommet", lo og hadde det til og med ganske gøy. :roll:

Lykke til :wink:

Gjest ¤_Fairytale_¤
Skrevet

For all del, ikke utsett lesingen til kvelden før... Kvelden før den m. eksamen skal du bruke tiden på å avstresse deg selv og gjøre noe som roer deg ned.. f.eks ta et langt, varmt bad, sitte og skravle med venninner, altså: Koble ut HELT! Har ikke så mange andre råd, annet enn at det gjelder å ikke komme med allslags unødvendig fjåseri, - selv om det ofte lønner seg å si for mye enn for lite! :wink:

Lykke, lykke til, dette klarer du! :P

Skrevet

Tusen takk for mange kjempegode råd! Nervene er der fortsatt, og de tror jeg ikke forsvinner før jeg er ferdig der.

Nå har jeg lest mye. Skrevet korte stikkord til alt. Gått gjennom hvert stikkord og sett hvor mye jeg husket av det.

Hvis jeg gjør det med hele pensum, håper jeg at jeg er på god vei.

Til skriftlige eksamener er jeg ikke så nervøs. da går det på en måte som det går... Man kan alltid ta den om igjen.

Men muntlig. For det første synes jeg det er fryktelig ekkelt og ikke ha stikkord engang å støtte meg til. Det andre er vel at jeg har helt angst for å bli spurt i noe jeg virkelig ikke har anelse om. Hva gjør jeg da liksom??

Skrevet
Det andre er vel at jeg har helt angst for å bli spurt i noe jeg virkelig ikke har anelse om. Hva gjør jeg da liksom??

Det er veldig liten sjanse for at du vil bli spurt om noe du ikke har noe som helst å si om!

Kanskje du ikke forstår spørsmålet helt - spør. Ikke rull med øynene og si at du "ikke skjønner noenting", men spør saklig og interessert (lat alltid som om du er oppriktig interessert i emnet) om de kan utdype.

Eksaminator er der for å hjelpe deg, ikke for å knekke deg - viktig.

Hans oppgave er å veilede deg når du står fast, og hjelpe deg med å finne tråden når den forsvinner et øyeblikk.

Ta det rolig, og prøv å ikke få "angst" selv om du ikke synes du får til alt.

Ideelt sett er det du som prater hele tiden, og trekker inn tråder som er relevante. Kom med egne meninger (hjelper ofte for å slappe litt mer av), slå i bordet med fakta, kom med påstander, og vurdèr disse.

Eksaminator hjelper til når det står litt stille et øyeblikk.

Skrevet

Det somer fint med muntlig eksamen er at du kan "ro" deg i land.

Er du usikker hva de spør etter, si " jeg er usikker hva du spør etter men jeg tror det er dette............................blablabla" Er de ute etter noe annet sier de det, men da har du vist at du har litt peil. Så lenge du ikke var helt borte vekk da? Men du virker ganske fornuftig og strukturert i lesingen så dette går bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...