Gå til innhold

Vi hadde en litt uheldig hendelse her hjemme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som skjedde var at min hund begynte å jage fuglen da den var ute for å fly. Det har skjedd før og har gått greit ettersom fuglen er altfor høyt oppe og mye raskere. Hunden får likevel beskjed om å slutte og gå på plassen sin så det er ikke noe den får lov til å gjøre. Men det som skjedde denne gangen var at fuglen var blitt flyttet på så den fant ikke sin vanlige landingsplass og landet istedenfor på gulvet. Hunden var lynraskt borte og puttet den i munn. Min mann eksploderte og i løpet av et sekund var han der og tok hunden i nakkeskinnet så han skrek, og slapp fuglen. Jeg fikk kjempevondt av både hunden og fuglen, men liker ikke den type behandling av dyr. Mannen min mente det var den eneste måten, og det er fullt mulig.

Tror dere hunden har fått varige mèn av dette? hunden kan vanligvis sitte ved siden av fuglen i sofaen og slikt så vi trodde ikke at dette skulle skje

Anonymous poster hash: 9b929...0d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det var helt greit.

Anonymous poster hash: 100e5...083

• Liker 6
Skrevet

Det er helt iorden å ta hunden i nakkeskinnet. Det er det hundemammaen gjør når hun skal oppdra sine. MEN en skal aldri ta hunden så hardt i nakken at den får vondt. Som regel når en hunden skriker av at han blir holdt i nakkeskinnet, er at oppfatter det nedverdigende. Jeg har selv tatt min hund i nakkeskinnet dog uten at jeg er sint. Jeg drar ikke i skinnet, men jeg holder.

En slik handling ser ofte verre ut enn det er, men så lenge du ikke har mistet besinnelsen og gjør det kontrollert, er det ingen problem.

Du kan også få hunden til å slippe byttet ved å klemm (forsiktig) utenpå øvre delen av munnen dens, bak hjørnetennene samtidig som du beordrer den til å slippe. Husk at skal du korrigere en hund, skal du aldri gjøre det i sinne. Da har du lett for å gå for langt.

Jeg har brukt begge teknikkene på mine hunder og de har hverken blitt aggressve eller "krypende" av en slik teknikk.

En annen ting: ikke rop til hunden. Bruk lav og mørk stemme, det er mer effektivt.

Anonymous poster hash: cd614...d1b
  • Liker 1
Gjest bustyvel
Skrevet

Det er ene og alene deres skyld, fugl og hund vil alltid være jeger og byttedyr uansett hvor gode buddiser de er. Hunden overlever nok, i fremtiden får dere passe bedre på om dere skal ha begge i samme hus.

• Liker 9
Skrevet

Den får nok ikke noe varige men av det. I slike situasjoner skal de tas. Så skjønner de at det ikke er lov

Anonymous poster hash: d63d7...eed

Skrevet

Det er ene og alene deres skyld, fugl og hund vil alltid være jeger og byttedyr uansett hvor gode buddiser de er. Hunden overlever nok, i fremtiden får dere passe bedre på om dere skal ha begge i samme hus.

Vi er fullt klar over det og fuglen har aldri buret åpent når de er alene. Vi skal alltid være her. Nå har det som sagt alltid gått fint og vi har derfor tenkt at fuglen kan fly når hunden er i rommet. Det var også derfor mannen var så raskt på plass når det skjedde.

Skrevet

Syns mannen din reagerte helt riktig. Hunden har fått beskjed, han ble tatt på korrekt måte i nakkeskinnet. Forhåpentligvis har hunden lært av dette.. (og dere)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mye "tullesvar" her synes jeg. Hunder skal ikke "tas", hunder skjønner nødvendigvis ikke hva de har gjort galt av å "tas", og valpemoren driver ikke å røsker eller driver med nakkeskinnet til valpene på den måten mange tror.

Det som skjedde skjedde. Det var et uhell, og kan skje selv den beste. Det mannen din gjorde var ren "brannslukking" og hans instinkt som slo til. Man gjør mye rart når sånne "nødsituasjoner" oppstår, for å unngå en liten katastrofe som det kunne ha blitt.

Av en eller annen grunn har vi mennesker altfor lett for å gripe tak i dette berømte nakkeskinnet.Personlig tror jeg er er en kombinasjon av gammeldags tenkning (at vi har fått høre i 20 år at det er det man skal gjøre), og at dette skinnet er så lett å få raskt tak i, i motsetning til andre kroppsdeler. Hadde f.eks. hunden hatt en sele på seg, så hadde det vært et godt "håndtak" (hvilket er grunnen til at det er anbefalt i opplæring osv).

Uansett. Hunden skvatt antagelig like mye som den fikk evt. vondt, og dermed hylte. Jeg var ikke der, så jeg så ikke hvor hardt det var, men noen stor skade gjorde det neppe. Akkurat her var valget om vondt/ubehag for hunden eller død fugl...

