Pusemamma Skrevet 29. desember 2013 #1 Skrevet 29. desember 2013 Etter en oppdatering så virker ikke Java hos meg lenger på Mac en. Den er ca 4-5 år gammel. får heller ikke innstallert fra java.com pga den er for gammel. Hadde problemer med DnB sin side og de hjalp meg så jeg kom inn dit. Etterpå så kan jeg ikke komme inn på skatteetaten, nav og andre offentlige sider pga java er deaktivert. Jeg gjorde som Dnb sa og ga beskjed at Java må ikke deaktivere, kundeveilder der sa at alt skulle være ok. Er mektig irritert nå for jeg får ikke endret skattekortet mitt pga jeg kommer ikke inn. Kan noen hjelpe meg for å få den igang igjen? Prøvde Firefox.com i går men skjer ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 Spørs om ikke macen er for gammel at den ikk lenger tar javaoppdateringer.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Mac + Java = trøbbel http://javatester.org Anonymous poster hash: 7c77b...30b 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 Mac + Java = trøbbel http://javatester.org Anonymous poster hash: 7c77b...30b Jeg har aldri hatt problemer. Anonymous poster hash: 9cd2d...d52 1
Cata Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 Er enig i at mac+java er trøbbel, men min er fra 2009 og tar nå oppdateringene enda i det minste. Hva mener du med at java er deaktivert, forresten? Har du kommet i skade for å deaktivere den i nettleseren? I så fall er første steget å aktivere den igjen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Jeg har aldri hatt problemer. Anonymous poster hash: 9cd2d...d52 Da har du vært heldig. Ta deg en googlerunde og se. Anonymous poster hash: 7c77b...30b
Pusemamma Skrevet 29. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 29. desember 2013 Saken er den hvordan får jeg java til og virke igjen. Den ble deaktivert da Dnb hjalp meg. Tatt en test på maskinen og den sier den ikke fungerer. Men aner ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan gjør jeg det i Safari da? er ikke særlig datakyndig og trenger å få det inn med t-skje
Cata Skrevet 29. desember 2013 #9 Skrevet 29. desember 2013 Gå på Safari (menylinjen oppe på skjermen). Deretter "valg". Så går du på fliken for "sikkerhet" og krysser av for Aktiver JavaScript 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #10 Skrevet 29. desember 2013 Der står haka av for java så skjønner ikke hvorfor den ikke fungerer for meg. Hm, får vel ta den med i en databutikk og se om de kan sjekke for meg. Anonymous poster hash: 5ff8a...d36
Pawn Hearts Skrevet 1. januar 2014 #11 Skrevet 1. januar 2014 Gå på Safari (menylinjen oppe på skjermen). Deretter "valg". Så går du på fliken for "sikkerhet" og krysser av for Aktiver JavaScript Skjermbilde 2013-12-29 kl. 19.04.54.png Takk, det løste problemet for meg! Så vidt jeg kan se, er det ikke Mac som er problemet, men Java. Firefox har åpenbart kutta ut Java helt på grunn av sviktende sikkerhet, men Safari godtar det fremdeles. Eller er det slik at det uten videre funker på andre maskiner enn Mac, uavhengig av nettleseren?
Lutetium 71 Skrevet 2. januar 2014 #12 Skrevet 2. januar 2014 Gå på Safari (menylinjen oppe på skjermen). Deretter "valg". Så går du på fliken for "sikkerhet" og krysser av for Aktiver JavaScript Skjermbilde 2013-12-29 kl. 19.04.54.png Der står haka av for java så skjønner ikke hvorfor den ikke fungerer for meg. Hm, får vel ta den med i en databutikk og se om de kan sjekke for meg. Anonymous poster hash: 5ff8a...d36 Java og javascript er to forskjellige ting, tross navnelikhet og slektskap. Vet ikke med Safari, sitter på pc med firefox og der er javascript skrudd på som standard, mens java plugin-en er deaktivert som standard. Denne må man aktivere for hver gang man skal i en nettbank som krever dette (men man kan også velge å la nettleseren huske innstillingen). Nyttig link for faierfåks brukere: https://support.mozilla.org/no/kb/why-do-i-have-click-activate-plugins?as=u&utm_source=inproduct
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå