Populært innlegg super-ida Skrevet 29. desember 2013 Populært innlegg #1 Skrevet 29. desember 2013 Bare et lite hjertesukk fra ei uten barn! Jeg er bare SÅ lei av at "de med barn" på jobben forventer at jeg skal syntes det er heeeelt i orden å jobbe julaften kveld.... Selvfølgelig tar jeg òg min turn, når det er min tur.....dette visste jeg jo kom da jeg valgte å,bli sykepleier. Men så fort det er snakk om å jobbe julaften kveld kommer frasen, jammen JEG har jo barn....... Vel SØTTEn heller, akkurat DET er ikke mitt problem, jeg har også familie jeg ønsker å være sammen med. Selvsagt skjønner jeg at det er sårt å være borte fra barna en kveld som dette.... Men det visste du vel at kom til å skje da du ble sykepleier og jobber et sted som har kontinuerlig drift....... 62
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 Enig med deg, man trenger ikke å ha barn for å ville feire julaften med familien. Har selv barn (ungdom nå) å har måtte ta min tørn med jobbing på bl.a julaften kveld. Da har barnet blitt plassert rundt om hos familien. Selvsagt er det kjedelig å måtte jobbe røde dager da man aldri har fri for å være sammen med barna eller lage tradisjoner - som lille julaften kveld. Da har jeg i mange år måtte jobbe + 1 og 2 juledag. Hadde vært koselig å vært sammen med barnet/ ungdommen da. Men så lenge de dagene faller på mine vakter, tar jeg de uten å forvente å få fri. Anonymous poster hash: c8673...735 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Bare et lite hjertesukk fra ei uten barn! Jeg er bare SÅ lei av at "de med barn" på jobben forventer at jeg skal syntes det er heeeelt i orden å jobbe julaften kveld.... Selvfølgelig tar jeg òg min turn, når det er min tur.....dette visste jeg jo kom da jeg valgte å,bli sykepleier. Men så fort det er snakk om å jobbe julaften kveld kommer frasen, jammen JEG har jo barn....... Vel SØTTEn heller, akkurat DET er ikke mitt problem, jeg har også familie jeg ønsker å være sammen med. Selvsagt skjønner jeg at det er sårt å være borte fra barna en kveld som dette.... Men det visste du vel at kom til å skje da du ble sykepleier og jobber et sted som har kontinuerlig drift....... Jeg skjønner deg forsåvidt veldig godt. Men husk at det er ikke i første rekke dine kolleger man tar hensyn til i en slik situasjon, det er barna deres. Jeg tipper at en 8-åring synes det er veldig trist å ikke feire julaften med mamma, og at ens mor på 61 tåler det litt bedre… Anonymous poster hash: 2ba8b...d0c 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 Populært innlegg #4 Skrevet 29. desember 2013 Jeg skjønner deg forsåvidt veldig godt. Men husk at det er ikke i første rekke dine kolleger man tar hensyn til i en slik situasjon, det er barna deres. Jeg tipper at en 8-åring synes det er veldig trist å ikke feire julaften med mamma, og at ens mor på 61 tåler det litt bedre… Anonymous poster hash: 2ba8b...d0c Det må en 8-åring klare å leve med når det er mors tur til å jobbe. Arbeidstakernes barn er ikke arbeidsgivers ansvar. Selvsagt skal de uten barn også ha fri når det er deres tur. Anonymous poster hash: 478a7...7bb 53
Gjest Violetta Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 (endret) Jeg er helt enig med dem som mener man må ta sin turn selv om man har barn. Det er sommeren det blir sagt her verken arbeidsgivers eller kollegers ansvar at man har barn, det er foreldres. Det er ikke slik at man kan tilpasse hele verden fordi man har barn. Ja, jeg har barn om det var noen som lurte på det. Endret 29. desember 2013 av Violetta 16
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Jeg er selv oppvokst med en mor som har jobbet sine helligdager når det ble hennes tur. Dette har vi virkelig ikke tatt skade av, heller lært god arbeidsmoral. Klart de uten barn har like mye lyst til og feire jul med familien som de med barn har. Jeg har mangen ganger fått høre hvorfor skal du ha fri du har jo ikke barn?! Tenk dere om! Man kan faktisk ha planer selv om man ikke har barn. Anonymous poster hash: 50648...91b 22
Cata Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 Også enig. Har man valgt den type jobb som krever turnusarbeid, så får man avfinne seg med at i blant må man jobbe på dager der man helst skulle hatt fri. Man kan selvsagt spørre om det er mulig å få fri, men man kan ikke forvente at det alltid går i orden. (Nei, jeg har ikke barn selv og jobber heller ikke turnus, men feirer alenejul langt unna familien fordi jeg ikke kan forvente at mine kolleger skal måtte jobbe hver romjul selv om de har sine familier her.) 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #8 Skrevet 29. desember 2013 Enig med de andre her, og jeg har selv flere barn i familien som ikke får feiret julaften med foreldrene sine fordi disse jobber turnus, og ingen av dem har tatt skade av det. Å skyve barna foran seg i slike sammenhenger blir for meg helt feil, de fleste som jobber turnus har nok dessuten en partner eller familie som barna kan være hos, for det hadde neppe gått rundt ellers heller hvis de ikke hadde det. Anonymous poster hash: e57b4...f23 8
Vera Vinge Skrevet 29. desember 2013 #9 Skrevet 29. desember 2013 (endret) Jeg syns ikke man kan slippe unna selv om man har barn. Det er ofte mange som har barn, så da ville det vel fort blitt de samme barnløse som måtte jobbe julaften. Om ting er godt organisert på jobb, blir det forhåpentligvis ikke så ofte man må jobbe julaften kveld, hvis alle deler? Jeg er vokst opp med en forelder som jobbet julaften kveld innimellom, og kan ikke si jeg har tatt noen skade av det. Vi gjorde det bare litt annerledes den julaften, med enten veldig tidlig eller veldig sen middag og/eller pakkeåpning. Endret 29. desember 2013 av Vera Vinge 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #10 Skrevet 29. desember 2013 Ja, for i Norge skal alt være så jævla likt og jevnlig. Jeg synes faktisk barnløse, jehovas, muslimer osv bør være påbudt å jobbe på julaften slik at vi med barn kan feire med de. Jul er jo barnas høytid, og jeg synes ikke det er greit at tusenvis av barn får jula ødelagt fordi de skal være så sære og ikke ville jobbe.Anonymous poster hash: ac0a6...c2f 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #11 Skrevet 29. desember 2013 Ja, for i Norge skal alt være så jævla likt og jevnlig. Jeg synes faktisk barnløse, jehovas, muslimer osv bør være påbudt å jobbe på julaften slik at vi med barn kan feire med de. Jul er jo barnas høytid, og jeg synes ikke det er greit at tusenvis av barn får jula ødelagt fordi de skal være så sære og ikke ville jobbe.Anonymous poster hash: ac0a6...c2f Ah, så det du bestemmer skal altså gjelde. Flott for deg. Tusenvis av barn får neppe jula ødelagt fordi foreldrene må jobbe, langt de fleste takler nok det helt fint, det er nok langt mer sårt for foreldrene, tenker jeg vi sier Anonymous poster hash: e57b4...f23 25
litle_my Skrevet 29. desember 2013 #12 Skrevet 29. desember 2013 Ja, for i Norge skal alt være så jævla likt og jevnlig. Jeg synes faktisk barnløse, jehovas, muslimer osv bør være påbudt å jobbe på julaften slik at vi med barn kan feire med de. Jul er jo barnas høytid, og jeg synes ikke det er greit at tusenvis av barn får jula ødelagt fordi de skal være så sære og ikke ville jobbe.Anonymous poster hash: ac0a6...c2f Dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt! Når det er sagt, ønsker alle muslimene ansatt hos meg å jobbe julaften kveld pga at de ikke feirer jul og gjerne vil tjene litt ekstra. ;-) 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #13 Skrevet 29. desember 2013 Jeg tror min 10år gamle lillesøster ville blitt like lei seg om jeg ikke kunne vært med og feiret jul, som om hvis mammaen ikke kunne vært med.Anonymous poster hash: e6453...35a 19
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #14 Skrevet 29. desember 2013 Et effektivt svar pleier å være "jeg forstår ikke at folk er så egoistiske at de velger denne typen jobb når de har barn". Deres valg å få barn, deres valg hvilken jobb de har. Personlig hadde jeg aldri valgt en så lite familievennlig jobb. Anonymous poster hash: 34c0e...a50 14