Normale hunder tar som regel ikke skade av sånne ting som skjer èn gang. Skjer det gjentatte ganger at hver gang hunden ser eller nærmer seg fuglen og da får en negativ reaksjon som innbærer fysisk ubehag - ja så er sjansen rimelig stor for at man får en hund som blir aggressiv mot objektet den blir straffet for. Dette er en klassiker egentlig.

Jeg ville prøvd å glemme hele hendelsen, og være obs på å ikke bli "nervøs" med hund og fugl inærheten, slik at hunden får flere negative opplevelser. Hvordan hunden reagerer neste gang blir mest spennende å se. Da ser du om dette har hatt noen påvirkning.

Om hunden er da mer giret på fuglen ville jeg begynt tilvenningen på nytt. Jeg tror også jeg ville hatt på selen på hunden når fuglen er løs, i tilfelle dette skjer igjen. Helst ville jeg totalt unngått slike situasjoner og sett etter andre løsninger med løs fugl og hund. Men har det fungert fint før, kan det forstatt fungere helt fint. Kommer naturligvis an på hva slags fulg og hund, men for alle hunder er jo ting som rører seg raskt noe som trigger jaktinstinktet. Men det vet TS helt sikkert :-)

Endret av Portvinpiken
  • Liker 11
Skrevet

Syns mannen din reagerte helt riktig. Hunden har fått beskjed, han ble tatt på korrekt måte i nakkeskinnet. Forhåpentligvis har hunden lært av dette.. (og dere)

Dette er et instinkt i hunden, og for at det jaktinstinktet som har ligget der i mange, mange tusen år skal forsvinne sånn "over natten" og ved kun èn hendelse, så må straffen da ha vært så til de grader hard at hunden mot alle odds ikke reagerer på egne medfødte instinkter. Forhåpentligvis var ikke straffen så hard...

• Liker 1
Skrevet

Nå kan jeg puste lettet ut. Var livredd for at hunden hadde blitt skadet av dette. Det er første gang han ble tatt i nakkeskinnet og det blir ikke gjort igjen. Jeg sjekket både hund og fugl rett etterpå og ingen hadde tatt noe skade. Hunden min var litt forsiktig rundt mannen min en kort stund etter dette, men var tilbake til sitt gamle jeg kort tid etter.

Vi hadde håpet at de kunne fortsatt å være ute sammen som de har vært, men vi må nok revurdere det etter gårsdagens hendelse.

Skrevet

Mye "tullesvar" her synes jeg. Hunder skal ikke "tas", hunder skjønner nødvendigvis ikke hva de har gjort galt av å "tas", og valpemoren driver ikke å røsker eller driver med nakkeskinnet til valpene på den måten mange tror.

Det som skjedde skjedde. Det var et uhell, og kan skje selv den beste. Det mannen din gjorde var ren "brannslukking" og hans instinkt som slo til. Man gjør mye rart når sånne "nødsituasjoner" oppstår, for å unngå en liten katastrofe som det kunne ha blitt.

Av en eller annen grunn har vi mennesker altfor lett for å gripe tak i dette berømte nakkeskinnet.Personlig tror jeg er er en kombinasjon av gammeldags tenkning (at vi har fått høre i 20 år at det er det man skal gjøre), og at dette skinnet er så lett å få raskt tak i, i motsetning til andre kroppsdeler. Hadde f.eks. hunden hatt en sele på seg, så hadde det vært et godt "håndtak" (hvilket er grunnen til at det er anbefalt i opplæring osv).

Uansett. Hunden skvatt antagelig like mye som den fikk evt. vondt, og dermed hylte. Jeg var ikke der, så jeg så ikke hvor hardt det var, men noen stor skade gjorde det neppe. Akkurat her var valget om vondt/ubehag for hunden eller død fugl...

Normale hunder tar som regel ikke skade av sånne ting som skjer èn gang. Skjer det gjentatte ganger at hver gang hunden ser eller nærmer seg fuglen og da får en negativ reaksjon som innbærer fysisk ubehag - ja så er sjansen rimelig stor for at man får en hund som blir aggressiv mot objektet den blir straffet for. Dette er en klassiker egentlig.

Jeg ville prøvd å glemme hele hendelsen, og være obs på å ikke bli "nervøs" med hund og fugl inærheten, slik at hunden får flere negative opplevelser. Hvordan hunden reagerer neste gang blir mest spennende å se. Da ser du om dette har hatt noen påvirkning.

Om hunden er da mer giret på fuglen ville jeg begynt tilvenningen på nytt. Jeg tror også jeg ville hatt på selen på hunden når fuglen er løs, i tilfelle dette skjer igjen. Helst ville jeg totalt unngått slike situasjoner og sett etter andre løsninger med løs fugl og hund. Men har det fungert fint før, kan det forstatt fungere helt fint. Kommer naturligvis an på hva slags fulg og hund, men for alle hunder er jo ting som rører seg raskt noe som trigger jaktinstinktet. Men det vet TS helt sikkert :-)

Unnskyld meg, men jeg driver oppdrett og har selv sett at tispen har gjort dette med valpene.

• Liker 1
Skrevet

Fuglen blir nesten slukt av et digert rovdyr, og dere er bekymret for hunden?

Anonymous poster hash: 0d991...1d5
  • Liker 5
Skrevet

Fuglen blir nesten slukt av et digert rovdyr, og dere er bekymret for hunden?

Jeg var selvfølgelig bekymret for fuglen der og da, men jeg har sjekket den flere ganger. Jeg har hatt fugl hele livet og vet hva jeg skal se etter. Fuglen satt på gulvet, pratet og spankulerte rett etter hunden ble tatt bort. Den sang og pratet i buret bare to minutter etterpå og har vært ute og flydd flere ganger etterpå. Så ja, i dag er jeg mest bekymret for hunden, og det var jeg også i går kveld. Jeg hater å se at dyr har det vondt, det være seg fugl, katt, hund eller ku.

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld meg, men jeg driver oppdrett og har selv sett at tispen har gjort dette med valpene.

Jeg vet ikke jeg. De valpene jeg har hatt, og hos de jeg har besøkt har jeg observert noe sånt som dette:

http://www.youtube.com/watch?v=aBzy5OBECO8

Aldri om jeg har sett eller hørt om en tispemor som tar tak i nakkeskinnet og rister valpen. Jeg observerer dog at hunder biter og "drar" i nakkeskinnet under lek, og jeg har observert tragiske hendelser der hunden har bevisst gått til angrep på en annen via nakken. Sistnevnte er definitivt mest likt mennesker som "tar" hundene i nakkeskinnet. Altså med "drap" som konsekvens på hundespråket. Ingen hyggelig følelse å bli truet på den måten vil jeg tro.

Men jeg skal ikke ødelegge tråden med OT. Beklager.

• Liker 4
Skrevet

Jeg var selvfølgelig bekymret for fuglen der og da, men jeg har sjekket den flere ganger. Jeg har hatt fugl hele livet og vet hva jeg skal se etter. Fuglen satt på gulvet, pratet og spankulerte rett etter hunden ble tatt bort. Den sang og pratet i buret bare to minutter etterpå og har vært ute og flydd flere ganger etterpå. Så ja, i dag er jeg mest bekymret for hunden, og det var jeg også i går kveld. Jeg hater å se at dyr har det vondt, det være seg fugl, katt, hund eller ku.

Men ut fra hva du skriver om hunden later det til at også den har det helt fint. Den var jo tilbake til sitt gamle jeg etter kort tid.

Slapp av, hunden takler det. :)

Skrevet

Som Portvinpiken skriver, så var dette brannslukking. Jeg kunne nok instinktivt gjort akkurat det samme for å redde livet til fuglen. Det går nok helt sikkert bra med hunden. En normal hund er robust nok til å tåle en éngangshendelse uten å få varige mén.

Bare vær oppmerksom på at hunden neppe lærte noe som helst av dette (og det høres egentlig ut som om du er klar over det selv også). Den ble nok paff og skremt og knytter neppe det som skjedde til at den ikke skulle tatt fuglen i munnen. Er nok best å holde fugl og hund adskilt. Instinkter kan kicke inn når man minst venter det.

• Liker 1
Skrevet

Ts: ikke plag deg selv mer med dette :) høres ut som det gikk helt fint og dere greide avverge at hunden fikk fugl til middag. Prøv heller å unngå slike situasjoner i fremtiden :)

Anonymous poster hash: 30bf3...e66

Skrevet

Om hunden tar noe den ikke skulle i munnen synes jeg det fungerer fint å si "slipp" med bestemt tone. Forutsatt at hunden vet hva det betyr da selvfølgelig. Ellers fungerer det også fint slik en her oppe skrev å putte fingrene inn ved jekslene på hunden slik at den må åpne munnen.

Ellers fint å høre at begge to har det bra :-)

Skrevet

Om hunden tar noe den ikke skulle i munnen synes jeg det fungerer fint å si "slipp" med bestemt tone. Forutsatt at hunden vet hva det betyr da selvfølgelig. Ellers fungerer det også fint slik en her oppe skrev å putte fingrene inn ved jekslene på hunden slik at den må åpne munnen.

Ellers fint å høre at begge to har det bra :-)

Det er jeg helt enig i, og det er det vi bruker å si. I dette tilfellet tror jeg ikke verken mannen eller jeg torde å ta sjansen på at han faktisk ville slippe før han hadde tatt livet av fuglen.

Ja, vi er veldig glad for at de begge to har det bra!

Skrevet

Hadde ikke mannen din gjort dette ville mest sannsynlig hunden din ha skadet/drept fuglen. En hund har et jaktinstinstinkt og du sier jo selv at hunden har jaktet på fuglen før. Det må da være totalt unødvendig å ta slike sjanser?

Uansett, hunden din får ikke noe varige mén av å bli ristet litt i nakkeskinnet.

Anonymous poster hash: 5b5dd...72f
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...