super-ida Skrevet 29. desember 2013 Forfatter #15 Skrevet 29. desember 2013 Jeg tror ofte det kan være ubetenksomhet fra disse som kommer med uttalelsene fordi de så veldig gjerne vil ha fri i julen og være sammen med familien...... Men det kan være like sårende uansett....tenker jo da spesielt på de som ikke kan få barn..... Skal de da "måtte" jobbe hver julaften da? 6
kaprifolen Skrevet 29. desember 2013 #16 Skrevet 29. desember 2013 Ja, for i Norge skal alt være så jævla likt og jevnlig. Jeg synes faktisk barnløse, jehovas, muslimer osv bør være påbudt å .jobbe på julaften slik at vi med barn kan feire med de. Jul er jo barnas høytid, og jeg synes ikke det er greit at tusenvis av barn får jula ødelagt fordi de skal være så sære og ikke ville jobbeAnonymous poster hash: ac0a6...c2f Jeg synes faktisk folk med barn bør være påbudt å jobbe i stillinger som ikke har arbeid julaften kveld, slik at de kan feire med barna. Jul er jo barnas høytid, og jeg synes ikke det er greit at tusenvis av barn får jula ødelagt fordi de skal være så sære og jobbe turnus.... 16
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #17 Skrevet 29. desember 2013 Jeg skjønner deg forsåvidt veldig godt. Men husk at det er ikke i første rekke dine kolleger man tar hensyn til i en slik situasjon, det er barna deres. Jeg tipper at en 8-åring synes det er veldig trist å ikke feire julaften med mamma, og at ens mor på 61 tåler det litt bedre… Anonymous poster hash: 2ba8b...d0c Hvorfor skal hun "huske" det? Man velger selv i stor grad både hvilken jobb man skal ha og hvorvidt man skal ha barn eller ikke. Det er foreldrene selv som må huske på barna sine i julen og ellers, ikke de barnløse. Å spille på samvittigheten til de uten barn ved å sette opp dådyrøynene og snakke om hvor trist det er for ungene er faktisk litt frekt. Ja en mor på 61 år tåler helt fint å være uten den voksne ungen sin en julaften men en unge tåler også helt fint å feire julaften sammen med f.eks. den andre forelderen, besteforeldre eller andre familiemedlemmer. Unger forstår at mamma eller pappa må jobbe og kan ha stor glede av julefeiring også uten den ene forelderen til stede. I mange tilfeller er det slett ikke ungene folk tenker på når de ønsker fri på røddager, det er bare så mye lettere å appellere til folks dårlige samvittighet ved å dra frem ungene. Synes man så synd på ungene får man vurdere å bytte jobb enten midlertidig eller permanent. Anonymous poster hash: 13840...6bd 19
kaprifolen Skrevet 29. desember 2013 #18 Skrevet 29. desember 2013 Et effektivt svar pleier å være "jeg forstår ikke at folk er så egoistiske at de velger denne typen jobb når de har barn". Deres valg å få barn, deres valg hvilken jobb de har. Personlig hadde jeg aldri valgt en så lite familievennlig jobb. Anonymous poster hash: 34c0e...a50 God replikk! Jeg har jobbet x antall julaftener, dog bare dagvakt. Og vært heldig med kollegaer som har meldt seg frivillig de siste årene. Og nå som jeg venter nr2, har jeg faktisk basert yrkesvalget mitt (voksen student) på familie og barna. Jeg vil ikke jobbe helger og høytider, og lar heller lidenskap være hobby og levebrødet være basert på gode løsninger... 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #19 Skrevet 29. desember 2013 Jeg synes faktisk folk med barn bør være påbudt å jobbe i stillinger som ikke har arbeid julaften kveld, slik at de kan feire med barna. Jul er jo barnas høytid, og jeg synes ikke det er greit at tusenvis av barn får jula ødelagt fordi de skal være så sære og jobbe turnus.... Hehe, ikke sant! Synes det er latterlig å legge ansvaret for deres barn sin lykke i våre barnløshet hender. Det er faktisk foreldrenes ansvar.Anonymous poster hash: e6453...35a 7
Lammelåret Skrevet 29. desember 2013 #20 Skrevet 29. desember 2013 Jeg er helt enig med deg. Synes ikke det er en selvfølge at barnløse skal ta ubekvemme eller røde vakter for dem som har unger, bare fordi de er barnløse. Det er likevel noe annet dersom den som har barn er alene med dem, da synes jeg man skal ta litt hensyn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå